تاکید وزارت خارجه آمریکا بر «مقابله با تمام تهدیدها از سوی ایران»

چهارشنبه, 25ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

هدر نائرت،سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

هدر نائرت،سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره هشدار روحانی درباره بازگشت به شرایط پیش از برجام، بر مقابله دولت دونالد ترامپ «با تمام تهدیدها از سوی ایران» تاکید کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز سه‌شنبه، ۲۴ مردادماه، در مجلس با تاکید بر پایبندی ایران به برجام خطاب به دولت آمریکا گفت: «باید بدانند که تجربه شکست‌خورده تحریم و تحمیل، دولت‌های گذشته‌شان را در نهایت به پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه‌ها برگردند، یقیناً ایران در مدت زمان کوتاهی ـ نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روزـ به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات باز خواهد گشت.»

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه ۹۴ در وین بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به برجام به توافق دست یافتند. بر اساس این توافق، ایران بسیاری از فعالیت‌های اتمی‌اش را تعطیل کرد و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی اتمی علیه ایران معلق یا برداشته شد.

اما از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، آمریکا به دلیل برخی «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» ایران که از نظر ایالات متحده با روح توافق هسته‌ای در تضاد است، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

آمریکا همچنین معتقد است از آنجا که بر پایه توافق هسته‌ای ایران قرار است در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و در سطح جهانی مشارکت کند، برخی اقدامات ایران که به صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی ضربه می‌زند، ناقض روح این توافق است.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز روز سه شنبه بار دیگر بر همین «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» تاکید، اما از پاسخ مستقیم به تهدید آقای روحانی در مجلس خودداری کرده است.

به گفته خانم نائرت، دولت ترامپ به «مقابله با تمام تهدیدها از سوی ایران متعهد است، نه فقط در منطقه، بلکه در تمام دنیا، از جمله توسعه موشک‌های بالیستیک به دست ایران».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری خود در روز سه‌شنبه از پاسخ به سوالی درباره پایبندی ایران به «متن» برجام نیز خودداری کرد.

او در ادامه توضیح داد: «ما هم‌چنان باور داریم کاری که ایران می‌کند عامل بی‌ثباتی است و برجام پاسخ تمام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده برجام و دربرگیرنده آنها نیست.»

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری نظر هدر نائرت را درباره گفته دبیرکل سازمان ملل در روز سه‌شنبه می‌پرسد، اما خانم نائرت اظهار نظر در این باره را خارج از حوزه مسئولیت خود توصیف می‌کند.

به گفته این خبرنگار، دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه چنین اظهار نظر کرده است که «ما به هیچ وجه نباید از برجام روی بگردانیم».

در همین روز نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، به اظهارات حسن روحانی درباره خروج از توافق اتمی واکنش نشان داده و اظهار داشت که باید ایران را به دلیل آزمایش‌های موشکی، حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و قطعنامه شورای امنیت در جایگاه پاسخگویی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهار نظر خانم هیلی واکنشی بود به اظهارات رئیس جمهوری ایران و هشدارش در مجلس که در صورت تخلف آمریکا از برجام ظرف چند ساعت ایران به وضعیت قبل از این توافق باز خواهد گشت.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران می‌خواهد که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.