شهلا شفیق، نویسنده و پژوهشگر مدال «شایستگی ملی» فرانسه را دریافت کرد

یکشنبه, 17ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

بی بی سی فارسی

شهلا شفیق، نویسنده و‌ پژوهشگر، جمعه پنجم ژوئیه، طی مراسمی در خانه نویسندگان هنرهای نمایشی در پاریس، مدال شایستگی ملی (در سطح افسر) را به دلیل مجموعه کارهای پژوهشی و نوشتاری‌اش در فرانسه دریافت کرد.

شهلا شفیق که پیشتر مدال شوالیه «لژیون دونور» را دریافت کرده بود، در پایان سال ۲۰۲۱ به عنوان یکی از پژوهشگران شایسته دریافت مدال افسر «شایستگی ملی» نیز انتخاب شده بود. برگزاری مراسم رسمی این مدال اما که همیشه در هماهنگی با فرد برگزیده صورت می‌گیرد، پس از حدود دوسال برگزار شد.

دریافت مدال شایستگی ملی در مراسم اعطای رسمی، به منزله پذیرش و تائید آن از سوی فرد برگزیده است. این مدال که از جانب رئیس‌جمهور و  وزیران مسئول در حوزه‌های متفاوت اجتماعی به افراد برگزیده اعطا می‌شود، همیشه باید توسط شخصیتی که مدال بالاتری دریافت کرده به فرد منتخب اعطا شود.

در مراسم شب گذشته، کاترین ویدال، نویسنده و نوروبیولوژیست نام‌آشنا، مدال شایستگی ملی را بر سینه‌ شهلا شفیق قرار داد که خود دارنده همین مدال (در سطح «فرمانده») است.

فرزانه میلانی، نویسنده و پژوهشگر ادبی در مراسم اهدای مدال به شهلا شفیق گفت حتی تجسم چنین بزرگداشتی برای یک ایرانی، به ویژه یک زن ادیب ایرانی، تنها چند دهه پیش بعید و حتی غیرممکن به نظر می‌رسید.

زن‌، زندگی، آزادی؛ چشم‌انداز آزادی‌خواهی

شهلا شفیق، پس از دریافت مدال «افسر» که در سطح دوم مدال‌های پنج‌گانه شایستگی ملی فرانسه قرار دارد، تاکید کرد که «این مدال‌ها و نشان‌ها مزایای مادی ندارند و اهمیت آن‌ها در معنا و ارزش معنوی آنهاست، چرا که تبلور ارزش‌های بشردوستانه‌‌‌ی جهان‌شمول هستند که جمهوری فرانسه را بنا نهاده‌اند».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.