وزیر ارتباطات ایران: لازم نیست برای حفظ خانواده تحمل کتک خوردن را به زنان آموزش دهیم

دوشنبه, 6ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

در پی انتشار مصاحبه‌ای با یک زن و شوهر در تلویزیون حکومتی ایران که نشان می‌دهد زنی که بارها توسط شوهرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته اما به زندگی مشترکش ادامه داده است، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با واکنش به این موضوع گفت: ” قوام خانواده ارزشمند است، اما حفظ جان هم مهم است.”

آقای جهرمی امروز یک‌شنبه پنجم اسفندماه که به مناسبت روز زن و تولد حضرت فاطمه دختر پیامبر اسلام در ایران سخن می‌گفت با انتقاد از پخش چنین موضوعی از صدا و سیما گفت: “یک فرد را می‌‌‌آورند که ۲۷ بار کتک خورده و باز هم زندگی می‌‌کند. لازم نیست برای حفظ قوام خانواده تحمل در برابر کتک خوردن زنان را آموزش بدهیم، بلکه باید حمایت‌‌های لازم را به همراه آموزش کافی انجام دهیم تا زنان جامعه رشد کنند.”

در ادامه واکنش به این موضوع پروانه مافی، نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز در نامه‎ای به علی عسگری رئیس صدا و سیما این اقدام رسانه ملی را تاسف‌آور خواند.

خانم مافی در بخشی از این نامه آورده است: “پخش گفت و گویی از شبکه یک رسانه ملی از یک زن و شوهر جوان پیرامون کشمکش یک خانواده برای طلاق آن هم در حضور فرزندان دختر، در تداوم تولیدات گذشته، به ظاهر حکایت از طراحی سنایوریی می کند که قصد دارد تا به عادی سازی خشونت علیه زنان در خانواده بپردازد که ارائه مجوز نسبت به پخش چنین برنامه ای آن هم از شبکه یک صدا و سیما، نه تنها موجب تاسف و تامل گردید بلکه ابهامات و سوالاتی را به اذهان جامعه متبادر ساخت، که انتظار می رود آن مقام مسئول با رویکردی شفاف و بدور از حاشیه بدان‌ها پاسخگو باشد.”

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دیگر مقامی است که به این موضوع واکنش نشان داده است.

خانم ابتکار گفت: “زندگی مشترک زیر سایه کتک؟ این مصاحبه چه معنایی دارد؟ در شرایط تلاش برای تقویت و تحکیم بنیاد خانواده، این مصاحبه چه معنایی دارد؟ زنی که بعد از ٢٧ بار درخواست طلاق به خاطر کتک خوردن از همسر، توانست به زندگی مشترک ادامه دهد! تصویر این چنینی زندگی مشترک را برای تشویق جوانان به ویژه دختران به ازدواج، ارائه می دهید؟ یا طرح این الگوها برای عادی جلوه دادن خشونت علیه زنان است؟”

فاطمه سعیدی، دیگر نماینده مجلس ایران نیز واکنش نسبتا تندی به این موضوع نشان داده است.

خانم سعیدی عنوان کرد: “در آن سازمان عریض و طویل حتی یک نفر نبود در برابر وقاحت برنامه فرمول یک که تنها خشونت علیه زنان را تبلیغ می‌کرد، بایستد. انتظار می‌رود شورای نظارت بر صداوسیما قاطعانه وارد شده و موضوع را پیگیری کند.”

براساس گزارشهای غیررسمی تقریبا ۲۰ درصد زنان در ایران در طول زندگی مشترک خود تجربه خشونت فیزیکی و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد نیز تجربه خشونت عاطفی دارند.

بیشترین آمار همسرآزاری مربوط آزار زنان است. تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان، فارس و مرکزی بالاترین آمار آزار و اذیت زنان را به خود اختصاص داده‌اند. براساس آمار سازمان پزشکی‌قانونی تعداد معاینات نزاع مربوط به موضوع همسرآزاری از سال ٨٨ تا ٩۵ از ۵٢‌ هزار مورد به بیش از ٧٧‌هزار مورد افزایش یافته است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.