واردات گندم سرطان زا از هند و پاکستان، آخرین دستاورد اقتصاد مقاومتی برای ایرانیان

دوشنبه, 2ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

gandom

کلمه- گروه اقتصادی: آفت” سیاهک ناقص گندم” سوغات این روزهای تحریم برای ایران است که از هند و پاکستان و دیگر مقاصد روانه کشور می شود. سوغاتی که حالا با عملکرد دولت عدالت محور رکورد افزایش ۱۰۰ درصدی واردات گندم طی سال جاری را هم به عنوان قله افولی جدید به ثبت رسانیده است. اما فکر و ذکر محمود احمدی نژاد و حامیانش در پی رسیدن به مرزهای بالاتر از اعداد و ارقام فعلی برای نابودی تولید ملی و حراج سرمایه های کشور است. به طوری که همزمان با زمزمه دوباره واردات گسترده گندم آلوده به کشور، خبرها از صف های طولانی کامیون های حامل گندم وارداتی به کشور حکایت دارد.

به گزارش کلمه، در تازه ترین خبرها از پیامدهای تحریم دشمنان و سوء مدیریت حاکمان، خبرگزاری ایسنا در حالی به موضوع تهاتر گندم پاکستان با سنگ آهن پرداخته که خبر می رسد آفت “سیاهک ناقص” در گندم‌های هندی و پاکستانی از سوی مقامات این کشور تأیید شده و سازمان حفظ نباتات ایران هم با اعزام کارشناسانی سلامت این محصول را مورد بررسی قرار داده‌ است.

رضا فتوحی – رییس سازمان حفظ نباتات – خواستار آن شده که به دور از هر گونه ملاحظات از ورود آن جلوگیری شود، اگر چه براساس اخباری که هر روز از بنادر و مرزهای کشور گزارش می شود این صفوف گندم های خارجی است که روانه ایران می شود.

روزنامه جمهوری اسلامی در این زمینه می نویسد: از اردبیل خبر می‌رسد صف‌های طولانی کامیون‌های حامل گندم وارداتی در مقابل سیلوهای استان اردبیل تعجب همگان را برانگیخته است.

به گفته مدیر عامل شرکت غله استان اردبیل براساس برنامه‌ریزی‌ها، این گندم‌ها از طریق بنادر کشوربه مقصد اردبیل بارگیری و برای مصرف مردم اردبیل ذخیره سازی می‌شود، اما برخی از صاحب نظران آگاه معتقدند این گندم‌ها بی‌کیفیت هستندکه برای مصارف دامی وارد شده‌اند.

این در حالی است که رییس سازمان حفظ نباتات در گفت و گو با ایسنا هشدار می دهد: طبق یافته‌های گیاه‌پزشکی آفت” سیاهک ناقص گندم” در صورت ورود به مزارع تا سال‌های سال باقی می‌ماند و مخاطراتی برای بخش کشاورزی و به تبع آن مصرف‌کنندگان در پی خواهد داشت.

در همین حال خبرگزاری دولت ایرنا از ذخیره سازی ۴۷۰ هزار تن گندم از سوی دولت در استان فارس، ذخیره بیش از ۱۲۰هزار تنی در استان اصفهان خبر می دهد. ذخیره سازی ای که به موازات اعلام خبر افزایش ۱۰۰ برابری! واردات گندم در مقایسه با سال گذشته است. تا بدین ترتیب دولت قدم به قدم کشور را به سمت ثمره اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری یا همان وضعیت نفت در برابر غذا نزدیک می کند.

آفت ” سیاهک ناقص گندم” که برای اولین‌بار در گندم‌های هندی گزارش شده پس از سال‌ها خانه‌نشینی در این کشور به پاکستان، مکزیک و نپال هم سرایت کرد که در این میان کشور‌های زیادی برای جلوگیری از ورود این بیماری مقررات قرنطینه‌ای محکمی برقرار کردند؛ برای مثال آمریکا جلوی ورود گندم از مکزیک را گرفته و فقط ورود بذر آزمایشی را آن هم با شرایط سخت، مراقبت شدید و با انجام روش‌های علمی اجازه می‌دهد.

سیاهک ناقص کیفیت آرد را کاهش می‌دهد به‌گونه‌ای که یک تا چهار درصد آلودگی در دانه‌های گندم کافی‌ است تا برای مصرف انسان پذیرفته نشود.

در این زمینه دکتر محمد رضوی – رییس بخش بیماری‌های موسسه تحقیقات گیاهپزشکی – گفته است: قارچ عامل سیاهک ناقص گندم T.indica نام داشته و پس از هند در گندم‌های پاکستان، مکزیک و چهار ایالت آمریکا از جمله آریزونا، نیومکزیکو، تگزاس، و کالیفرنیا را آلوده کرده است.

وی می ا‌فزاید: کشور آمریکا پس از آلوده شدن مزارع گندمش در این چهار ایالت به شدت قوانین قرنطینه‌ای را اعمال کرد تا به سایر ایالت‌ها منتقل نشود چراکه این آفت می‌تواند سه تا پنج سال در خاک و بذر باقی بماند و در صورت عدم تغییر الگوی کشت سالیان سال در آن مزرعه باقی خواهد ماند.

هرچند ایسنا تاکید دارد این گندم ها به کشور وارد نشده اند و ضمن آن به صراحت اعلام می کند شاید برخی ملاحظات بین‌المللی سبب شده تا مسئولان نپذیرفتن این مسافران را به صراحت اعلام نکنند، اما کشورهای مورد اشاره در سخنان کارشناسان درست مقاصد ایران برای واردات گندم از ابتدای سال جاری تاکنون بوده که پیش از این مورد تایید بسیاری از نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته است.

از جمله حقیقت پور که نسبت به واردات گندم های آلوده به کشور ابراز نگزانی کرد که دولت دست کم سه میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از فروش نفت به قیمت پایین را صرف واردات گندم گندیده از دو کشور هند و پاکستان کرده است. منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل در گفت‌وگو با خبرگزاری وابسته به سپاه (فارس) این موضوع را فاش کرده و آن را ناشی از بی‌تدبیری و به بهانه ذخیره‌سازی گندم برای سه چهار ماه آینده دانسته بود.

هم چنین ایسنا در خبر دیگری به موضوع تهاتر گندم پاکستان با سنگ آهن پرداخته که طی آن عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از احتمال این امر در آینده خبر داده است.

پیش از این یک مقام پاکستانی اظهار کرده بود که شرکت پی.اس.ام و شرکت بازرگانی دولتی ایران برای انجام معامله تهاتری گندم در قبال سنگ آهن به توافق رسیده اند.

ایران و پاکستان پس از اجرای تحریمهای اقتصادی آمریکا از ژوئن سال ۲۰۱۲ که مبادلات مالی را دشوار کرد و موجب توقف تجارت میان دو کشور شد، درصدد ایجاد یک سیستم معامله تهاتری بوده اند.

محمد جواد، مدیرعامل شرکت پی.اس.پی اظهار کرده که پاکستان برای صادرات گندم به ایران موافقت کرده و در نظر دارد در قبال آن از این کشور سنگ آهن وارد کند.

پایگاه اینترنتی نیوز اینترنشنال به نقل از وی نوشت: پاکستان یک میلیون تن گندم به ایران در ظرف یک سال صادر خواهد کرد. از این میزان، صادرات ۱۰۰هزار تن از سوی شرکت پاسکو انجام و ۹۰۰ هزار تن دیگر پس از خریداری از بخش خصوصی صادر می شود.

رییس بخش بیماری‌های موسسه تحقیقات گیاه پزشکی عنوان می‌کند: این آفت در صورت آلوده کردن گندم بیش از سه درصد باعث پایین آمدن کیفیت آرد و ایجاد بوی نامطلوب می‌شود. همچنین در صورت بالارفتن درصد آلودگی، برای سلامتی انسان مضر بوده و حتی در برخی موارد می‌تواند سرطان‌زا باشد.

کلمه پیش از این از واردات گندم های آلوده هندی نیز خبر داده بود: به گفته اصغر شایان، مدیر قرنطینه‌ای سازمان حفظ نباتات کشور، این گندم ها آلوده به عوامل بیماری‌زا است. این موضوع را یک هیئت تخصصی که چندی پیش از ایران به هند رفته بود تا گزارشی از سلامت محصول این گندمها تهیه کند، اعلام کرده و بر اساس اعلام این هیئت، علاوه بر محصول گندم کشور پاکستان که به یکسری از عوامل بیماری زا به نام “سیاهک ناقص گندم” (کارنال بانت) و علف هرزی به نام “استریگا” آلوده است؛ گندم هند هم آلوده است. جالب اینجاست که به گفته شایان، در سال جاری مسئولان کشور هند از طریق سفارت خود در ایران پیگیری های زیادی را برای صادرات گندم آلوده خود انجام داده اند!

به نظر می رسد با شیوه خطرناکی که حاکمان اقتدارگرا برای فروش نفت کشور به هر شکل و قیمت ممکن اتخاذ کرده اند، ایران در حال تبدیل شدن به انباری از محصولات بی کیفیت و طبق کارشناسان و نمایندگان مجلس آلوده دیگر کشورهاست. سیاست هایی که چنانچه پیش از این یکی از مسوولان وزارت صنعت و معدن فاش ساخت از سوی «ستاد تدابیر ویژه دولت» صورت می گیرد! نام محترمانه تری که ظاهرا دولت برای «ستاد تحریم» انتخاب شده و خود را نیز ملزم به ارایه هر گونه گزارش کار کمی و کیفی نیز به مردم نمی داند.

بدین سان، شاهدیم که تغییر راهبرد جوان مرگ شده ی تولید ملی به اقتصاد مقاومتی و سوق دادن کشور به سمت سیاست نفت در برابر غذا، هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد و کشور ما، با سابقه کشاورزی شکوفا، این روزها به مقصدی تبدیل شده است برای کالاهایی از کشورهای مختلف. آن هم کالاهایی بعضا بنجل، که در ازای صادرات نفت با قیمت ارزان تر و با هزینه های بیشتر برای بیمه و جا به جایی، به کشور واردات می شوند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.