ترامپ بار دیگر ایران را به نقض ‘روح برجام’ متهم کرد

جمعه, 20ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بار دیگر توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را مورد انتقاد قرار داده است.

رئیس جمهوری آمریکا برجام را “توافق بد” برای آمریکا توصیف کرده و در مورد عملکرد ایران در این زمینه گفته است: “فکر نمی‌کنم که آنها به روح این توافق عمل کرده باشند و اگر به آن پایبند نباشند فکر می‌کنم چیزهای شدیدی خواهند دید.”
آقای ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی برجام را توافقی بد توصیف کرده و رویکرد دولت آمریکا نسبت به ایران را مورد انتقاد قرار داده بود. پس از قبول برجام توسط دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، کنگره خواستار آن شد تا رئیس جمهوری هر سه ماه یکبار در مورد میزان پایبندی ایران به تعهدات خود در این توافق گزارش بدهد.

ماه گذشته میلادی، دونالد ترامپ گزارش وزارت خارجه در تایید عمل ایران به “محتوای” برجام را تایید کرد و آن را برای کنگره فرستاد. گفته شده است که او این گزارش را “با اکراه” پذیرفت. یک روز پس از ارسال این گزارش به کنگره، دولت آمریکا هجده شخص حقیقی و حقوقی را به ارتباط با برنامه موشکی ایران متهم کرد و هدف تحریم قرار داد.

دو هفته پیش نیز رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال این احتمال را مطرح کرد که در مقطع بعدی گزارش دهی به کنگره ممکن است نتواند پایبندی ایران به برجام را تایید کند.

برخلاف دولت باراک اوباما، دولت فعلی آمریکا از برخوردی سختگیرانه‌تر در قبال ایران حمایت می‌کند و جمهوری اسلامی را عامل بی ثباتی و ناامنی در خاورمیانه می‌داند. با اینهمه، برخی از مقامات آمریکایی گفته‌اند که با توجه به اینکه برجام یک توافق چند جانبه است، در شرایط کنونی این احتمال وجود دارد که آمریکا نتواند توافق سایر امضاکنندگان برجام را برای لغو این توافق به دست آورد مگر اینکه شواهد قاطعانه تری از نقض آن توسط ایران به دست آورد.

در حالیکه جمهوری اسلامی در تلاش است همکاری سایر کشورهای جهان را برای گسترش روابط تجاری و مالی به دست آورد، خطر وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران می‌تواند باعث بروز نگرانی درباره تبعات چنین همکاری‌هایی با ایران شود. برخی کارشناسان گفته‌اند که در شرایط کنونی، مهمترین حربه ایران در مقابله با این نگرانی، قانع کردن جامعه جهانی در مورد اراده سیاسی در مورد پایبندی به برجام و مهمتر از آن، ارائه تصویری مساعد از ثبات اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری در این کشور است.

آمریکا و کشورهای غربی امضاکننده برجام گفته‌اند که آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ناقض قطعنامه‌ای است که شورای امنیت در تایید برجام صادر و در آن، لغو تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه ایران را اعلام کرد. جمهوری اسلامی این تفسیر از مصوبه شورای امنیت را قابل قبول ندانسته است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.