صالحی: آمانو درخواستی برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران نداشت

یکشنبه, 7ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفته است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی، درخواستی برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران نداشت. آقای آمانو شنبه ششم آبان وارد ایران شده است.

رئیس سازمان انرژی ایران، پس از دیدار با آقای آمانو و در جمع خبرنگاران گفته است که “آقای آمانو به درخواست خودشان و با توجه به شرایط اهمیت برجام و مسائلی که اخیرا در آمریکا اتفاق افتاده است به ایران آمدند.”

به گزارش رسانه‌های ایران آقای آمانو نیز در رابطه با مواضع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درقبال برجام در سخنان خود در تهران و در جمع خبرنگاران گفت: “در مورد صحبت‌های آقای ترامپ حرفی ندارم” و افزود: “ما تا حال حاضر بر برجام نظارت کرده‌ایم و می‌گوییم ایران کاملا به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است.”

وی که در دیدارش از تهران با آقای روحانی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز دیدار کرده است همچنین گفت که برجام “توافقی بین ایران و ۱+۵ که به تایید شورای امنیت رسیده است.”

رسانه‌ها در ایران تحلیل کرده‌اند که با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کنگره این کشور در قبال برجام، دیدار آقای آمانو از تهران اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

به نقل از آقای روحانی در دیدارش با آقای آمانو گزارش شده است که “تا زمانی نسبت به برجام پایبند و متعهد هستیم که بتوانیم از منافع قید شده در آن بهره‌مند شویم.”

آقای صالحی نیز در سخنان امروز خود در جمع خبرنگاران گفته است که “ایران نمی‌خواهد برجام به هم بخورد اما اگر بد عهدی صورت گیرد، طی یک سال و نیم به ۱۰۰ هزار سو ‘ می‌رسیم و این یک توانمندی بالقوه برای ما است که وجود دارد. ما امیدواریم از این سناریوها استفاده نکنیم.”

سو (SWU)، به عنوان “واحد کار جداسازی” شناخته می‌شود که بازتاب‌دهنده ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم توسط واحدهای سانتریفیوژ است.

او همچنین تاکید کرده است که کشورش می‌تواند “طی چهار روز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در فردو” را شروع کند.

آقای صالحی همچنین با اشاره به بند “ت” در توافقنامه هسته‌ای گفت که در اینباره با آژانس صحبت شده و مقامات وزارت خارجه ایران مواضع ایران را نیز به آژانس اعلام کرده اند که “بند ت مشمول بازرسی‌های خاصی نمی‌شود. در این بند تعهداتی داوطلبانه پذیرفته شده است که ایران متعهد به انجام آن است.”

بند “ت” برجام به “طراحی و توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای” اشاره می کند و ایران را از تلاش برای دستیابی به فناوری‌های خاصی که می تواند در تهیه سلاح هسته ای کاربرد داشته باشد باز می دارد. فناوری‌هایی چون: “سیستم چاشنی انفجاری چند نقطه‌ای، مدل‌های کامپیوتری ویژه شبیه‌سازی وسایل انفجار هسته‌ای، سیستم‌های تشخیص انفجار نظیر دوربین های سرعت بالا یا اشعه ایکس و توسعه ساخت دستیابی و یا استفاده از چشمه های نوترونی هدایت کننده انفجار”.

در همین رابطه اخیرا سیزده سناتور کنگره آمریکا در نامه‌ای به نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، از نگرانی‌های خود در زمینه نظام بازرسی‌ها و تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس بین‌المللی انرژی نوشته‌اند و خواستار تقویت این بازرسی‌ها شده‌اند.

چند روز پیش هم خبرگزاری‌های آمریکایی از دسترسی به پیش نویس طرحی خبر دادند که سناتور باب کورکر و سناتور تام کاتن، مشغول تهیه آن هستند و در صورت تصویب به آمریکا اجازه می‌دهد در صورتی که ایران به هرگونه آزمایش، پرتاب، تولید یا استقرار موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک جنگی اقدام کند تحریم‌های لغو شده علیه این کشور را دوباره به اجرا بگذارد.

کمی بیش از دو هفته پیش دونالد ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای این کشور با شش قدرت جهانی را تایید نکرد و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت حضور ایالات متحده در برجام را به کنگره این کشور سپرد. این تصمیم آقای ترامپ مانند بسیاری از دیگر اقداماتش در ۱۰ ماه گذشته، موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به همراه داشته است.

‘موشک می‌سازیم و خواهیم ساخت’

در بین این تحولات حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز در اظهاراتی در مجلس ایران بر ادامه توان موشکی کشورش تاکید کرده است.

آقای روحانی که برای دفاع از دو وزیر پیشنهادی کابینه امروز یکشنبه (۲۹ اکتبر/۷ آبان) به مجلس رفته بود، در سخنانی گفت که “موشک ساخته، می سازیم و خواهیم ساخت.”

رئیس جمهور ایران تاکید کرد که “ما هر سلاحی از هر نوعی که نیاز داشته باشیم می سازیم و انبار می کنیم و هر زمان که لازم باشد برای دفاع از خود از آن استفاده کرده و تردیدی نمی کنیم. موشک ساخته، می سازیم و خواهیم ساخت، زیرا با هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی یا قطعنامه ۲۲۳۱ در تضاد نیست.”

قطعنامه ۲۲۳۱ ( در پیوست دوم) صرفا از ایران “درخواست” کرده که هیچ فعالیتی در ارتباط با موشکهای بالستیکی که “برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی می شوند” صورت ندهد.

ایران تاکید می‌کند که سلاح اتمی ندارد و در پی ساخت آن نیز نیست و بنابراین برنامه موشکی این کشور در چارچوب این قعنامه نمی‌گنجد. ایران همجنین تاکید می کند که برنامه موشکی این کشور دفاعی است. مقات آمریکایی بویژه ایران را متهم می‌کنند که برنامه موشکبی ایران با “روح برجام” منافات دارد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.