کرونا در زندان؛ زندانیان سیاسی معترض در اوین از تحویل گرفتن غذا خودداری کردند

دوشنبه, 26ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – زندانیان سیاسی معترض در اندرزگاه ۴ زندان اوین از ظهر روز یکشنبه ۲۵ اسفندماه از دریافت جیره غذای دولتی خودداری کرده‌اند. این زندانیان دلیل این اقدام اعتراضی خود را مخالفت مسئولان مربوطه با اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور عنوان کرده و گفته‌اند تا زمان تعیین قرار وثیقه و اعزام زنداینان به مرخصی به این اقدام اعتراضی خود ادامه خواهند داد. همزمان حسین سرلک و مرتضی نظری سدهی زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین از امروز دوشنبه ۲۶ اسفندماه دست به اعتصاب غذا زدند. اعتصاب غذای آقای نظری سدهی در اعتراض به ممانعت از اعزام وی به مرخصی صورت گرفته است. حسین سرلک نیز با نوشتن یادداشتی که در ادامه می‌آید به شرح وضعیت پرونده خود پرداخته است. آقای سرلک تاکنون از اعزام به مرخصی و استفاده از آزادی مشروط محروم مانده و به همین جهت اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ظهر روز یکشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۸ زندانیان سیاسی معترض در سالن‌های مختلف اندرزگاه ۴ زندان اوین از دریافت جیره غذایی دولتی خودداری کرده‌اند.

این زندانیان دلیل این اقدام اعتراضی خود را مخالفت مسئولان مربوطه با اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور عنوان کرده‌اند و گفته‌اند تا زمان تعیین قرار وثیقه و اعزام به مرخصی به نشانه اعتراض از دریافت جیره غذای دولتی خودداری کرده و به این اقدام اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

پس از شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش نگرانی ها از سرنوشت صدها هزار زندانی، رئیس قوه قضائیه طی دو بخشنامه در اسفندماه سال جاری به هدف کنترل وضعیت بهداشتی زندانها شرایطی را برای اعزام به مرخصی زندانیان اعلام کرد که عمدتا شامل زندانیان مالی و همینطور زندانیان با محکومیت کمتر از ۵ سال می شد. این شرایط در مورد زندانیان سیاسی سختگیری مضاعفی دارد علاوه بر اینکه مسئولان قضایی یا سازمان زندانها در روند اداری مرخصی برخی زندانیان عقیدتی مانع تراشی های فراقانونی می کنند.

همزمان امروز دوشنبه ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۶، حسین سرلک زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد. اعتصاب غذای آقای سرلک در اعتراض به محرومیت وی از اعزام به مرخصی و  استفاده از آزادی مشروط صورت گرفته است.

حسین سرلک با نوشتن نامه‌ای خطاب به مسئولان زندان و مسئولین قضایی به شرح موقعیت خود پرداخته و خواهان اعزام به مرخصی شده است.

متن کامل این یادداشت که در اختیار هرانا قرار گرفته است در ادامه می‌آید:

“با درود! احتراما به استحضار می‌رسانم که اینجانب حسین سرلک به دلیل اهمال کاری عمدی از تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۷ جهت تجمیع پرونده توسط وکلای بنده جناب آقای حسین تاج و جناب آقای شریف زاده در سیستم قضایی زندان در بابت آزار و اذیت اینجانب و قفل شدن سیستم زندان جهت نرفتن به مرخصی و یا استفاده از آزادی مشروط حتی پس از پایان تقویمی شدن اینجانب از تاریح ۲۶ اسفندماه اعلام اعتصاب غذا نموده و تمام عواقب این کار بر عهده اهمال کاران ذی ربط می‌باشد چرا که بطور مسلم و واضح این امر عمدی و به جهت آزار و اذیت بنده شکل گرفته است و تمامی آن به دستور و خواست سازمان اطلاعات سپاه می‌باشد و هیچگونه شکی در این امر نیست. چرا که ادعای دولت الکترونیک را دارا می‌باشد”.

حسین سرلک در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ به ظن  “تشکیل جمعیت غیرقانونی” در تهران توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این زندانی سیاسی یک سال پس از بازداشت او در تاریخ ۲۹ فروردین ۹۷ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. آقای سرلک در پاییز سال گذشته توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به ۵ سال، “توهین به مقدسات” به ۵ سال، “تبلیغ علیه نظام به ۱ سال و “توهین به رهبری” به ۲ سال حبس و در مجموع به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری در خصوص آقای سرلک قابل اجرا بود.

لازم به ذکر است که بهمن ماه امسال نیز با درخواست آزادی مشروط این زندانی سیاسی مخالفت شده بود.

مرتضی نظری سدهی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین نیز از امروز دوشنبه ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۸ در اعتراض به ممانعت از اعزام وی به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است.

مرتضی نظری سدهی به همراه همسرش زهرا زارع سراجی در تاریخ ۱۹بهمن ۹۶ بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. آقای نظری سدهی در مهرماه ۹۷ به همراه ۳ متهم دیگر ازجمله همسرش زهرا سراجی توسط دادگاه انقلاب بهارستان محاکمه شده بود. طی حکم صادره توسط این دادگاه مرتضی نظری سدهی به اتهام “تشکیل گروه غیرقانونی”، “نشر اکاذیب در فضای مجازی” و “تبلیغ علیه نظام” مجموعا به ۱۳ سال حبس تعزیری، ۲ سال تبعید و جزای نقدی محکوم شده بود. در بهمن ماه سال گذشته دادگاه تجدید نظر پس از برگزاری جلسه دادرسی به اتهامات ۴ متهم این پرونده، کاهش حکم افراد را به وکیل پرونده ابلاغ کرد و بر اساس این حکم هر یک از متهمان پرونده به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شدند.

گفته می شود مرتضی نظری سدهی که هم اکنون در زندان اوین به سر می برد پیشتر در پرونده‌ای دیگر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی مقیسه نیز به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این زندانی پیشتر نیز در مهرماه امسال در اعتراض به عدم انتقال همسرش زهرا سراجی به زندان اوین و نگهداری وی بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زده بود. همچنین در تاریخ ۲۴ تیرماه سال جاری به همراه ۵ زندانی دیگر در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده و در تاریخ ۲ مردادماه با وعده مساعد مسئولان به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.