انتقاد سازمان عدالت برای ایران از «سانسور و مداخله جانبدارانه» در ویکی‌پدیای فارسی

پنجشنبه, 18ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

«ویکی‌پدیا» دانشنامه اینترنتی است که با مشارکت کاربران نوشته می‌شود.

«ویکی‌پدیا» دانشنامه اینترنتی است که با مشارکت کاربران نوشته می‌شود.

سازمان «عدالت برای ایران» با صدور اطلاعیه‌ای خواستار فراخوان عمومی برای تحقیق درباره «ویکی‌پدیا فارسی» شده است.

این سازمان هدف نهایی این تحقیق را جلوگیری از «مداخله جانبدارانه» حکومت جمهوری اسلامی در محتوای ویکی‌پدیا فارسی و سانسور محتوای تولید شده دانسته است.

این درخواست در پی انتشار گزارش‌هایی درباره عدم «استقلال و بی‌طرفی» در ویکی‌پدیای فارسی مطرح شده است.

بیشتر در این باره:

آیا ویکی‌پدیا قابل اعتماد است؟

سازمان «عدالت برای ایران» می‌گوید مواردی از «سانسور و مداخله جانبدارانه» که به گفته این سازمان توسط «گردانندگان ویکی‌پدیای فارسی و کاربران خاص» اعمال شده را «رصد و مستند کرده است».

«حذف اطلاعات افزوده شده به صفحات ویکی‌پدیای مقامات جمهوری اسلامی» و «بی‌عملی نسبت به اطلاعاتی که خشونت دولتی را عادی‌سازی و تبلیغات حکومتی را ترویج می‌کند»، از جمله مواردی است که سازمان «عدالت برای ایران» به عنوان مصداق «سانسور و مداخله جانبدارانه» به آن اشاره کرده است.

این سازمان در اطلاعیه خود نوشته است که «محدودیت‌ها، حذف‌ها و تغییر واقعیات و به دنبال آن، افزودن اطلاعات غلط، بازی به نفع جمهوری اسلامی و ترویج روایت رسمی این حکومت است».

سازمان «عدالت برای ایران» همچنین به ویکی‌پدیا پیشنهاد داده که «شفافیت بیشتری در قوانین و سیاست‌هایش اتخاذ کند» و «تیم‌های نظارت بی‌طرف» برای «شناسایی، مداخله و جلوگیری از سانسور دولتی» تشکیل دهد.

 
Justice for Iran@Justice4Iran
 

در پی انتشار گزارش‌های هشداردهنده‌ای که استقلال وبی‌طرفی ویکی‌پدیای فارسی را مورد تردید قرار داده بود،بنیاد ویکی‌مدیا تحقیقاتی را آغاز کرده است.مشخص نیست که آیااین تحقیقات به همه نگرانی‌ها درباره نحوه ویرایش/مدیریت مطالب در @wikipedia_faخواهد پرداخت!؟https://bit.ly/2LXErQ4 
۱/۶

مشاهده عکس در توییتر
۱۸ نفر دارند درباره این صحبت می‌کنند
در هفته‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی نیز بحث‌های دامنه‌داری درباره دخالت مقام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جهت‌دهی به محتوای ویکی‌پدیا صورت گرفته است.

«ویکی‌پدیا» دانشنامه اینترنتی است که با مشارکت کاربران نوشته می‌شود. همه کسانی که به اینترنت دسترسی دارند، می‌توانند مطابق با استانداردهای ویکی‌پدیا به نوشتن درباره موضوع‌های مختلف و ویرایش مطالب نوشته‌شده بپردازند.

بر اساس آخرین داده‌های ویکی‌پدیا، در حال حاضر این دانشنامه اینترنتی، «بیش از ۹۰۰۰۰ کاربر فعال دارد که بر روی بیش از ۱۸میلیون مقاله به ۲۷۰ زبان کار می‌کنند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.