وزیر دفاع ایران: استفاده روسیه از پایگاه همدان به مجلس ارتباطی ندارد

شنبه, 30ام مرداد, 1395
اندازه قلم متن

وزیر دفاع ایران درباره پایگاه نظامی همدان گفته است که استفاده هواپیماهای روسیه از پایگاه هوایی در داخل این کشور در راستای همکاری‌های سه جانبه و به درخواست دولت سوریه انجام شده است و این موضوع ارتباطی به مجلس ایران ندارد.

این اولین بار است که بعد از انتشار خبر استفاده هواپیماهای نظامی روسیه از پایگاه نوژه در همدان یک مقام دولتی و نظامی درباره این موضوع اظهارنظر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین دهقان در جمع خبرنگاران تاکید کرد که همکاری ایران و روسیه “بر اساس سیاست‌های کلی نظام و با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و در سطح راهبردی است” و در راستای به گفته او “هدف قراردادن تجمعات، مقرها و امکانات جریان تروریستی” در سوریه انجام می‌شود.

یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه از وزیر دفاع ایران درباره “حضور خبرنگاران روسی” در پایگاه نوژه همدان پرسیده و این‌که آیا این موضوع به مصوبه مجلس نیاز دارد یا نه.

آقای دهقان در پاسخ به این سوال، به طور کلی به موضوع در اختیار قرار دادن پایگاه نوژه به یک کشور دیگر اشاره کرده و گفته است: “استفاده هواپیماهای روسی از پایگاه هوایی ایران ارتباطی به مجلس ندارد. اگر کسی از روی ناآگاهی چنین برداشتی کرده که ما پایگاه نظامی ایران را در اختیار روسیه قرار داد‌ه‌ایم و این اقدام‌مان خلاف قانون اساسی بوده، اشتباه برداشت کرده است چرا که ما هیچ پایگاهی در اختیار روسیه قرار نداده‌ایم و اقدامی هم که صورت گرفت، تصمیم نظام و شورای عالی امنیت ملی بوده است.”

مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران با تایید رهبر جمهوری اسلامی ایران جنبه اجرایی می‌یابد.

خبرگزاری فارس هم به نقل از آقای دهقان نوشته است که “تا هر زمان لازم باشد ایران به روس‌ها اجازه استفاده از پایگاه هوایی نوژه را خواهد داد.”
شماری از نمایندگان مجلس به این موضوع اعتراض کرده‌اند و خواستار بررسی آن در یک نشست غیرعلنی شده‌اند.

چند روز پیش حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو، به عنوان اخطار قانون اساسی گفت: “براساس اصل ۱۴۶ قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور حتی برای استفاده صلح‌آمیز ممنوع است.”

او اضافه کرد “برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم است که چنین امکانی در اختیار یک قدرت خارجی در ایران گذاشته می‌شود” و از رئیس مجلس خواست تا “طبق ماده ۱۱۰ آئین‌نامه [داخلی مجلس] در این رابطه توضیحی ارائه دهد که اقدامات صیانتی لازم وجود دارد و چه میزان می‌تواند به نوسانات سیاست روس ها اعتماد کرد و آسمان کشور را در اختیار آنان قرار داد.”

اما علی لاریجانی، رییس مجلس ایران هم‌موضع با وزیر دفاع، پاسخ داده بود که روسیه هیچ پایگاهی در ایران مستقر نکرده است.

ظاهرا میان منتقدان و مدافعان این موضوع در ایران بر سر تفسیر استقرار پایگاه نظامی خارجی اختلاف نظر وجود دارد. مدافعان، حضور هواپیماهای روسیه در همدان و حمله از آنجا به سوریه را مصداق استقرار پایگاه نظامی نمی‌دانند.

از زمان شروع عملیات روسیه در حمایت دولت آقای اسد، این اولین بار است که روسیه اهدافی در داخل سوریه را با تکیه بر کشوری ثالث هدف قرار می‌دهد.

ایران متحد اصلی بشار اسد رئیس جمهور سوریه در منطقه است و از زمان شروع قیام علیه حکومت او در سال ۲۰۱۱ حمایت قابل توجه نظامی و مالی در اختیار این کشور گذاشته است.

وزیر دفاع ایران امروز گفت که در آینده “نتیجه اقدام مشترک ایران و روسیه در سوریه را خواهید دید.”
از: بی بی سی
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.