ادامه تجمعات اعتراضی کارگری در خوزستان

یکشنبه, 11ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – امروز یکشنبه بیست و سومین روز تجمعات اعتراضی کارگران شرکت فولاد اهواز در سطح شهر اهواز و در مقابل استانداری خوزستان ادامه داشت. از سوی دیگر پس از گذشت بیش از دو هفته اسماعیل بخشی و سپیده قلیان که در جریان تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بودند، همراه با علی نجاتی عضو سندیکای کارگران هفت تپه کماکان در بازداشت هستند. در حالی که منابع کارگری خبر از ادامه اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه می‌دهند، روز جاری مدیرعامل جدید مجتمع نیشکر هفت‌تپه از پایان اعتصاب خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۱۱ آذرماه ۹۷، بیست و سومین روز تجمعات اعتراضی کارگران شرکت فولاد اهواز شکل گرفت.

کارگران معترض شرکت فولاد اهواز در این روز نیز با سر دادن شعارهایی از جمله “من کاوه آهنگرم تاب ستم نیاورم”، “گرانی، تورم، سزای رای مردم”، “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، “ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما” و “کارگر می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد” خواهان رسیدگی به مطالباتشان شدند.

خواسته اصلی کارگران ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

در حالی که برخی مسئولین دولتی خبر از پرداخت دو ماه از حقوق معوقه کارگران داده‌اند، به گفته منابع کارگری، کارگران تاکنون حقوق معوقه خود را دریافت نکرده‌اند با این حال کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز جاری در این باره مدعی شد که “تا دو روز آینده حدود دو هزار نفر از کارگران این واحد صنعتی دستمزد دو ماه خود را دریافت می‌کنند”.

همچنین محمدرضا عارف، نماینده مجلس، روز جاری در دیدار با هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران ضمن انتقاد از “برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران” خواستار رفع ریشه‌ای مشکلات کارگران شده است.

وی با بیان اینکه اکنون کارگران بیشترین فشارهای اقتصادی را متحمل می‌شوند خواستار رسیدگی به مشکلات آنان شد و گفت “در شرایط سخت و دشوار فعلی کشور بیشترین فشار اقتصادی متوجه قشر کارگر است و باید به مطالبات آنان بصورت جدی رسیدگی شود. برخوردهای بعضا امنیتی و قضایی با مطالبات کارگرانی که در چارچوب قانون پیگیر حق و حقوق خودشان هستند با ذات انقلاب اسلامی همخوانی ندارد و اینگونه برخوردها پاک کردن صورت مساله است”.

گروه ملی صنعت فولاد توسط گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌شد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.

کارگران فولاد خوزستان که در روزهای قبل مقابل استانداری تجمع کرده بودند، چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند. آنها اواخر سال گذشته نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق، دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

کارگران فولاد خوزستان در اعتراضات خود از کارکنان معترض شرکت نیشکر هفت‌تپه که آنها هم مدتهاست حقوق دریافت نکرده‌اند، حمایت کردند.

همچنین در حالی که کیومرث کاظمی، مدیر عامل جدید شرکت نیشکر هفت تپه مدعی پایان اعتصاب شده و گفته است که کارگران این شرکت پس از ۲۷ روز تعطیلی، با توافق حاصل شده با کارفرما از امروز بر سر کار خود برگشته و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، منابع کارگری خبر از ادامه اعتراضات تا زمان آزادی تمامی بازداشت‌شدگان و رسیدگی به مطالباتشان داده‌اند.

کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از جمله خواست‌های کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه تشکیل تشکل قانونی کارگری و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای آن دسته از کارگران بوده که طرح در مورد آن‌ها اجرایی نشده است.

وی در ادامه گفت که بنا به “دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پیگیری‌های انجام شده با حضور مسئولان استانی در محل هفت‌تپه” به کارگران تعهداتی داده شده است.

همچنین روز جاری منابع کارگری از احضار تلفنی ۲۰ تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه به وزارت اطلاعات خبر داده‌اند با این حال برخی رسانه‌های دولتی از پایان اعتراضات کارگران و آغاز بکار دوباره این مجموعه گفته‌اند.

این احضارها در حالی صورت می‌گیرد که اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی از ۱۵ روز پیش و علی نجاتیاز فعالان کارگری نیشکر هفت تپه نیز از روز پنجشنبه در بازداشت هستند.

فرزانه زیلابی وکیل کارگران بازداشتی روز جاری از باز شدن پرونده جدیدی علیه “علی نجاتی” عضو بازداشت شده سندیکای مجتمع نیشکر هفت تپه خبر داده و اتهام مطرح شده علیه وی را “اخلال در نظم عمومی” از طریق هدایت جریان اعتصابات و تجمعات کارگران هفت تپه عنوان کرده است. علی نجاتی هم اکنون در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی اهواز به سر می‌برد.

به گفته این وکیل دادگستری تاکنون اجازه مطالعه پرونده موکلش به وی داده نشده و علی نجاتی پس از بازداشت تماسی با خانواده خود برقرار نکرده است.

سپیده قلیان فعال مدنی اهل اهواز شنبه گذشته طی تماس کوتاه تلفنی خانواده خود را از احتمال صدور قرار بازداشت یک ماهه مطلع کرده است.

مجتمع صنعتی کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.