هوای تهران بسیار آلوده‌تر از آن است که اعلام می‌شود، وزارت بهداشت اجازه استفاده از استاندارد‌های جدید را نمی‌دهد

پنجشنبه, 30ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

aludegi-hava

بر اساس برخی از آمارها سالانه بیش از چهار هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند که اغلب در تهران زندگی می‌کنند.

مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، گفته است بر اساس استاندارهای جدید، هوای تهران بسیار آلوده‌تر از آن است که اعلام می‌شود و وزارت بهداشت اجازه استفاده از استاندارد‌های جدید را نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای رشیدی روز سه شنبه ۲۸ آذرماه به خبرگزاری مهر گفت: «اگر بر مبنای استاندارد جدید میزان آلودگی هوای تهران اعلام شود تعداد روزهای ناسالم و بسیار ناسالم افزایش چشگیری خواهد داشت اما وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست اجازه استفاده از این استاندارد را نمی‌دهند.»

وی افزود: «هنوز در استانداردسازی سوخت به یورو ۲ و یورو ۴ نرسیده‌ایم در حالی که سالیان سال است در بعضی از کشورها به استاندارهای یورو ۵ نیز رسیده‌اند.»

به نوشته رادیو فردا، مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید در حالی که در بعضی کشورها استاندارد یورو ۵ اجرایی شده، اما خودروهای ایرانی تنها هنگام خروج از کارخانه استاندارد یورو ۲ دارند و خیلی زود میزان آلایندگی آنها زیاد می‌شود.

آقای رشیدی گفت: «این که اعلام آلاینده‌ها بر اساس کدام استاندارد اعلام شود را وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست تعیین می‌کنند و تاکنون اجازه استفاده از استاندارد جدید و به روز را به ما نداده‌اند.»

وی افزود: «اگر بر مبنای اطلاعات سالانه بررسی کنیم و شاخص‌های آلودگی هوا را اندازه بگیریم در سال گذشته ۳۲۰ روز هوای تهران در شرایط ناسالم بوده است.»

وی با رد گفته های سازمان محیط زیست که گفته بود «دیگر مشکلی در مورد گازهای آلاینده نداریم» گفت: «با استفاده از کتاب گزارش کیفیت هوای سالانه تهران، خواهیم دید که بر خلاف ادعای سازمان محیط زیست، میزان سالانه گازهای آلاینده در بسیاری روز ها بالاتر از حد مجاز و در شرایط ناسالم است.»

به گفته مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران احتمالا وزارت بهداست به خاطر جلوگیری از «سیاه‌نمایی» و «تشویش اذهان عمومی» اجازه استفاده از استانداردهای جدید برای تعیین میزان آلودگی هوای تهران را نمی‌دهد.

برآورد مرگ و میر در پی آلودگی هوا

یوسف رشیدی گفت: «مرجع رسمی اعلام آمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا تنها وزارت بهداشت است که بر اساس مدلی جهانی این آمار سنجیده و ارایه می‌شود ولی برآورد می ‌شود متوسط چهار تا پنج هزار نفر با افزایش ذرات کمتر از دو و نیم میکرون، فوت کرده باشند.»

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران روز سه‌شنبه ۱۴ آذر درباره میزان آلودگی هوای تهران هشدار داده و به شهروندان پایتخت‌نشین پیشنهاد داده بود که اگر می‌توانند از تهران خارج شوند.

آلودگی هوای تهران در دو دهه گذشته مایه نگرانی و ضایعاتی در پایتخت ایران بوده است اما سطح آلودگی در سال‌های اخیر بالاتر رفته است.

بر اساس برخی از آمارها سالانه بیش از چهار هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند که اغلب در تهران زندگی می‌کنند.

دو هفته پیش استانداری تهران، ادارات دولتی و مدارس تهران را به دلیل افزایش آلودگی هوا برای روزهای ۱۴ و ۱۵ آذر تعطیل اعلام کرد. پس از تهران شهرهای اراک،‌ مشهد و استان‌های البرز و اصفهان نیز تعطیل شدند.

با این حال مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته است که تعطیلی دو روزه تهران تاثیری در بهبود وضعیت هوا نداشته است و دو نماینده مجلس نیز از تعطیل کردن پنج کلان‌شهر از سوی دولت به دلیل آلودگی هوا انتقاد کردند.

یوسف رشیدی روز ۱۵ آذرماه با بیان اینکه هوای تهران همچنان در شرایط هشدار است، گفت: «وضعیت آلاینده‌ها نشان می‌دهد که مُسکن تعطیلات نیز تاثیری در بهبود هوای پایتخت نداشته است.»

محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان، در همین روز از تعطیلی پنج کلان‌شهر ایران انتقاد کرد و با اعلام اینکه در حال حاضر «یک چهارم جمعیت» ایران تعطیل هستند، گفت این وضعیت، به تولید ناخالص داخلی کشور روزانه «۸۰۰ میلیارد تومان» ضرر می‌زند.

در گزارش‌های متعددی که سال‌های گذشته در ارتباط با میزان آلودگی هوا از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شده، آمده است که هر سال از تعداد روزهایی که ساکنان تهران شانس نفس کشیدن در هوای سالم را داشته‌اند کاسته شده است.

در همین حال مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز چهارشنبه ۲۹ آذر گفته است که هوای تهران باز هم به سطح ناسالم رسیده است.

به گفته آقای رشیدی، تا ۸۵ درصد از آلودگی هوا تهران ناشی از منابع متحرک و وسایل نقلیه است.

او به از شهروندان به ویژه «گروه‌های آسیب‌پذیر» توصیه کرده است «حتی‌الامکان از تردد بی‌مورد به ویژه با خودروی شخصی در شهر خودداری کنند».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.