جزئیات طرح محرمانه نتانیاهو برای غزه پس از جنگ

چهارشنبه, 11ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

گزارش جدید روزنامه «جروزالم پست» از ابعاد طرح محرمانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به هدف تشکیل حکومت نظامی در غزه و ایجاد یک کشور آینده فلسطین طی ۴ سال، آینده پرده برداشت.

این روزنامه در بیان جزئیات طرح مزبور که آن را «مانور استراتژیک نتانیاهو» توصیف کرد، آورد، نتانیاهو به دنبال تشکیل یک دولت نظامی اسرائیلی در غزه است که بر روند کمک‌ها طی دوره گذار نظارت داشته باشد؛ به شکلی که اسرائیل از حق انجام عملیات نظامی در غزه همانند وضعیت جاری در کرانه باختری، برخوردار باشد.

این طرح همچنین متضمن تاسیس دستگاه حاکمه جدید بدون حضور حماس یا طرفداران محمود عباس و اجرای تغییرات و اصلاحاتی در حاکمیت خودگردان فلسطینی در کرانه باختری است.

«جروزالم پست» همچنین فاش کرد که طرح نتانیاهو به دنبال تشکیل هم‌پیمانی مشتمل بر کشورهای عربی به‌منظور حمایت از ایجاد حاکمیت جدید فلسطینی است به طوری که در صورت موفقیت این طرح در چارچوب زمانی معین، اسرائیل، کشور فلسطین را به‌رسمیت خواهد شناخت.

این روزنامه، با اشاره به این که شخصیت‌های رسمی آمریکایی نیز در تدوین این طرح مشارکت داشتند، تاکید کرد که این طرح به موازات دیگر ابتکارعمل‌ها، بخشی از راهبرد گسترده‌تر اسرائیل برای پساجنگ غزه است.

«جروزالم پست» در پایان نوشتار خود آورد: «این سئوال می‌ماند که آیا نتانیاهو می‌تواند رویکرد به سوی اقدامی تاریخی برای پایان منازعه غزه و بسترسازی برای ایجاد کشور آینده فلسطین در کنار توافق صلح تاریخی با سعودی را در پیش بگیرد؟ احتملات کنونی با توجه به پیشینه نتانیاهو در پشت‌کردن به ابتکار عمل‌های متعدد قبل از به‌ثمررسیدن آنها، خلاف چنین رویکردی را نشان می‌دهند.»

العربیه فارسی

از: ایران امروز 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.