نیویورک تایمز: آمریکا حملات اخیر به نفتکش‌ها را «جنگ در سایه ایران» می‌داند

یکشنبه, 26ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

nyt_061419.jpg

«نیویورک‌تایمز» گزارش داد دولت امریکا گفتگویی جدی را آغاز کرده تا بر سر چگونگی پاسخ گفتن به آنچه که مقامات آمریکایی «جنگ در سایه ایران» می‌دانند، تصمیم‌گیری کند.

به گزارش «انتخاب»؛ دونالد ترامپ به ایران اعلام کرده که ایالات متحده قدرت خود را نشان خواهد داد، اما جزییاتی از برنامه و استراتژی کشورش در این زمینه ارائه نکرد. او در عین حال اعلام آمادگی کرد که با مقامات ایرانی مذاکره کند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مقامات در پنتاگون بعد از حملات اخیر، پاسخ‌های تاکتیکی مختلف را مورد بررسی قرار دادند: از اسکورت نفت‌کش‌ها گرفته تا اعزام ۶٠٠٠ نیروی بیشتر دریایی، هوایی و پرسنل نظامی به خلیج فارس. هنوز هیچ تصمیمی نهایی نشده است.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز انفجار دو نفتکش در دریای عمان را «مشکل جهانی» خواند و در ادامه گفت که امریکا به دنبال ایجاد اجماع جهانی در برابر این مشکل جهانی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاناهان اعلام کرد که به همراه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید این موضوع را پیگیری می‌کند.


به گفته سرپرست وزارت دفاع امریکا، واشنگنتن اطلاعاتی که درباره این اقدام در اختیار دارد را با متحدانش در میان خواهد گذاشت.

به نوشته لس آنجلس تایمز، شاناهان همچنین گفت: ‏‏«در صورتی که تعداد بیشتری از نفت کش ها مورد حمله قرار بگیرند یا اختلالی در ‏مسیر ترانزیت تنگه هرمز ایجاد شود، ما آمادگی لازم برای انجام اقدامات نظامی ‏احتمالی را خواهیم داشت».‏

در همین حال، یک مقام ایالات متحده در گفتگو با سی‌ان‌ان ادعا کرده است که ساعاتی پیش از حمله روز پنج‌شنبه به دو نفت‌کش در دریای عمان، ایرانی‌ها یک پهپاد آمریکایی را که روی نفت‌کش‌ها پرواز می‌کرده هدف حمله قرار داده و یک موشک به سمت آن شلیک کرده اند.

او همچنین ادعا کرده است که موشک نتوانسته با پهپاد اصابت کند و در آب افتاده است.

این مقام افزوده است که پیش از آتش‌گرفتن نفت‌کش‌ها، پهپاد آمریکایی دیده است که قایق‌های گشتی ایرانی به نفت‌کش‌ها نزدیک می‌شوند.

به نوشته لس آنجلس تایمز، یکی از مقامات وزارت دفاع هم احتمال اسکورت شدن نفت کش های تجاری توسط ‏ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس را پایین دانست. او تاکید کرد که آمریکا برای ‏پیاده سازی چنین عملیاتی به کمک متحدان خود نیاز دارد. اما در حال حاضر به ‏نظر می رسد که تشکیل یک ائتلاف نظامی کار آسانی برای دولت ترامپ نخواهد ‏بود. ‏

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.