انتقاد از «ثبت‌نام‌های عجیب» برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری

جمعه, 25ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

حضور شهروندان مقابل وزارت کشور در جریان ثبت نام داوطلب‌ها در روز جمعه

وضعیت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در ایران، موجی از انتقادها را برانگیخته، و منتقدان معتقدند انتخابات در ایران به «سخره» گرفته شده است.

وب‌سایت خبری جامجم آنلاین روز جمعه ۲۵ فروردین گزارش کرد که ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید در قم، با صدور بیانیه‌ای خواستار یافتن راه‌حلی فوری برای این موضوع شد.

آقای مکارم شیرازی در بیانیه خود نوشته «باید هر چه زودتر فکری برای حل این مشکل شود تا افرادی نام‌نویسی کنند که حداقل کمترین صلاحیت لازم را برای این کار داشته باشند».

در این بیانیه آمده است که «افراد متعدد از نقاط مختلف» به او شکایت کرده‌اند که «عده‌ای ناآگاه و گروهی آگاهانه برای به سُخره کشیدن انتخابات ریاست جمهوری و ضربه زدن به نظام، با نداشتن هیچ‌گونه صلاحیتی برای نام‌نویسی شرکت کرده و حتی صف تشکیل می‌دهند».

این مرجع تقلید افزوده است «از آنجا که ادامه این وضع به ضرر نظام مقدس جمهوری اسلامی است و مخالف شئون کشور بزرگی مانند کشور ماست، باید هر چه زودتر فکری برای حل این مشکل شود».

آقای مکارم شیرازی همچنین از اینکه به گفته او «بزرگان کشور» تاکنون برای این مشکل «تدبیری نفرموده‌اند» ابراز تعجب کرده است.

واکنش انتقادی به برخی ثبت‌نام‌ها برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، در سخنان شماری از امامان جمعه در شهرهای مختلف هم بازتاب داشته است.

از جمله محسن مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز در این زمینه گفته که «ثبت‌نام ریاست جمهوری از سوی برخی به سخره گرفته شده» و «افراد فاقد صلاحیتی که با خود برتربینی و نقض قانون برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند، زحمت شورای نگهبان و مسئولان را دوچندان می‌کنند».

اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز، هم گفته است که «ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری نه تنها ملاک وجود آزادی در جامعه نیست، بلکه عاملی برای به سخره گرفتن جایگاه ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی ایران است».

محسن رضایی٬ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز ثبت‌نام افراد فاقد صلاحیت برای انتخابات ریاست جمهوری را «توهین به مردم و تمسخر مردم‌سالاری» عنوان کرده است.

آقای رضایی در وبسایت شخصی خود نوشته «این که روز اول ثبت‌نام در انتخابات، فردی با دعوی خدایی و روز دوم، شخصی با ادعای پیامبری ثبت‌نام کند، دیگری بچه‌اش را برای ثبت‌نام بیاورد و از عده‌ای روان‌پریش، فیلم و عکس تهیه و در رسانه‌های داخلی و خارجی به عنوان نامزدهای انتخابات منتشر شود، هم توهین به مردم و هم تمسخر مردمسالاری است».

آقای رضایی با بیان اینکه «آزادی ثبت‌نام نباید موجب تبلیغ علیه مردم شود» از مسئولان وزارت کشور، شورای نگهبان و رسانه‌ها خواسته است که از تبلیغ این افراد جلوگیری کنند.

این انتقادها پس از آن مطرح می‌شود که شمار ثبت‌نام‌کنندگان برای نامزدی دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران تا نیمروز جمعه ۲۵ فروردین، به بیش از ۸۵۰ نفر رسیده است.

در این زمینه علی‌اصغر احمدی، دبیر ستاد انتخابات کشور، خبر داد که تا ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه روز جمعه ۸۶۳ نفر برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند.

این مقام وزارت کشور ایران گفته است که از این تعداد در مجموع ۵۶ تن زن هستند.

بیشتر ثبت‌نام‌کنندگان، افراد گمنام و فاقد معیارهایی چون مدیر و مدبر بودن برای پذیرش پست مهم‌ترین مقام اجرایی کشور بوده‌اند.

گزارش‌ها از تهران از ثبت‌نام‌های خانوادگی و دسته‌جمعی٬ کودکان و افراد بسیار کم‌سواد و دارایمشاغلی کاملاً غیرمرتبط با ریاست جمهوری حکایت دارد.

این وضعیت که در شبکه‌های اجتماعی دستمایه طنز شده٬ موجب شده شماری از مردم نیز به عنوان تفریح و برای تماشای ثبت‌نام کنندگان مقابل ستاد انتخابات وزارت کشور تجمع کنند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، ثبت نام برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۶ فروردین ادامه خواهد داشت.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.