رژیم اسلامی ایران علیه همه

شنبه, 28ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن
محمود رفیع بنیانگذار نخستین جامعه رسمی و به ثبت رسیده دفاع از حقوق بشر در ایران

محمود رفیع بنیانگذار نخستین جامعه رسمی و به ثبت رسیده دفاع از حقوق بشر در ایران

در جمهوری اسلامی کمتر کسی هست که جرأت دفاع از زندانیان سیاسی را داشته باشد. خود وکلا به زندان افتاده‌اند و یا به خارج از کشور گریخته‌اند، و دادستان کل تهران هیچ وظیفه‌ای برای خود قائل نیست مگر اینکه از زندانیان سیاسی بخواهد که اظهار ندامت کنند. اما زندانیان سیاسی بدون ترس و واهمه از او می‌ پرسند: جناب دادستان، لطفا بفرمایید از چه اظهار ندامت کنیم؟ از فجایعی که در زندان های شما بر ما می رود؟!

 

*****
در این میان، وضعیت نقض حقوق بشر دررژیم اسلامی ایران هر روز بدتر از پیش می‌شود. وضعیتی که زیر سلطه سپاه پاسداران به مثابه یک نهاد نظامی قرار دارد که در عین حال بزرگ‌ترین سازمان اقتصادی در کشور است که تقریبا در همه عرصه‌های اقتصادی فعال و از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی معاف و فقط در برابر رهبر انقلاب پاسخگوست. در زیر سایه این نهاد است که نظام در دست‌ گروه‌های اراذل و اوباش و آشوبگرانی قرار گرفته که با خدمت خالصانه به نظام به مسئولیت‌های بالا «ارتقاء» یافته‌اند. برای نمونه، نماینده‌ای در مجلس شورای اسلامی بر کرسی پارلمان تکیه زده که با همدستی برادرش مرتکب قتل شده است (فتح الله حسینی نماینده قصر شیرین، سایت مجلس نهم، ۲۳ فروردین ۱۳۹۱). یک نماینده دیگر به جرم کلاهبرداری به شش ماه زندان محکوم شده بود اما شورای نگهبان صلاحیت وی را برای شرکت در انتخابات مجلس اسلامی تائید کرد (علی ایرانپور نماینده مبارکه اصفهان، روزنامه مهر، ۳۰ خرداد ۱۳۹۰). نماینده دیگری می‌گوید: اگر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی را برای اعدام به من بسپارید، فتنه به پایان می‌رسد (روح الله حسینیان نماینده پیشین تهران، سایت انتخاب، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱).

اعدام به بخشی از زندگی روزانه و به یک واژه عمومی و جاری تبدیل شده است. یک مداح به مخاطبان خود وعده می‌دهد، هر کسی که معاون احمدی نژاد را بکشد، از او جایزه خواهد گرفت. یک فیلم‌ساز حزب‌اللهی مدعی می‌شود سینما در ایران به فاحشه‌خانه تبدیل شده و از چهار کارگردان ایرانی نام می‌برد که باید اعدام شوند. یک ملّا می‌گوید اگر همه زندانیان سیاسی را مانند دهه شصت اعدام کنند، اوضاع آرام خواهد شد. در برابر سینماها، کتاب‌فروشی‌ها، سفارت‌خانه‌ها و نمایشگاه‌ها اراذل و اوباشی که از رژیم مزد می‌گیرند جمع می‌شوند تا به هر آن چیزی که به نظر آنها مغایر با اخلاق اسلامی است یورش ببرند.

ترور دولتی در داخل و خارج کشور همچنان حاکم است. در سال ۲۰۰۹ رژیم ایران تظاهرکنندگان علیه تقلب در انتخابات را در خیابان به قتل رساند. عکس‌های ندا در سراسر جهان پخش شد. پیکر بی‌جان فاطمه باقری نژادیان فرد، دختر یکی از نمایندگان پیشین مجلس اسلامی که علیه تقلب انتخاباتی فعالیت می‌کرد در دوم نوامبر ۲۰۱۱ در حوالی تهران پیدا شد. رافق تقی، نویسنده باکویی در دوم نوامبر ۲۰۱۱ بر اساس فتوایی از سوی رژیم ایران بر اثر ضربات چاقو جان خود را از دست داد. در ماه مه ۲۰۱۲ یک آیت‌الله فتوای قتل شاهین نجفی خواننده رپ را صادر کرد. در بوئنوس آیرس، هم اکنون پرونده بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان پیگیری می‌شود که طی آن ۸۵ تن کشته و بیش از ۳۰۰ تن زخمی شدند. از سال ۲۰۰۶ دستگاه قضایی آرژانتین برای تحویل رفسنجانی، رییس جمهوری و رییس مجلس پیشین، فلاحیان وزیر اطلاعات وقت، ولایتی وزیر امور خارجه وقت، محسن رضایی از فرماندهان پیشین پاسداران و احمد وحیدی وزیر دفاع کنونی رژیم و هم چنین سه کارمند سفارت‌خانه جمهوری اسلامی در آن کشور و یک لبنانی تلاش می‌کند. چند تن از افرادی که در لیست دستگاه قضایی آرژانتین قرار دارند، پیش از این در ترور «میکونوس» و قتل کردهای مخالف رژیم ایران دخالت داشتند.
جفری رابرتسون، مدافع حقوق بشر از استرالیا، در مستندی منتشرشده از سوی «بنیاد برومند»، زمامداران جمهوری اسلامی را «جنایتکاران علیه بشریت» می‌نامد. این مدافع حقوق بشر، علی خامنه‌ای، اکبر رفسنجانی، میرحسین موسوی و موسوی اردبیلی را متهم می‌کند که در اعدام‌های گروهی زندانیان سیاسی در دهه شصت خورشیدی دست داشته‌اند.

در جمهوری اسلامی کمتر کسی هست که جرأت دفاع از زندانیان سیاسی را داشته باشد. خود وکلا به زندان افتاده‌اند و یا به خارج از کشور گریخته‌اند، و دادستان کل تهران، جعفری دولت آبادی، هیچ وظیفه‌ای برای خود قائل نیست مگر اینکه از زندانیان سیاسی بخواهد که اظهار ندامت کنند. اما زندانیان سیاسی، اعم از زن و مرد، بدون ترس و واهمه از ادامه حبس و اعدام به او نوشتند:

«جناب آقای جعفری دولت آبادی، هر چه اندیشیدیم کمتر فهمیدیم که چرا باید اظهار ندامت کنیم و بابت چه چیزی؟ لطفا بفرمایید از چه اظهار ندامت کنیم؟ از ضرب و جرح‌ها، هتاکی‌ها، فحاشی‌ها و تهدیدهای ناموسی مأموران نظامی و انتظامی و امنیتی نسبت به متهمان چشم و دست بسته؟ منظورتان اظهار ندامت از چیست؟! ازشکنجه‌های جسمی و روانی که تحمل می‌کنیم؟ جناب آقای دادستان، از چه چیزی اظهار ندامت کنیم؟ از اعترافات اجباری؟ ما در اسارت شما هستیم».
و اما این اپوزیسیون کیست؟ همان که خود در برپایی جمهوری اسلامی مشارکت داشت، در ساختار اقتصاد، جامعه، فرهنگ، سازمان امنیت و سپاه پاسداران نقش داشت و هنگامی که خود در قدرت بود، در پایمال کردن حقوق زنان، دانشجویان، کارگران و اقلیت‌ها یا همکاری می کرد و یا در سکوت نظاره‌گر بود. اپوزیسیون اسلامی از مخالفان علیه نظام تشکیل نشده است بلکه فقط مخالف این یا آن فرد است. اپوزیسیون واقعی اما تا مرز نابودی سرکوب شد. حتا کسی که امروز تنها در یک سازمان غیر دولتی (ان جی او) فعال است، با زندگی خود بازی می‌کند.

از همان آغاز تأسیس جمهوری اسلامی، ارتباطات مهمی شکل گرفت که رفسنجانی، رییس وقت مجلس شورای اسلامی در دهه هشتاد میلادی پایه‌هایش را بنا گذاشته بود. یک میلیون تن نفت خام به طور رایگان و ۹ میلیون تن به قیمت تمام شده به حافظ اسد هدیه شد. این رابطه همچنان حفظ شده و به انزوای بیشتر کشور نیز یاری رسانده است. مردم از پیامد تحریم‌ها زیر فشار هستند آن هم در حالی که جمهوری اسلامی با ارقام سرسام‌آور، به گفته اسماعیل قاآنی و کاظم سلیمانی دو فرمانده نظامی رژیم، در سرکوب مقاومت در سوریه مشارکت مستقیم دارد.

به این نظام نمی‌توان اعتماد کرد. جمهوری اسلامی یک نظام غیرحقوقی است که در آن رهبر حرف آخر را می‌زند و از همین رو باید هرگونه امکان تولید بمب اتمی را از وی سلب کرد. ما همواره تأکید کرده‌ایم که جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران مخالف به کار گرفتن انرژی اتمی در همه جهان است چرا که این نیرو تهدیدی جدی برای زندگی انسان هاست. ولی تا زمانی که کشورهای خاورمیانه نیز از تلاش برای تولید آن دست برندارند، باید گفت فقط همکاری آنها با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و پذیرش پروتکل الحاقی (ان پی تی) از سوی رژیم ایران به سود مردم ایران است.

محمود رفیع (*)
———————————————————————
منبع: سرمقاله «لیگا رپورت» نشریه «جامعه دفاع حقوق از حقوق بشر در ایران» به آلمانی (شماره ۳۴) که با اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران، به طور متناوب، منتشر می‌شود.
(*)محمود رفیع بنیانگذار و دبیر نخستین جامعه به ثبت رسیده دفاع از حقوق بشر در ایران است.
به فتح الله حسینی یک قاتل از قصر شیرین نماینده مجلس شورای اسلامی (سایت مجلس نهم)
به فتح الله حسینی نماینده قاتل در مجلس شورای اسلامی (ویکی پدیا فارسی)
به درخواست اعدام موسوی و کروبی و خاتمی از سوی نمایندگان مجلس (سایت انتخاب)
به گزارش جفری رابرتسون (بنیاد برومند)
به گزارش جفری رابرتسون (سایت گویانیوز)
به مداح منصور ارضی: هر کسی مشایی را بکشد من پولش را می دهم (سایت رادیو آلمان/ دویچه وله)
به فرح الله سلحشور: سینمای ایران فاحشه خانه است (شیعه آنلاین)
به نماینده کلاهبردار (سایت عبرت)
به سخنان حسینیان درباره اعدام موسوی و کروبی برای خواباندن غائله (سایت فردانیوز)
به قتل فاطمه باقری نژادیان فرد (سایت رادیو المان/ دویچه وله)
به فتوا و قتل رافق تقی (سایت اخبار روز)
به فتوای قتل شاهین نجفی (روز آنلاین)
به بمب گذاری در مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس (بنیاد برومند)
به ترور میکونوس (ویکی پدیا فارسی)
به نامه زندانیان رجایی شهر خطاب به دادستان کل تهران: چرا باید اظهار ندامت کنیم؟ (سایت کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی)

پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ – / ۱۴ فوریه ۲۰۱۳

برگردان از الاهه بقراط


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.