انتقاد سفیر آمریکا در آلمان از “دفاع” ظریف از اعدام همجنس‌خواهان

پنجشنبه, 23ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

سفیر آمریکا در آلمان به سخنان ظریف درباره مجازات اعدام هم‌جنس‌خواهان انتقاد کرد و آن را نقض اصول اساسی حقوق بشر دانست. اشاره او به پاسخ ظریف به سوال یک خبرنگار آلمانی درباره مجازات اعدام برای همجنس‌خواهان در ایران است.

    
Deutschland | Richard Grenell | Botschafter der USA in Deutschland (picture-alliance/dpa/D. Bockwoldt)

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را متهم کرده است که با سخنانش برای توجیه قوانین و رفتار در جمهوری اسلامی با هم‌جنس‌‌خواهان، اصول اساسی منشور حقوق بشر سازمان ملل را نقض کرده است. اشاره او به کنفرانس مطبوعاتی مشترک محمدجواد ظریف و هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه ۲۰ خرداد (۱۰ ژوئن) است.

روزنامه بیلد در گزارشی در روز ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن) نوشت که در این کنفرانس مطبوعاتی خبرنگار این روزنامه از محمدجواد ظریف درباره علت مجازات اعدام همجنس‌‌خواهان در ایران پرسیده است. بیلد به نقل از ظریف نوشته است: « جامعه ما موازین اخلاقی خود را دارد و ما بر اساس این قوانین رفتار می‌کنیم. این اصول اخلاقی در ارتباط با رفتار عمومی جامعه است و بر این تاکید دارد که قانون رعایت شود و افراد قوانین را رعایت کنند.»

روزنامه بیلد نتیجه گرفته است: «به زبان روشن: رژیم ایران طرفدار مجازات اعدام برای همجنس‌خواهان است».

انتقاد سفیر آمریکا به وزیر خارجه ایران در حقیقت پیامد این کنفرانس مطبوعاتی وپاسخ وزیر خارجه ایران به سوال خبرنگار بیلد است.

Iran | Außenminister Maas und Sarif auf Pressekonferezenzکنفرانس مطبوعاتی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در تهران

علاوه بر سفیر آمریکا در آلمان، برخی دیگر از سیاستمداران آلمانی نیز به این سخنان انتقادی جدی کردند. آلکساندر گراف لمبزدورف، کارشناس امور خارجی حزب لیبرال آلمان در این باره به روزنامه بیلد گفت: «وزیر خارجه ایران برای توجیه مجازات وحشیانه همجنس‌گرایان خود را پشت قوانین قرون وسطایی پنهان می‌کند. اعدام همجنس‌خواهان، “اخلاقی” نیست کاری غیرانسانی است».

«آیا می‌توان با ملاها وارد معامله شد؟»

روزنامه بیلد در گزارش خود در همین رابطه به مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال ۲۰۱۸ میلادی پرداخته و نوشته است که حجم این مبادلات در سال گذشته بالغ بر دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو «با حکومت ملایان» بوده و آلمان سومین شریک اقتصادی ایران است. این روزنامه پرسیده است: در معامله با چنین حکومتی «اصول اخلاقی» چه جایی دارد؟

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.