مدیرپیشین بانک صادرات: کل نظام بانکی غیرمجاز و مجاز ایران پولشویی می کند

شنبه, 26ام آبان, 1397
اندازه قلم متن


پس از مشاجرات محمدجواد ظریف و برخی نمایندگان مجلس اسلامی در خصوص ابعاد گستردۀ پولشویی در شبکه های قدرتمند حکومت در ایران، ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، در مطلبی ضمن حمایت از اظهارات محمدجواد ظریف، نوشت که در پس مخالفت ها با مصوبات ضدپولشویی “منافع اقتصادی افراد” خاص نهفته است.

ایرنا در این خصوص با احمد حاتمی یزد مدیر عامل پیشین بانک صادرات و تحلیلگر مسائل پولی و بانکی صحبت کرده که گفته است : “پولشویی در ایران خیلی بیشتر از آن چیزی است که آقای ظریف گفته است.” او یکی از عوامل مهم پولشویی در ایران را موسسات اعتباری غیرمجاز معرفی کرده که صدها هزار میلیارد تومان پول سپرده گذاران را یا مستقیماً یا از طریق خانواده ها و دوستان شان تصاحب کرده اند.

احمد حاتمی یزد در ادامه افزوده است : “الان معلوم نیست که این پول ها کجاست.” و دولت هم برای آرام کردن مالباختگان ٣۰ هزار میلیارد تومان به بخشی از سپرده گذاران مالباخته بازگرداند و این یعنی اینکه در این میان دست کم “٣۰ هزار میلیارد تومان پول مردم نزد موسسات غیرمجاز پولشویی شد و رفت.”

احمد حاتمی یزد، شیوه وام دهی در ایران را یکی از سازوکارهای پولشویی خوانده و گفته است : “مثلاً وام می دهند به آقای الف که او هم پول را بدهد به خانم ب که بنیانگذار موسسه مالی است. یعنی پول برمی گردد به خودشان و دیگر ردی هم از پول باقی نمی ماند.”

مدیر عامل پیشین بانک صادرات در ادامه افزوده است که “موسسات غیرمجاز به هیچ قانونی پایبند نیستند. نه تحت نظارت بانک مرکزی هستند و نه اساساً بانک مرکزی زورش به آنها می رسد.” احمد حاتمی یزد در ادامه افزوده است که این موسسات حامیانی داشتند و با این حمایت ها توانستند هم جلوی بانک مرکزی بایستند هم به رشد خود ادامه بدهند.
از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.