در ۱۰ سال گذشته دست‌کم ۴۸ کودک در هوتک‌‌های دشتیاری جان باختند

شنبه, 16ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

طی ۱۰ سال گذشته دست‌کم ۴۸ کودک به دنبال افتادن در هوتک‌‌های شهرستان دشتیاری در استان سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده‌اند. هوتک برای ذخیره آب به منظور استفاده احشام است اما با بحران کمبود آب، مردم منطقه از این آب برای شرب استفاده می‌کنند.

سایت خبری رکنا روز شنبه ۱۶ تیر در گزارشی با اشاره به اینکه هوتک‌ها همچنان در سیستان و بلوچستان جان می‌گیرند و سلامت و بهداشت منطقه را درگیر خود کرده‌اند، مرگ ۴۸ کودک در هوتک‌های دشتیاری طی ۱۰ سال گذشته را آماری تلخ خواند.

نویسنده این گزارش، «عقب‌ماندگی شدید در حصارکشی هوتک‌ها» را نشانه‌ای از کم‌توجهی به مطالبه رسانه‌ها، فعالان اجتماعی و مردم منطقه دانست و از عدم آب‌رسانی به چهار هزار و ۷۴۰ روستا در این استان خبر داد.

«هوتَک یا هوتَگ» گودال حفر شده برای ذخیره آب است که بیشتر برای مصرف احشام به کار می‌رود.

در سال‌های گذشته و با بالا گرفتن بحران کمبود آب در جنوب استان سیستان و بلوچستان، اهالی این مناطق به دلیل فقدان آب لوله‌کشی و عدم مدیریت صحیح بارش‌های حداقلی، از آب هوتک‌ها برای شرب و مصارف خانگی استفاده می‌کنند.

شماری از کودکان که برای برداشتن یا خوردن آب به کنار هوتک می‌روند، به دلیل عدم فنس‌گذاری و سکوبندی اطراف این گودال‌ها، حین جمع‌آوری آب در داخل این هوتگ‌ها غرق شده یا طعمه گاندوها می‌شوند

نویسنده گزارش رکنا با بیان اینکه وزارت نیرو از سال‌ها پیش طرح‌هایی برای آب‌رسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان دارد، از پایین بودن سرعت به سرانجام رسیدن این طرح‌ها انتقاد کرد.

علی علیجانی، مدیر سابق ایمن‌سازی هوتک‌ها و نقاط پر‌خطر جنوب سیستان و بلوچستان، بهمن ماه ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه در چهار شهرستان دشتیاری، چابهار، کنارک و قصرقند بیشترین تعداد هوتک‌ها وجود دارد، گفت که تنها در چابهار، هزار و ۷۰ هوتک و گودال هست که برای کشاورزی و آب‌دهی به احشام استفاده می‌شوند.

ساجد جوهر، عضو شورای شهر دشتیاری نیز همان زمان گفت تنها ۱۰ هوتک از ۳۰۰ هوتک این شهرستان حصارکشی شده‌اند.

محمدرضا علی‌مرادی، سرپرست اداره‌ کل محیط زیست سیستان و بلوچستان، مرداد ماه ۱۴۰۲ در پی طغیان رودخانه‌های این استان گفت: «بارش‌های فصلی و جریان‌های آبی در جنوب استان موجب جابه‌جایی تمساح پوزه‌کوتاه یا همان گاندوها بین آبگیرها و هوتک‌ها می‌شود.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.