دو تیم فوتبال زنان ترکیه؛ بازی همبستگی با «دختر آبی»

دوشنبه, 1ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری آناتولی

تیم‌‌‌های فوتبال «نور چلیک آک‌دنیز اسپور استانبول» تیم دسته دو و «اوزانلار گوجوی ساکاریا» تیم دسته سه لیگ زنان ترکیه اعلام هبستگی و همدلی با سحر خدایاری، دختر ایرانی با نام جهانی «دخترآبی» که ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی در این کشور منجر به مرگ وی در اثر خودسوزی شده بود، برای انجام یک بازی دوستانه به میدان رفتند.

گروهی از زنان ترکیه با تجمع در خیابان‌ اصلی ورزشگاه کمال آکتاش کوچک چکمجه محلی انجام این بازی، با حمل پلاکاردهایی با مضامین «تنها نیستی»، «تنها راه نخواهی رفت» و «دیگر کسی از بین ما نخواهد رفت» و با سر دادن شعار «زن، آزادی و زندگی» جهت تماشای دیدار دو تیم که به همت شهرداری کوچک چکمجه برگزار شد، به سمت استادیوم حرکت کردند.

کمال چبی شهردار، کوچک چکمجه در مراسمی که پیش از این برگزار شد، با بیان این که امروز برای سحر خدایاری و زنان دیگری که برای حقوقشان مبارزه ‌می کنند، گردهم آمده‌ایم گفت: ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌ها در ایران موجب جان باختن سحر خدایاری شد. ما امروز در این جا نه تنها برای او بلکه برای زنان دیگر که به دلیل خشونت‌های مردان زخمی شده یا جان باخته اند، بازی خواهیم کرد.

«سحر راه مبارزه جدیدی را هموار کرد»

جانان کافتانجی‌اوغلو، رئیس دفتر حزب جمهوری خلق ترکیه در استانبول با تاکید بر ضرورت ادامه مبارزه سحر توسط تمامی مردم جهان گفت: سحر خدایاری جان خود را برای آزادی زنان در ایران و جهان از دست داد.

او ادامه داد: این تنها یک بازی فوتبال نیست، بلکه می خواهیم بگوییم در کنار زنان ایران، ترکیه و جهان ما ایستاده‌ایم. او در واقع نه یک اعتراض بلکه مسیر یک مبارزه را هموار کرد. امروز شما با حضور در این جا به مبارزه وی درود فرستاده و می گویید که سحر ما راه تو را برای آزادی تمامی زنان جهان ادامه خواهیم داد.

«عدم ورود زنان به ورزشگاه‌ها در قرن ۲۱ تاسف‌بار است»

نورجان چلیک، رئیس و سرمربی باشگاه نور چلیک آک‌دنیز کوچک چکمجه هدف از برگزاری این بازی را اعتراض به اعمال استانداردهای دوگانه علیه زنان و نابرابری حقوق زنان با مردان در جوامع جهانی دانست و گفت: خشونت علیه زنان را قویا محکوم می کنم. محدودیت‌های وضع شده برای زنان و وقوع چنین حوادثی در قرن ۲۱ بسیار تاسف‌بار است. بنابرین حضور بر این جا برای خاطره سحر بسیار اهمیت دارد.

چلیک تاکید کرد: محدودیت‌های موجود برای زنان در ایران دور از واقعیت قرن حاضر است. امیدوارم که این وضعیت تغییر پیدا کند.

«یک زن نباید برای تماشای فوتبال مجازات شود»

اسماعیل یازگان سرمربی تیم اوزانلا گوجوی ساکاریا که در لیگ دسته سه زنان ترکیه رقابت می کند، گفت:ما در سر هر فرصت به برابری حقوق زنان و مردان تاکید می کنیم. همه در جهان باید به طور مساوی از حق تماشای بازی برخوردار باشند. یک زن نباید برای تماشای فوتبال مجازات شود، ما زنان را تاج سر خود می بینیم.

«با قلب سحر بازی می‌کنیم»

آیچا ییلماز، کاپیتان ۳۰ ساله تیم اوزانلا گوجو نیز ضمن محکوم کردن وضعیت موجود در ایران گفت: زنان در تمامی عرصه ها از حق بیان برخوردار هستند. ما خیلی افتخار می‌کنیم که برای قلب او امروز بازی خواهیم کرد. برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی با تمام قدرت در میدان خواهیم بود.

گفتنی است در این بازی در کنار شمار زیادی از شهروندان ترکیه ایرانیان مقیم استانبول نیز حضور داشتند. همچنین در این ورزشگاه بنرهای آبی رنگ با نوشته های «دختر آبی» در چهار سوی ورزشگاه نصب شد بود.

اکثر تماشاچیان اعم از مرد و زن نیز به یاد سحر و حقوق زنان جهان صورتشان را رنگ‌های آبی و بنفش آغشته کرده بودند.

حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌های این کشور پس از انقلاب ۱۹۷۹ ممنوع بوده و این موضوع یکی از چالشهای اجتماعی در ایران محسوب می شود که در سالهای اخیر اعتراضات بسیاری در این راستا صورت گرفت و در روزهای اخیر در پی خودسوزی دختری عاشق فوتبال به نام سحر خدایاری که به “دختر آبی” شهرت یافت، ابعاد تازه ای پیدا کرد.

از: ایران امروز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.