گزارشگران بدون مرز، در بیانیه‌ای ادامه «سیاست سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران» را محکوم کرد

جمعه, 13ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

gozareshgaran

گزارشگران بدون مرز، با صدور بیانیه‌ای ادامه «سیاست سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران» را محکوم کرد.

این سازمان در اطلاعیه جمعه ۱۱ بهمن خود اشاره کرد که تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت شده از تاریخ هفتم بهمن تاکنون به ١۶ تن افزایش یافته است.

اطلاعیه جدید گزارشگران بدون مرز پس از انتشار خبر بازداشت ریحانه طباطبایی،‌ علی دهقان و فاطمه ساغرچی در تهران منتشر شد.

پیش از این، بر اساس گزارش‌ها،‌ سلیمان محمدی،‌ میلاد فدایی اصل، جواد دلیری ،نسرین تخیری،‌ ساسان آقایی،‌ پژمان موسوی، امیلی امرایی، پوریا عالمی، نرگس جودکی، اکبر منتجبی، صبا آذرپیک،‌ کیوان مهرگان و حسین یاغچی بازداشت شده بودند. مطهره شفیعی نیز جزو بازداشتی‌ها بود که با قید وثیقه آزاد شد.

کریستف دولوار، دبیر اول گزارشگران بدون مرز، در این ‌باره گفت:‌ «٣۴ سال پس از ورود آیت‌الله روح‌الله خمینی به ایران، برخلاف وعده‌های او در مورد رعایت آزادی‌های اساسی مردم، این کشور امروز با ۴٢ روزنامه‌نگار و ٢٠ شهروند‌وب‌نگار زندانی به یکی از بزرگترین زندان‌های جهان برای فعالان رسانه‌ای تبدیل شده است.»

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود اشاره کرده که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، جنگ علیه روزنامه‌نگاران و سیاست شیطان‌سازی از رسانه‌های جدید و مطبوعات خارجی را تشدید کرده است.

این سازمان،‌ درباره متهم شدن روزنامه‌نگاران و روشنفکران ایرانی به جاسوسی برای قدرت‌های غربی در ۳۴ سال گذشته نوشت که این اتهامات هیچ‌گاه در دادگاه‌های عادلانه‌ای که وجود ندارند،‌ ثابت نشده‌اند.

گزارشگران بدون مرز بازداشت‌های روزنامه‌نگاران در روزهای اخیر را «پیامی روشن به روزنامه‌نگارانی»‌دانست که به گفته این سازمان،‌ در برابر تبلیغات یک سویه رژیم سر خم نمی‌کنند.

انتقاد از بازداشت روزنامه‌نگاران محدود به خارج از ایران نیست و در داخل نیز واکنش‌های انتقادی‌ای نیز داشته است.

برای نمونه روزنامه بهار و مدیر مسئول اعتماد از این بازداشت‌ها انتقاد کرده‌اند.

همچنین،‌ علی مطهری، نماینده منتقد دولت در مجلس، از برخوردهای اخیر با روزنامه‌نگاران انتقاد کرده و گفت که این نحوه بازداشت‌ها «آرامش روانی و شغلی را از خبرنگاران سلب می‌کند».

آقای مطهری که از سوی مجلس به عنوان عضو هیات نظارت بر مطبوعات انتخاب شده است، به روزنامه شرق گفت: «مساله دستگیری جمعی از خبرنگاران را هم از طریق مجلس و هم از طریق هیات نظارت بر مطبوعات پیگیری خواهیم کرد.»

نماینده تهران در این مصاحبه که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت: «ایجاد فضای ناامنی در مطبوعات به صلاح کشور نیست.»

او درباره اتهام‌هایی که در این روزها درباره روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی و از جمله برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده است، گفت: «اینگونه اظهارنظر‌ها جرم است. اتهامی که هنوز درباره کسی ثابت نشده، نباید به عنوان جرم معرفی شود. این‌طور سخن گفتن مصداق جرم است.»

همچنین بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار و فعال مطبوعاتی ایرانی چهارشنبه ۱۱ بهمن با صدور بیانیه‌ای، نسبت به یورش اخیر نیروهای امنیتی به دفا‌تر روزنامه‌ها و دستگیری شماری از روزنامه‌نگاران اعتراض کردند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.