انتقاد شدید عفو بین‌الملل از ‘اعدام دو جوان ۱۷ ساله’ در ایران

سه شنبه, 10ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

ایران از معدود کشورهایی است که نوجوانان را اعدام می کند

سازمان عفو بین الملل می گوید ایران هفته پیش دو پسر زیر ۱۸ ساله را بعد از زدن شلاق در شیراز اعدام کرده است.

عفو بین الملل این اقدام را به عنوان “اوج بی اعتنایی مقام های ایرانی به قوانین بین المللی و نقض بی رحمانه حقوق کودکان” محکوم کرد.

براساس این بیانیه مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۸ در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند که پس از بازداشت دو سال پیش آنها در سن ۱۵ سالگی و محکومیت آنها به مجازات اعدام به جرم “چندین فقره تجاوز جنسی” بود.

عفو بین الملل می نویسد که آنها تا اندکی پیش از اجرای حکم از آن خبر نداشتند و “آثار جراحات شلاق روی جسد آنها نشان از این دارد که پیش از اعدام شلاق خورده بودند.”

به گفته این سازمان خانواده ها و وکلای متهمان هم از برنامه اعدام آنها خبر نداشتند.

این سازمان نوشت: “حکم اعدام مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت توسط رسانه‌ها خبری نشده بود و عفو بین الملل از پرونده آنها پیش از اعدام اطلاع نداشت. این شرایط تاییدی بر نگرانی های سازمان عفو بین الملل است که آمار اعدام محکومان نوجوان در ایران قطعا بالاتر از رقم ثبت شده توسط این سازمان است. چنانچه پرونده باقی محکومان نوجوانی که تحت حکم اعدام هستند مورد توجه و حمایت سازمان‌های حقوق بشری قرار نگیرد، آنها هم در معرض خطر اعدام مخفیانه هستند.”

عفو بین الملل می گوید که این دو جوان از سال ۱۳۹۶ در کانون اصلاح و تربیت شیراز نگهداری می شدند و روز ۴ اردیبهشت به زندان عادل آباد منتقل شدند و همان روز اجازه ملاقات با خانواده هایشان را یافتند، بی آنکه بدانند این آخرین ملاقات آنهاست.

این گروه می نویسد: “روند قضایی که منجر به محکومیت این دو نوجوان شد ناعادلانه بوده و به شدت اصول بین المللی عدالت کیفری نوجوانان را نقض کرده است. آنها پس از بازداشت حدود دو ماه در بازداشتگاه آگاهی نگهداری شدند، جایی که گفته بودند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. آنها همچنین در زمان بازجویی به وکیل دسترسی نداشتند.”

این سازمان اشاره می کند که بازجویی از کودکان بدون حضور والد یا وکیل مغایر با کنوانسیون حقوق کودک است و می گوید که استفاده از مجازات اعدام برای جرم تجاوز جنسی تحت قوانین بین المللی مجاز نیست.

به گفته عفو بین الملل ایران از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ اعدام ۹۷ نفر که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشته اند را ثبت کرده است.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاور میانه و شمال آفریقای عفو بین الملل، گفت که به نظر می رسد مقام های ایرانی با اعدام “مخفیانه” محکومان نوجوان سعی دارند از اعتراضات بین المللی جلوگیری کنند.

او از جمله از اتحادیه اروپا خواست به شیوه‌های دیپلماتیک و گفت‌وگو ایران را برای پایان دادن به استفاده از مجازات اعدام برای محکومان نوجوان تحت فشار قرار دهد.

ایران به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته که چنین اعدام هایی را ممنوع اعلام کرده است.

ایران در سال ۱۳۷۲ رسما این کنوانسیون را پذیرفت؛ مشروط بر آن که مفاد آن در هر مورد و هر زمان در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشد از طرف دولت این کشور “لازم‌الرعایه” نباشد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.