فعالیت‌های اقتصادی چراغ خاموش حسین طائب

پنجشنبه, 23ام آبان, 1398
اندازه قلم متن
بهنام قلی‌پور

«حسین طائب» به اندازه «مرتضی رضایی» مرموز و ناشناخته نیست. هر دو از چهره‌های ارشد سیستم امنیتی جمهوری اسلامی هستند؛ اولی مشغول به کار و دومی بازنشسته اما هم‌چنان فعال.

طائب و رضایی یک وجه مشترک دیگر دارند، آن‌هم فعالیت اقتصادی زیرپوستی و چراغ خاموش است. گزارش‌ها، گفته‌ها و شنید‌ه‌های قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی طائب منتشر شده اما تاکنون به طور مفصل به این فعالیت‌ها پرداخته نشده است.

حسین طائب سال ۱۳۹۴ به نمایندگی از «شرکت مدیریت صنایع نوین تامین» (شمص)، عضو هیات مدیره «شرکت گسترش ارتباطات داتک» شد

حسین طائب کیست؟

حسین طائب متولد سال ۱۳۴۲ در شهر تهران است. کد ملی او به شماره ۰۰۵۷۹۶۲۹۶۰ هم تایید می‌کند که در تهران متولد شده است.

برخی گزارش‌ها می‌‌گویند او سال۱۳۶۱ به عضویت بخش اطلاعات سپاه پاسداران درآمده است و سابقه حضور در سپاه منطقه ۱۰ تهران و سپاه‌های استانی قم و خراسان رضوی را هم در پرونده کاری خود دارد.

طائب پس از مدتی به بخش ضد جاسوسی وزارت اطلاعات منتقل می‌شود و تا پست معاونت ضدجاسوسی این وزارت‌خانه هم می‌رسد.

فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج، معاون هماهنگ‌کننده بیت رهبری، معاون فرهنگی ستاد مشترک سپاه و فرمانده دانشکده فرهنگی «دانشگاه امام حسین» از دیگر پست‌های این روحانی بوده است.

اما درباره فعالیت‌های اقتصادی وی تاکنون گزارش یا داده روشنی منتشر نشده است. از برخی گفته‌ها و شنید‌ها چنین برمی‌آید که از موقعیت فعلی خود در بعضی پرونده‌های اقتصادی به نفع برخی افراد و جریان‌ها استفاده کرده است.

«محمد سرافراز»، رییس سابق سازمان صداوسیما یکی از افرادی است که گفته طائب در برخی مزایده‌های این سازمان دخالت می‌کرده که در نهایت مجموع این دخالت‌ها منجر به استعفای وی شده است.

ردپای حسین طائب در حوزه‌های اقتصاد، تجارت و بازرگانی کجا است؟ او عضو هیات مدیره کدام یک از شرکت‌ها است و این شرکت‌ها چه فعالیتی دارند؟

۱- شرکت شبکه انتقال داده‌های رهام داتک

حسین طائب در سال ۱۳۹۲ به نمایندگی از شرکت «اطلاع‌رسان داتک»، به عنوان نایب رییس هیات مدیره آن انتخاب شد. «گروه شرکت‌های داتک» سال ۱۳۷۱ تحت عنوان یک شرکت رایانه‌ای به ثبت رسیده و فعالیت خود را در زمینه نرم‌افزار و شبکه‌های ارتباطی آغاز کرده بود. کسانی که از این شرکت وابسته به نهاد‌های امنیتی اینترنت می‌خرند، احتمالا نمی‌دانند تا چه اندازه زیر نظر هستند و اطلاعات و حریم خصوصی آن‌ها به چه نهاد‌ها و مراجعی تحویل داده می‌شود.

وزارت خزانه‌داری امریکا در آوریل ۲۰۱۲ اقدام به تحریم شرکت داتک کرد. در گزارش این وزارت‌خانه به نقش این شرکت در سرکوب مخالفان در ایران و همکاری مکرر در آزمایش تجهیزات نظارتی و کنترلی با حکومت ایران اشاره شده‌ است.

وزارت خزانه‌داری امریکا هم‌چنین اعلام کرد شرکت داتک درصدد خریداری تجهیزات لازم برای ره‌گیری مکالمات تلفنی و فعالیت‌های اینترنتی بوده‌ است.

حسین طائب سال ۱۳۹۴ به نمایندگی از «شرکت مدیریت صنایع نوین تامین» (شمص)، عضو هیات مدیره «شرکت گسترش ارتباطات داتک» شد.

شرکت مدیریت صنایع نوین تامین یکی از شرکت‌های تخصصی سرمایه‌گذاری زیر مجموعه «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» (شستا) است که در حوزه سرمایه‌گذاری بر روی صنایع نوین فعالیت می‌کند.

شمص در واقع هلدینگی است که شرکت‌های «رایتل»، «رهام داتک» و «فن‌آوا» را زیر مجموعه خود دارد.

۲- شرکت کربن ایران

سال ۱۳۹۶ حسین طائب از طرف شرکت «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی»، به عضویت هیات مدیره این شرکت درآمد.

«شرکت کربن ایران» سال ۱۳۵۱ در اهواز راه‌اندازی شد که هدف آن تولید دوده صنعتی مورد مصرف کارخانجات لاستیک‌سازی است. در حال حاضر این شرکت با دو واحد تولیدی و با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن دوده صنعتی در سال مشغول به کار است.

براساس سیاست خصوصی سازی، شرکت کربن ایران در سال ۱۳۷۴ به شرکت سهامی عام تبدیل و به «گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری پتروشیمی» پیوست.

«شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی» در حال حاضر ۴۲ درصد سهام شرکت کربن را در اختیار دارد که در واقع همه‌کاره این شرکت محسوب می‌شود.

۳- شرکت علوم سبز

«شرکت علوم سبز» تولید کننده سامانه ردیابی خودرو، سیستم‌های مانیتورینگ، مانیتورینگ و عیب‌یابی شبکه، اینترنت اشیا و راه‌اندازی مرکز ایجاد شهر امن است که سال ۱۳۷۱ راه‌اندازی شده است.

از علوم سبز به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت اطلاعات نام برده می‌شود که مشتریان بزرگی هم‌چون نهاد ریاست جمهوری، ارتباطات زیرساخت، «رایتل»، «ایرانسل» و «همراه» اول دارد.

حسین طائب سال ۱۳۹۴ با پرداخت دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال، سهام‌دار این شرکت شد و چند روز بعد نیز او را به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره معرفی کردند.

طائب در همین سال با پرداخت یک میلیارد و ۵۰ میلیون ریال، سهم خود در این شرکت را افزایش داد که به منزله قدرتمند‌تر شدنش در تصمیم‌گیری‌های شرکت علوم سبز بود.

طائب دی ۱۳۹۴ باز هم سهم خود در این شرکت را افزایش داد و با پرداخت ۲۵ میلیارد ریال، به قدرت خود در آن افزود.

او آبان ۱۳۹۶ اقدام به افزایش سهام خود کرد و در همین ماه بود که با پرداخت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، تعداد سهام‌ خود را در شرکت بالاتر برد.

رییس سازمان اطلاعات سپاه در اسفند همین سال ۳۵ میلیارد ریال سهم خود در این شرکت وابسته به وزارت اطلاعات را افزایش داد.

طائب در نهایت در مرداد ۱۳۹۸ با فروش کلیه سهام خود، از این شرکت خارج شد که علت آن هنوز مشخص نشده است.

۴- شرکت جهان مجد بصیر

فعالیت رسمی «گروه جهان مجد» سال ۱۳۸۷ با ثبت «کانون آگهی و تبلیغات طرح امروز» در تهران آغاز شد. این شرکت مجری انحصاری تبلیغات محیطی «فرودگاه مهرآباد» است.

مشتریان این موسسه را شرکت‌های بزرگ اقتصادی هم‌چون «گلرنگ»، «صحت»، «کاله»، رایتل، همراه اول، شهرداری تهران و بسیاری از بانک‌ها تشکیل می‌دهند.

حسین طائب در آبان ۱۳۹۴ به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت انتخاب و چند روز بعد در مقام رییس هیات مدیره شرکت «جهان مجد بصیر» ظاهر ‌شد.

۵- شرکت امن افزار بصیر ایرانیان

این شرکت سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی شده است. موضوع فعالیت آن هم ارایه سیستم‌های حفاظتی، اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شامل دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های کنترل تردد و دسترسی سامانه‌های مدیریت ناوگان خودرویی است.

خرید، فروش، واردات و صادرات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی، اخذ وام و تسهیلات ریالی و ارزی از کلیه بانک‌ها از دیگر فعالیت‌های این شرکت اعلام شده است.

دی ۱۳۹۶، حسین طائب ابتدا به عضویت این شرکت درآمد و بلافاصله به عنوان رییس هیات مدیره آن انتخاب شد.

۶- شرکت کارآفرینی قاصدک شریف رایانش

این شرکت سال ۱۳۹۷ تاسیس شده است. تهیه، توزیع، واردات و صادرات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی و فعالیت‌ در زمینه‌های عمرانی، تاسیساتی، برقی، تولیدی، خدماتی، بازرگانی، معدنی، صنعتی در داخل و خارج از کشور از جمله اهداف این شرکت اعلام شده است.

نام حسین طائب هم به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره «شرکت کارآفرینی قاصدک شریف رایانش» دیده می‌شود.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.