از شبکه‌های اجتماعی؛ معاون حقوقی جدید حسن روحانی «چادری شد»

پنجشنبه, 19ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

بی‌تا بختیاری

لعیا جنیدی در دولت اول حسن روحانی، مدیر کل لوایح و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم بوده است.

فشار‌ها بر حسن روحانی به واسطه خودداری از معرفی وزیر زن برای کابینه آینده٬‍ با تغییر پوشش لعیا جنیدی٬ معاون حقوقی رییس‌جمهوری اسلامی ایران، از مانتو به چادر وارد فاز تازه‌ای شد.

حسن روحانی که در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ بار‌ها از زنان و توانمندی‌های آنها و ضرورت استفاده از این توانمندی‌ها سخن به میان آورده بود٬ برخلاف بسیاری از درخواست‌ها٬ از معرفی وزیر زن در کابینه دوازدهم خودداری کرد که همین مسئله با اعتراض‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

رییس‌جمهوری ایران کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار فهرست نامزد‌های پیشنهادی عضویت در کابینه آینده که هیچ نامی از زنان در آن دیده نمی‌شود و با هدف کاهش این اعتراض‌ها٬ سه حکم معاونت برای زنان صادر و آن را منتشر کرد.

بر اساس این احکام که روز چهارشنبه ۱۸ مرداد در سایت اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد٬ معصومه ابتکار به سمت معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، لعیا جنیدی به عنوان معاون حقوقی و شهیندخت مولاوردی به عنوان دستیار رییس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی منصوب شده‌اند.

لعیا جنیدی (نفر اول از سمت چپ)

ابتکار و مولاوردی دو معاون روحانی در دولت یازدهم بودند که از پوشش چادر استفاده می‌کردند٬ اما لعیا جنیدی معاون جدید حسن روحانی در امور حقوقی٬ تنها زنی است که بر اساس تصاویر آرشیوی از پوشش مانتو استفاده می‌کند.

اما سایت اطلاع‌رسانی دولت برای خبر انتصاب لعیا جنیدی٬ تصویری نایاب از وی با پوشش چادر منتشر کرده که با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص در توییتر مواجه شده است.

معصومه ناصری٬ روزنامه‌نگار در واکنش به این تغییر پوشش توئیت کرده که «طی حکمی از سوی دکتر روحانی، لعیا جنیدی چادری شد. پیش از اینها طی حکمی از سوی محمد خاتمی، معصومه ابتکار چادری شده بود».

کاربری دیگر به نام «نون دال الف‏» نوشته که «اینم از بانو لعیا جنیدی، هنوز نرسیده ملبّس شد. مسخره بازیا چیه؟»

کاربر دیگری به نام «مریم سادات» هم در توییتی کنایه‌آمیز که منظورش لعیا جنیدی است٬ نوشته که «چادر سرش کردند! حقوق اولیه خودشم نمی‌تونه نگه داره! دل خوش به چی‌ایم؟»

اما یک کاربر دیگر به نام «طلو» نظر دیگری دارد و چنین توییت کرده که «به نظرم این مورد چادری شدن مباحه. لازمه ورود زنان به صحنه فعلا چادره. وقتی تعدادشون زیاد بشه، قدرت‌شونم زیاد می‌شه و می‌تونن هرچی خواستن بپوشن».

عباس طهماسبی‌زاده٬ دبیر حقوقی و پارلمانی خبرگزاری ایلنا، هم در توییتر خود نوشته است: «به نظرم درست نیست لعیا جنیدی که عکساش تو اینترنت با مانتو و روسری بعد از انتصاب به معاونت حقوقی، دولت ازش عکس چادری بگیره و منتشر کنه».

خانم جنیدی پس از آزاده نامداری دومین زنی است که در هفته‌های اخیر نوع پوشش دوگانه‌اش با واکنش‌های انتقادی و اعتراضی گسترده کاربران ایرانی در شبکه‌های مختلف اجتماعی مواجه شده است.

آزاده نامداری از مجریان شناخته شده صداوسیما است که انتشار تصاویری بی‌حجاب از وی در سوئیس بازتاب‌های فراوانی به همراه داشت تا جایی که برخی گزارش‌ها در روز چهارشنبه از بازداشت وی در بدو ورود به ایران حکایت داشت که این خبر تکذیب شد.

در ادامه واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به چادری شدن معاون حقوقی رییس‌جمهوری جدید، مجتبی نجفی٬ روزنامه‌نگار هم در توییتر خود نوشته است: «وقتی ساختار سیاسی کشور ریاکاری رو ترویج می‌ده از مردم چه انتظاری هست؟ معاون رییس‌جمهوری قبلش مانتویی بود حالا شد چادری. ریشه بدبختی‌های ما ریاکاریه».

 کاربر دیگری به نام «۱۳ بدر» که به نظر می‌رسد یکی از شاگردان جنیدی در دانشگاه بوده نوشته که «چرا چادر!؟ چرا آخه! اون استادی که ما دیده بودیم باج نمی‌داد».

«حمید» کاربر دیگری در توییتر است که در صفحه خود نوشته است: «دولت با انتصاب معاون زن غیرچادری یک قدم رو به جلو برداشت و با چادری کردنش دنده عقب گرفت برگشت به ۳۸ سال پیش».

«ناهید مولوی» کاربر دیگری است که چنین توییت کرده است: «واقعا زشته زشته زشته که به خاطر حضور در کابینه چادریش کنید! نکنید این کارهارو، به شعور و انتخاب انسان‌ها احترام بذارید!»

کاربر دیگری به نام «لیلی» توییت کرده که «می‌گن باد، چادره آزاده نامداری رو آورده انداخته رو سر لعیا جنیدى».

لعیا جنیدی در دولت اول حسن روحانی، مدیر کل لوایح و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم بوده است.

وی همچنین دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و وکیل دادگستری است و در داوری در دعاوی تجاری داخلی و بین‌المللی فعالیت داشته است.

پوشش اختیاری زنان در ایران سال‌هاست به یکی از مهم‌ترین موضوعات اجتماعی تبدیل شده و در همین رابطه آزادی‌ انتخاب پوشش زنان در کشور طی همین سال‌ها نسبت به سال‌های قبل٬ تغییرات چشم‌گیری داشته است.

در حال حاضر تعداد قابل توجهی از زنان و دختران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی تصاویر متعددی از خود منتشر می‌‌کنند که فاقد پوشش اسلامی یا چادر است.

تعداد این زنان و دختران در این سال‌ها به حدی افزایش یافته که مقام‌های جمهوری اسلامی ناتوان در شناسایی و برخورد با همه آن‌ها هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.