تقاضای حکم اعدام برای متهمان به ‘جاسوسی در مراکز نظامی ایران’

چهارشنبه, 12ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

سخنگوی قوه قضاییه: متهمان در نیروی انتظامی، وزارت دفاع و مراکز هسته‌ای کار می‌کردند

سخنگوی قوه قضاییه: متهمان در نیروی انتظامی، وزارت دفاع و مراکز هسته‌ای کار می‌کردند

سخنگوی قوه قضاییه ایران از تقاضای صدور حکم اعدام برای متهمانی خبر داده که “در مراکز نظامی مشغول جاسوسی” بوده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی این متهمان را بخشی از یک “شبکه جاسوسی آمریکا” معرفی کرده و گفت است که آنها در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ خورشیدی شناسایی شده‌اند.

به گفته آقای اسماعیلی این افراد در نیروی انتظامی، وزارت دفاع و مراکز هسته‌ای کار می‌کردند.

پیش از این مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران از “عملیات جدید” این وزارتخانه علیه “سیستم جاسوسی آمریکا” خبر داده بود.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) روز ۲۸ خرداد گفته‌های این مقام ارشد اطلاعاتی را – که نامی از او برده نشده – منتشر کرد که گفته بود “اخیرا با نفود اطلاعاتی و پیدا کردن سرنخ‌هایی در زنجیره‌های اطلاعاتی آمریکا به نفرات جدیدی که آمریکایی‌ها استخدام کردند، رسیدیم و شبکه جدید را نیز مورد ضربه قرار دادیم.”

تقاضای اعدام

سخنگوی قوه قضاییه ایران امروز سه‌شنبه ۱۱ تیر گفت که تحقیقات درباره دو نفر از متهمان این پرونده که غیر نظامی بودند در دادسرای امنیت به پایان رسیده و “به دادگاه رفته و حکم حبس طویل‌المدت برای آنها در نظر گرفته شده است.”

آقای اسماعیلی همچنین گفت پرونده متهمانی که به گفته او در مراکز نظامی جاسوسی می‌کردند در دادسرای نظامی رسیدگی شده و کیفرخواست آنها صادر شده است.

به گفته آقای اسماعیلی “به لحاظ نوع جرایم مرتکب شده برای آنها تقاضای اعدام شده و در نوبت رسیدگی دادگاه قرار دارد.”

“شبکه جدید بعد از انهدام شبکه قبلی تشکیل شد”

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات هم پیشتر گفته بود که “برخی جاسوسان این شبکه جدید” به دستگاه قضایی معرفی شدند و بعضی دیگر در مرحله تحقیقات تکمیلی هستند.

سخنگوی قوه قضاییه ایران در نشست خبری خود به شناسایی “یک شبکه گسترده جاسوسی آمریکا” در سال‌های گذشته هم اشاره کرده که در هفته‌های گذشته هم مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران درباره آن صحبت کرده بودند. او گفته شبکه جدید بعد از انهدام شبکه قبلی تشکیل شده است.

آقای اسماعیلی مدعی شده است که ماموران وزارت اطلاعات اعضای این شبکه را در کشورهای مختلف شناسایی کردند و اطلاعات آن را دراختیار کشورهای دیگر هم گذاشتند.

او گفته “چین برخی از اعضای شبکه‌ای که شناسایی شده بود اعدام کرد.”

پیشتر هم دبیر شواری عالی امنیت ملی و مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از “منهدم شدن” چنین شبکه‌ای خبر داده بودند که به گفته مقام‌های ایران سال‌ها پیش فعال بوده است.

علی شمخانی، دبیر شواری عالی امنیت ملی ایران آن را “یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های جاسوسی سایبری سازمان سیا” خواند و مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات آن شبکه را “بزرگ‌ترین شبکه جهانی جاسوسی آمریکا” معرفی کرد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.