پرداخت کارانه متفاوت به پرستاران بی عدالتی است

چهارشنبه, 28ام مهر, 1395
اندازه قلم متن

parastar

برقراری عدالت در پرداخت کارانه پرستاران در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گیرد.

انتخاب خبر: یکی از طرح های وزارت بهداشت از زمان آغاز به کار دولت روحانی طرح قاصدک بود. در این طرح، پرداختی ها به پرستاران مدیریت شده است و براساس فرمول خاصی به پرستاران تعلق می گیرد.

به گزارش انتخاب خبر، همان گونه که هر طرحی بنا به نحوه صحیح اجرای آن موافقان و مخالفانی پیدا می کند این طرح هم مخالفانی دارد که بعضاً شاهد بودیم که در برخی بیمارستان ها منجر به اعتصاب پرستاران شده است.

در این راستا ابتدا به کلیات طرح پرداختیم تا روشن شود که نظام پرداخت به پرستاران بر چه اساسی صورت می گیرد.

مطابق با طرحی که وزارت بهداشت برای پرداخت مبتنی بر عملکرد پرستاران در نطر گرفته است قرار است از این پس پرداخت مبتنی بر عملکرد جایگزین پرداخت کارانه پرستاران گردد.

بر این اساس پارامترهایی که مرتبط با سامانه حضور و غیاب در محاسبه این طرح مد نظر می باشد به شرح زیر است:

۱- مدت زمان حضور موظف: مدت زمان حضور تعریف شده موظفی هر یک از پرسنل در ماه با ضریب یک مورد محاسبه قرار می گیرد.

۲- مدت زمان حضور در اضافه کار: مدت زمان اضافه کاری هر پرسنل در ماه با ضریب ۲٫۸ محاسبه می گردد.
تبصره ۱: مدت زمان موظفی و اضافه کار پرستاران بر اساس طرح ارتقاء بهره وری و بر اساس سابقه کار و سختی کار محاسبه می گردد.

۳- امتیاز نوع شغل: امتیاز نوع شغل نتیجه حاصلضرب امتیاز مدرک تحصیلی در ضریب امتیاز نوع شغل می باشد. این ضرایب و امتیاز مطابق با جدول ثابتی می باشد که از جانب وزارتخانه اعلام گردیده و قابل اصلاح است.

۴- سقف اضافه کار هرماه: بر اساس این طرح میانگین اضافه کار پنج ماهه اردیبهشت تا شهریور پرسنل غیر پزشک بیمارستان در واحدهای پشتیبان مبنای پرداخت اضافه کار در مدت یک سال مهرماه تا شهریور سال آینده خواهد بود.

تبصره ۲: چنانچه پرسنلی بین دو یا چند بخش کار می کنند، اضافه کار وی به نسبت حضور در واحد ها تقسیم و سپس میانگین گرفته می شود.

۵- ضریب کیفی عملکرد: این ضریب بر اساس شاخصها و پرسشنامه مشخصی مورد محاسبه قرار می گیرد. به صورت استاندارد این ضریب عددی بین ۰٫۸ تا ۱٫۱ می باشد که البته برای ۱۰ درصد پرسنل هر واحد می تواند بین ۰ تا ۰٫۷ باشد.

۶- آنکالی: در این طرح به ازای هر ۴ ساعت آنکالی یک امتیاز به امتیاز حضور موظف فرد اضافه می گردد.

موارد مطرح شده فوق بخشی از مکانیزم پیچیده محاسبات نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد بیمارستانها می باشد که تماماً با استفاده از ماژول اتوماسیون حضور و غیاب و کارانه کسرا قابل اجرا می باشد.

برخی از این محاسبات مربوط به پیاده سازی طرح ارتقاء بهره وری و برخی از آن مربوط به سامانه کارانه پاداش و بهره وری می باشد. همچنین برخی دیگر از موارد این طرح نیز با توجه به زیرساخت های موتور تولید قوانین، موتور گردش کار و گزارش ساز کسرا قابل پیاده سازی می باشد.

همچنین در این راستا یکی از منتقدین طرح قاصدک و از فعالین سازمان نظام پرستاری اصفهان در گفتگویی با انتخاب خبر به دلایل مخالفت با طرح مذکور پرداخت.

مصطفی جعفری هرندی گفت: یکی از مسائل بیمارستان الزهرا بحث ساعت کاری است و دیگری حق مسکن بوده که در تهران ۸۰ هزار تومان پرداخت می شود و در اصفهان حدود ۵۰ هزار تومان پرداخت می شود.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه هیئت وزیران، حقوق کارکنان یکسان است اما در سازمان های مختلف با اضافه کردن فوق العاده به حقوق آنها دریافتی ماهیانه افزایش می یابد که متاسفانه در خصوص پرستاران این مهم رخ نداده است.

وی ادامه داد: علت این اهمال کاری در پرداختی های پرستاران سوالی است که تاکنون جواب قانع کننده ای از سوی مسئولین به آن داده نشده و این نوعی پرستار ستیزی است.

جعفری هرندی اضافه کرد: در پیگیری های انجام شده در خصوص پرداخت فوق العاده به پرستاران، مسئولیت به عهده ی هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می اندازند و در آنجا هم در گیر و دار امور اداری می رود و انجام نمی شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه روال اداری در اصفهان از جاهای دیگر بدتر است. امروز در اصفهان یک پرسنل رسمی با ۲۰ سال سابقه کار اگر بخواهد استعفا دهد همان موقع انجام می شود چرا که برای آنها کم شدن نیرو به مراتب از افزایش آن بهتر است.

وی در ادامه افزود: در قانون بهره وری عنوان شده کسی که سابقه کاری بیشتری دارد می بایستی از ساعات کاری او کم شود، این درحالی است که عنوان می کنند که فرد مذکور موظف است کار کند و بعد از کار، بهره وری را با او محاسبه کنند و به آنها پرداخت کنند.

این فعال صنفی سازمان نظام پرستاری اصفهان تصریح کرد: در خصوص طرح شیفت که معمولاً ۷ ساعت محاسبه می شود باید آن فرد یک جمعه هم به عنوان اضافه کاری در محل کارش حضور پیدا کند تا ۴۴ ساعت پر شود.

وی اضافه کرد: از زمانی که طرح قاصدک پیاده شده باعث اعتصاب کارکنان بیمارستان الزهرا شد چرا که عنوان شده بود هر کس بیشتر برای اضافه کاری بیاید درآمد بیشتری پیدا می کند اما به عنوان مثال سرپرستاری که از صبح تا ظهر می آید اگر نمره کمی و کیفی را به ۶۰ رساند هر چقدر اضافه تر باشد برای خودش منظور خواهد شد.

وی گفت: البته این طرح مورد استقبال کارکنان برخی بیمارستان ها واقع شده اما در بیمارستان الزهرا این مطلوب نبوده چرا که هر قانونی باید بطور صحیح اجرا شود نه آنکه سلیقه ای اجرا شود.

در ادامه، عباس اسکندری رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری اصفهان در گفتگویی با خبرنگار انتخاب خبر به تشریح وضعیت پرستاران کشور پرداخت.

وی گفت: با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد کارکنان نظام سلامت کشور پرستاران هستند بالطبع پرستاران انتظار دارند که در نقش خود دیده شوند، از نظراتشان استفاده شود، به آنان احترام گذاشته شود و حق الزحمه ایشان به تداوم پرداخت شود که متاسفانه این اتفاق نمی افتد.

رییس سازمان نظام پرستاری اصفهان اظهار داشت: اگر بخواهیم مشکلات پرستاران را بطور کلی طبقه بندی کنیم ۳ مورد را می توانیم نام ببریم که یکی از آنها کمبود نیروی انسانی است که البته این مورد بیشتر در جذب نیروی انسانی مشهود است والا به هیچ وجه با کمبود نیروی آماده به کار مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پرستارانی هستند که به دلیل درآمد پایین شغل پرستاری مجبور هستند به مشاغل دیگر روی آورند، به دومین مشکل پرستاران کشور اشاره کرد و گفت: دومین مشکلی که پرستاران با آن روبه رو هستند وضعیت معیشتی است که متاسفانه در این زمنیه اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته است و این موضوع باعث نارضایتی اغلب پرستاران شده است، چراکه متاسفانه یک بی عدالتی در پرداخت ها در نظام سلامت کشور دیده می شود.

اسکندری در ادامه اضافه کرد: یکی از نقاط قوت اصفهان تعاملی بوده که بین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و هیئت مدیریه نظام پرستاری استان وهمچنین دانشکده پرستاری برقرار شده است که این تعامل نسبت به بقیه استان ها به مراتب بهتر است ولی متاسفانه در خصوص مطالبات پرستاران با توجه به اینکه نیاز به تصمیم گیری در سطح کشور است بدیهی است که در اصفهان هم این مشکل رفع نشده است.

رییس سازمان نظام پرستاری اصفهان همچنین گفت: در خصوص بحث جذب شرکتی در اصفهان هم مانند سایر استان ها پرداختی به موقع انجام نمی شود، مثلا در تهران حقوق و مزایای یک پرستار شرکتی در حد یک نیروی استخدام رسمی است اما در اصفهان به این صورت نیست که در این زمینه معاونت درمان باید ورود پیدا کند.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه بحث اجرای قانون ارتقا بهره وری هم به نوعی ناقص اجرا می شود به خصوص در بیمارستان های خصوصی که در آنجا هم باید نظارت صحیحی صورت گیرد.

اسکندری ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات پرستاران ثبت زیاد است و این باعث به خطر افتادن سلامت مردم می شود. باید دانشگاه ها به این موضوع وارد شوند. وقتی پرستار تمام وقتش را صرف ثبت مستندات اعتباربخشی می کند دیگر زمانی نمی ماند که بخواهد به بیمار رسیدگی کند. نقش پرستار یک نقش بالینی است و باید در کنار بیمار مراقبت های پرستاری را انجام دهد.

وی همچنین گفت: متاسفانه از توان مدیریتی پرستاران استفاده نمی شود این در حالیست که پرستاران همواره ثابت کردند اگر به عنوان مدیر یک مجموعه انتخاب شوند با توجه به اطلاعات کلی که در اختیار دارند می توانند خیلی موفق عمل کنند.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.