حمله تند ترامپ به ایران در جلسه شورای امنیت

چهارشنبه, 4ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مقر این سازمان در جریان است.

آقای ترامپ در سخنرانی افتتاحیه جلسه شورای امنیت حکومت ایران را به صدور خشونت و هرج و مرج متهم کرد.

او ایران را متهم کرد که در پی سلاح‌ هسته‌ای و به دنبال هرج و مرج در منطقه است و مدعی شد که تهران از منابع مالی حاصل از برجام برای گسترش تروریسم استفاده کرده است.

ایران این اتهامات را رد می‌کند و در مقابل آمریکا را به عهدشکنی به دلیل خروج از توافق هسته‌ای متهم می‌کند.

تشکر از ایران، روسیه و سوریه

آقای ترامپ بعد از حملات شدید خود به ایران از روسیه، ایران و سوریه تشکر کرد چون به گفته او حمله‌های خود را در منطقه ادلب سوریه به درخواست آقای ترامپ کاهش داده‌اند. او از ترکیه هم برای کمک به این مسئله تشکر کرد.

بعد از رئیس جمهور آمریکا، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در بخشی از نطق خود درباره ایران گفت که نیاز به یک استراتژی بلند مدت برای مدیریت این مسئله است و افزود که تنها تحریم و پیشگیری نمی‌تواند راه حل باشد.

آمریکا ریاست دوره‌‎ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور رئیس جمهور یا وزیر امور خارجه ایران در این نشست مطرح شده بود اما ایران تا پیش از شروع جلسه اعلام نکرده بود که در چه سطحی در این جلسه شرکت می‌کند.

در تصاویری که از این نشست پخش می‌شود هنوز نماینده‌ای از ایران در جلسه دیده نمی‌شود.

آمریکا در حال حاضر رئیس دوره‌ای شورای امنیت است و این نخستین بار است که آقای ترامپ ریاست جلسه‌ای از این شورا را بر عهده می‌گیرد.

آقای ترامپ در سخنرانی روز سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت به حکومت ایران تاخت و رهبران این کشور را متهم کرد که به دنبال مرگ و نابودی هستند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم در سخنرانی خود سیاست خارجی آمریکا را به باد انتقاد گرفت. آقای روحانی گفت ایالات متحده قصد دارد نهادهای بین‌المللی را نادیده بگیرد و “فکر می‌کند چون زور دارد حق هم دارد.”

رئیس جمهور ایران با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت “این دولت درحالی ‌که برخلاف قواعد و حقوق بین‌الملل، از یک توافق چندجانبه مصوب شورای امنیت خارج شده، جمهوری اسلامی ایران را به گفت‌و‌گوی دوجانبه می‌خواند.”

آقای ترامپ چند هفته پیش اعلام کرد که آماده است با رهبران ایران برای رسیدن به توافقی تازه گفت‌وگو کند. ایران این پیشنهاد را رد کرد و گفت که حاضر نیست با کشوری که از یک توافق بین‌المللی (برجام) خارج شده بار دیگر گفت‌وگو کند.

روسای جمهور ایران و آمریکا هر دو احتمال دیدار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را رد کرده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.