ایران برای فشار بر فرانسه، بار دیگر فریبا عادلخواه را به «جاسوسی» متهم کرد

یکشنبه, 8ام دی, 1398
اندازه قلم متن

فریبا عادلخواه

وزارت امورخارجه ایران، روز یکشنبه ٨ دی/ ٢٩ دسامبر ، با رد درخواست وزارت امورخارجه فرانسه برای آزادی فوری فریبا عادلخواه، بار دیگر بر اتهام «جاسوسی» علیه این پژوهشگر ایرانی-فرانسوی تأکید کرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «بیانیه وزارت خارجه فرانسه در خصوص یک تبعه ایرانی اقدامی مداخله جویانه بوده و درخواست فرانسه را فاقد مبنای حقوقی می‌دانیم.» او ادامه داد که فریبا عادلخواه «تبعه ایران است و به اتهام «ارتکاب اعمال جاسوسی» بازداشت شده است و وکیل وی از جزییات پرونده اطلاع داشته و پرونده وی توسط قوه قضائیه در دست بررسی است.»

فریبا عادلخواه در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ در شرق فرانسه آموزش دیده و دکترای خود را در «مردم شناسی اجتماعی و قوم شناسی» از مدرسه «مطالعات عالی علوم اجتماعی» در پاریس دریافت کرده است و پژوهش‌های وی عمدتاً درباره مسائل زنان و دیگر آسیب‌ها و پدیده‌های اجتماعی در افغانستان و ایران بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره بازداشت رولان مارشال، متخصص شناخته شده شاخ آفریقا و از همکاران نزدیک فریبا عادلخواه در بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس، که دولت فرانسه خواستار آزادی او نیز شده، گفت که او با اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» بازداشت شده است.
موسوی ادامه داد: «وی تاکنون چند بار دسترسی کنسولی داشته است و وکیل وی از اتهاماتش مطلع بوده و با مقامات قوه قضائیه در ارتباط می‌باشد.»

وزارت امور خارجه فرانسه، روز جمعه با احضار بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس، نسبت به ادامه بازداشت فریبا عادلخواه و رولان مارشال، شدیداً اعتراض کرد و خواستار آزادی این دو و دیگر پژوهشگران زندانی در ایران شد.
این اعتراض فرانسه پس از انتشار خبر اعتصاب غذای فریبا عادلخواه و کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی در زندان‌ صورت گرفت.

اما موسوی در باره مور گیلبرت نیز گفت: «گیلبرت به اتهام نقض امنیت ملی ایران دستگیر شده و دادگاه صالحه نیز با رعایت تمام قوانین مربوطه حکم مقتضی صادر کرده است.»

پروژه «جاسوس‌سازی» برای فشار بر کشورهای خارجی
دستگیری شهروندان خارجی و یا ایرانیان دو تابعیتی در ایران و متهم کردن آنان به «جاسوسی» از روش‌های معمول جمهوری اسلامی برای فشار بر کشورهای دیگر و به دست آوردن برخی مطالبات و از جمله کسب آزادی شهروندان ایرانی نزدیک به حکومت ایران تلقی می‌شود.

دستگیری فریبا عادلخواه و رولان مارشال در خرداد گذشته در ایران، در پی بازداشت جلال روح‌الله نژاد یک شهروند ایرانی در نیس، در فوریه گذشته صورت گرفت. این مهندس ایرانی که تهران خواستار آزادی وی است، از سوی آمریکا به صدور تجهیزات حساسِ الکترومغناطیسی ریزموج از این کشور به ایران متهم شده و واشینگتن نیز خواستار استرداد وی گردیده است. این تجهیزات، به گفته آمریکا، در زمرۀ تحریم‌های این کشور علیۀ ایران قرار دارد.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.