آیت‌الله خامنه‌ای با اتهام “آزارگری مداوم” در فهرست “درندگان آزادی اطلاع‌رسانی” در جهان

چهارشنبه, 12ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

gozareshgaran

سازمان گزارشگران بدون مرز، روز ٢ نوامبر/١٢آبان، به مناسبت روز جهانی مبارزه برای پایان دادن به عدم مجازات عاملان جنایت علیه روزنامه‌نگاران، فهرست تازه‌ای از “درندگان آزادی اطلاع‌رسانی” در جهان منتشر کرد. نام آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، برای چندمین سال پیاپی در این فهرست که شامل ٣۵ رئیس دولت، رهبر مذهبی، سیاست‌مرد، میلیشیا و گروه‌های تبهکار است، به چشم می‌خورد.

گزارشگران بدون مرز در گزارش خود تأکید کرده که روش عمل آیت‌الله خامنه‌ای در سانسور مطبوعات و سرکوب روزنامه‌نگاران، «آزارگری مداوم» است. این گزارش می‌افزاید که خامنه‌ای یکی از معماران نظام سرکوب و سانسور حاکم بر ایران از سال ١٣۵٧ است و در سال‌های حکومتش، ایران همواره یکی از زندان‌های بزرگ برای روزنامه‌نگاران بوده است.

گزارشگران بدون مرز اضافه می‌کند که رهبر جمهوری اسلامی با راه‌اندازی «اینترنت حلال»، در پی کنترل شبکه‌های اجتماعی و اعمال آپارتاید دیجیتالی بر مردم ایران است.

این سازمان با اشاره به تحت نظر بودن شماری قابل توجه‌ای از شهروندخبرنگاران و شهروند وب‌نگاران در ایران نوشت که «بسیاری از حرفه‌کاران رسانه‌ها به شکل مداوم احضار و تهدید و یا در وضعیت نابسامان زندانی می‌شوند».

بر اساس آمار سازمان گزارشگران بدون مرز، از سال ١٣۶٨ بیش از ۵٠٠ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار در ایران محاکمه و محکوم شده‌ و بیش از ۵٠٠ تن از آنان نیز مجبور به ترک کشور شده‌اند.

همچنین از آغاز سال میلادی ٢٠١۶، (دی ماه ١٣٩۵)، دست‌کم ۴٠ روزنامه‌نگار احضار، ١۵ تن از آن‌ها به زندان محکوم شده‌اند و ‌اکنون نیز ٢۴ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار در زندان‌های ایران هستند.

در فهرست سیاه سازمان گزارش‌گران بدون مرز، علاوه بر نام “آیت‌الله خامنه‌ای”، اسامی افراد و گروه‌هایی چون “عبدالفتاح السیسی” رئیس جمهوری مصر، “پریوات چان” نخست وزیر تایلند، “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه، “پیر نکاوراوزیزا” در بروندی، “نیکولا مادورو” رئیس جمهور ونزوئلا، “انصار‌الله بنگلاتایم”، “طالبان افغانستان و پاکستان”، “گروه شیعه حوثی‌ها” در یمن و “کارتل لوس زتاس” در مکزیک، وجود دارند.
از: ار اف ای
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.