سقوط ۹ پله‌ای جایگاه ایران در شاخص جهانی صلح

پنجشنبه, 23ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

 

در این گزارش کشورها از نظر شاخص صلح به چهار قسمت دسته‌بندی شده‌اند: سبز، زرد، نارنجی و قرمز

در این گزارش کشورها از نظر شاخص صلح به چهار قسمت دسته‌بندی شده‌اند: سبز، زرد، نارنجی و قرمز

موسسه بین‌المللی صلح و اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود از «شاخص جهانی صلح» می‌گوید، جایگاه ایران افتی ۹ پله‌ای در سال ۲۰۱۸ داشته است.

بر اساس این گزارش که چهارشنبه ۲۲ خرداد در سایت رسمی آن منتشر شده، ایران بعد از نیکاراگوئه، بورکینافاسو و زیمبابوه بیشترین افت جایگاه شاخص صلح در جهان را داشته است.

این گزارش می‌افزاید، برای دومین سال متوالی (۲۰۱۷ و ۲۰۱۸) جایگاه ایران در شاخص صلح جهانی افت کرده و در سال گذشته ۱۳۹-مین جایگاه را در میان ۱۶۳ کشور داشته و در «وضعیت نارنجی» قرار دارد.

این گزارش کشورها را از لحاظ شاخص صلح به چهار قسمت دسته‌بندی کرده است: سبز، زرد، نارنجی و قرمز.

موسسه بین‌المللی صلح و اقتصاد مولفه‌های مختلفی را در برآورد خود لحاظ می‌کند، از جمله تنش‌های خارجی. ایران از لحاظ تنش‌های خارجی بیشترین افت جایگاه را در میان تمام کشورهای جهان داشته است.

این گزارش به خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت پارسال و تبعات تنش‌زای آن اشاره کرده، اما گفته است که علت اصلی افت جایگاه ایران در شاخص جهانی صلح ادامه درگیری این کشور در جنگ سوریه است.

همچنین این گزارش می‌گوید ایران از برخی گروه‌های یمنی و عراقی حمایت می‌کند و ورود به جنگ‌های نیابتی باعث افزایش تنش این کشور با آمریکا، عربستان و اسرائیل شده است. ایران در عین حال هزینه‌های نظامی خود را از ۳.۷۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی به ۴.۵۶ درصد رسانده است.

بر اساس برآورد موسسه بین‌المللی صلح و اقتصاد، خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های این کشور ثبات اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار داده و بدتر شدن وضعیت اقتصادی، امکان اعتراضات مردمی را افزایش داده است.

این موسسه می‌افزاید: «با توجه به قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا در ماه آوریل، انتظار می‌رود تنش‌های ایران با جهان خارج باز هم بدتر شود».

در خاورمیانه ایران بیشترین افت شاخص صلح را داشته و در رتبه دوم یمن قرار دارد.

صلح‌آمیزترین کشورها از منظر این موسسه معتبر بین‌المللی به ترتیب ایسلند، نیوزیلند، پرتغال، اتریش، دانمارک، کانادا، سنگاپور، اسلوونی، ژاپن و جمهوری چک بوده‌اند.

بدترین جایگاه‌ها نیز برای افغانستان، سوریه، سودان جنوبی، یمن، عراق، سومالی، آفریقای مرکزی، لیبی، کنگو و روسیه بوده است.

در گزارش سالانه این موسسه آمده است که در سال گذشته میلادی، ۸۶ کشور شاخص‌های بالاتری از صلح و آرامش را ثبت کرده‌اند، در حالی که ۷۶ کشور به وضعیت بدتری دچار شده‌اند، اما در مجموع کل شاخص صلح جهانی تقریبا ثابت مانده است.

منابع: موسسه بین‌المللی صلح و اقتصاد؛ ف.ق

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.