تجمع اعتراضی در پی ورود لباس‌شخصی‌ها به خوابگاه دانشگاه تهران

جمعه, 27ام دی, 1398
اندازه قلم متن

خبرها حاکی از ورود نیروهای موسوم به لباس‌شخصی به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران است. دانشجویان اعتراض و تجمع کرده‌اند. آنها احساس ناامنی می‌کنند. از وضعیت و محل نگهداری هشت دانشجوی بازداشت‌شده خبری در دست نیست.

    
دانشجویان در اعتراض به ورود لباس‌شخصی‌ها به خوابگاه دانشگاه تهران تجمع کردند

تجمع اعتراضی دانشجویان در مقابل خوابگاه دانشگاه تهران

گزارش‌های مختلفی از ورود نیروهای موسوم به لباس‌شخصی به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران منتشر شده است. طبق این گزارش‌ها، روز پنج‌شنبه ۲۶ دی لباس‌شخصی‌ها با همکاری حراست دانشگاه و برای تفتیش وسایل شخصی و تلفن‌های همراه هشت دانشجویی آمده بودند که به خاطر شرکت در تجمع‌های اخیر بازداشت شده‌اند. از وضعیت و محل نگهداری هشت دانشجوی بازداشت‌شده این دانشگاه نیز هیچ خبری در دست نیست.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران و کمپین حقوق بشر در ایران ضمن تأیید این خبر، از تجمع دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به ورود لباس‌شخصی‌ها به خوابگاه خبر داده‌اند.

خوابگاه “شهدای دانشجو” وابسته به دانشگاه تهران که در خیابان انقلاب بالاتر از تقاطع طالقانی، نبش خیابان فرهنگی یا بهنام سابق قرار دارد، عصر دیروز پنجشنبه شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان در مقابل این دانشگاه بوده است.

“همکاری کامل” حراست دانشگاه با لباس‌شخصی‌ها

به گزارش منابع حقوق بشری، دانشجویی و شاهدان عینی، نیروهای امنیتی موسوم به لباس‌شخصی با “همکاری کامل” حراست دانشگاه تهران وارد این خوابگاه شده و مسئولان دانشگاه نیز پاسخگو نیستند.

کمپین حقوق بشر در ایران امروز جمعه ۲۷ دی (۱۷ ژانویه) گزارش داد که نیروهای لباس‌شخصی با حضور در خوابگاه “شهدای دانشجو” متعلق به دانشگاه تهران “خواستار تحویل موبایل‌ها و وسایل شخصی دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران” شده‌اند.

شورای صنفی کل دانشجویان دانشگاه تهران دیروز پنجشنبه ابتدا از “ورود دو نیروی انتظامی” به این خوابگاه خبر داده و اعلام کرده بود: «مطابق قانون ورود هرگونه نیروی نظامی و امنیتی به دانشگاه ممنوع است.»

این شورای صنفی همچنین از ریاست و حراست دانشگاه خواسته بود تا “تحت هیچ عنوانی اجازه ورود دستگاه‌های نظامی و امنیتی را به دانشگاه ندهند”.

این شورا اما ساعاتی بعد اعلام کرد: «دانشجویان دانشگاه تهران در تجمع اعتراضی نسبت به ورود نیروهای لباس‌شخصی به خوابگاه شهدای دانشجو این دانشگاه، که خود را خانواده‌ی دانشجو معرفی کردند، ضمن محکوم دانستن این عمل از مسئولین حراست دانشگاه خواستار ارائه توضیحات لازم در این خصوص شدند.»

به گفته شورای صنفی کل دانشجویان دانشگاه تهران: «همچنین مقرر گردید مسئولین ضمن بازبینی دوربین‌های این خوابگاه به همراه نمایندگان دانشجویان، نسبت به ارائه اسناد قضایی برای اثبات قانونی بودن این ورود، اقدام نمایند.»

امیر شریفی، یکی از دانشجویان “خوابگاه شهدای دانشجو”، در پیامی توییتری نوشت: «لباس‌شخصی‌ها بصورت غیرقانونی با ورود به خوابگاه دنبال وسایل بازداشتی‌هان. تا الان ٨ نفر بازداشت شدن کوی دانشگاه دیگری در راهه. این دفعه دیگه منتظر حکم جهاد در نماز جمعه هم نموندن.»

amir sharifi@amirshgk

لباس شخصی ها بصورت غیرقانونی با ورود به خوابگاه دنبال وسایل بازداشتی هان. تا الان ٨ نفر بازداشت شدن
کوی دانشگاه دیگری در راهه.این دفعه دیگه منتظر حکم جهاد در هم نموندن.

View image on Twitter
۴۸۳ people are talking about this

یکی از دانشجویان دانشگاه تهران که در “خوابگاه شهدای دانشجو” اقامت دارد، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «در جریان تجمع دانشجویان در اعتراض به برخورد موشک سپاه با هواپیمای مسافربری اوکراین و کشته شدن بیش از ۱۷۶ سرنشین این هواپیما، نیروهای امنیتی با همکاری حراست دانشگاه تهران اقدام به شناسایی و بازداشت بیش از هشت دانشجو کرده‌اند و لباس‌شخصی‌ها دنبال وسایل شخصی و تلفن‌های همراه این دانشجویان بودند که با مخالفت و اعتراض دانشجویان در خوابگاه مواجه شدند.»

این دانشجو که شاهد عینی حضور نیروهای لباس شخصی در خوابگاه دانشجویی بوده به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «هشت دانشجویی که بازداشت شده‌اند از دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران هستند اما متاسفانه خانواده‌های آنها تاکنون اجازه رسانه‌ای کردن اسم و بازداشت فرزندان‌شان را نداشته‌اند.»

به گفته این شاهد عینی: «دانشگاه هم به ما گفته بود رسانه‌ای نکنید که پی‌گیری کنیم و آزاد شوند اما متوجه شدیم که ابتدا برای این دانشجویان وثیقه‌هایی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان صادر شده بود که وثیقه‌ها را چند برابر کرده و مانع از آزادی آنها شده‌اند و از سوی دیگر خود حراست دانشگاه برای شناسایی این دانشجویان که در تجمع حضور داشتند به نهادهای امنیتی کمک کرده.»

این دانشجو درباره فضای خوابگاه هم گفت: «این مدت جو دانشگاه کاملا ملتهب بود و با اقدام لباس‌شخصی‌ها در ورود به خوابگاه این التهاب به خوابگاهها هم کشیده شده و عملا ما هیچ احساس امنیتی نداریم.»

یک دانشجوی این خوابگاه هم به کمپین حقوق بشر در ایران گفته است: «بعد از تجمع روز سه‌شنبه یکی از افراد یگان ویژه با لباس فرم و زره و کلاه وارد خوابگاه شده و با نگهبان خوابگاه حرف می‌زد. گفتند که می‌خواست بیاید وضو بگیرد یا نماز بخواند. در هر حالت ورودش به خوابگاه غیرقانونی و ممنوع بود و ما خبر نداریم برای چی آمده و به نگهبان چی گفته. روز پنج‌شنبه اما حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح دو نفر لباس‌شخصی دنبال وسایل دانشجویان بازداشت‌شده داخل خوابگاه آمدند. گمان می‌کردند ما در جریان بازداشت این بچه‌ها نیستیم و خودشان را فامیل این بچه‌ها معرفی کردند و مدعی شدند که از طرف خانواده آمده‌اند و موبایل بچه‌ها را می‌خواستند که با اعتراض و مقاومت دانشجویان خوابگاه مواجه شدند.»

به گفته این شاهد عینی: «در نهایت هم‌اتاقی‌های یکی از دانشجویان بازداشت‌شده را توی اتاق نگهبانی برده و یک صورت جلسه داده بودند که امضا کنند و گفته بودند که از پلیس امنیت هستند. بچه‌ها امضا نکردند و گفتند غیرقانونی وارد خوابگاه شدید. بقیه دانشجویان خوابگاه هم  جلوی در اتاق نگهبانی جمع شدند و لباس‌شخصی‌ها را به بیرون از خوابگاه راندند.»

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، دانشجویان گفته‌اند که ورود لباس‌شخصی‌ها به خوابگاه دانشجویان با هماهنگی مسئولان دانشگاه صورت گرفته است. به گفته یکی از دانشجویان که شاهد عینی این حادثه بوده: «دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران در خوابگاه حضور داشت و به حراست و ریاست دانشگاه سعی کرد اطلاع دهد که آنها گفته بودند ما اطلاع داریم یعنی با هماهنگی آنها وارد شده بودند.»

مسئول حراست: جرم بازداشتی‌ها توهین به رهبری بود

پس از این حادثه نیز تعدادی از دانشجویان “خوابگاه شهدای دانشجو” در مقابل این خوابگاه تجمع کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان دانشگاه شدند.

یکی از دانشجویان به کمپین حقوق بشر گفت: «دانشجویان تصمیم گرفتند برای اعتراض به این کار غیرقانونی جلوی خوابگاهی که مورد تجاوز نیروهای امنیتی قرار گرفته بود دست به تحصن بزنند. جلوی خوابگاه شهدای دانشجو تحصن کردیم و یکباره تعداد زیادی موتور یگان ویژه آمدند بیش از ۵۰ تا ۶۰ موتور بودند که در اطراف ما رژه می‌دادند درحالیکه تجمع ما تجمع سکوت بود و هیچ شعاری هم داده نشده بود و خواستار حضور سلیمانی، مسئول حراست دانشگاه برای پاسخگویی بودیم.»

این شاهد عینی افزود: «ماشین‌های پلیس هم مستقر شدند و در نهایت آقای سلیمانی که آمد توهین‌آمیز جانب نیروهای امنیتی را گرفت انگار که حافظ منافع نیروهای امنیتی است در دانشگاه به جای حافظ امنیت دانشجویان دانشگاه تهران. گفت که دانشجویان بازداشت‌شده در داخل دانشگاه عمل خلاف کردند و ما با پلیس امنیت هماهنگ می‌کنیم. گفت جرم آنها توهین به رهبری بود و همزمان یکی از دستیاران او از ما فیلم می‌گرفت که با اعتراض دانشجویان مجبور شد فیلم‌اش را پاک کند و از خوابگاه ما خارج شود.»

“همه خوابگاه‌ها ناامن‌اند، خوابگاه دانشگاه تهران ناامن‌تر”

این دانشجو درباره فضای کنونی خوابگاه گفته است: «ما اعتراض داشتیم به بازداشت دانشجویان و به حضور لباس‌شخصی‌ها در دانشگاه اما پاسخ درستی نگرفتیم. الان هم فضای خوابگاه ملتهب است و بچه‌ها عملا احساس امنیت نمی‌کنند. خوابگاه دانشگاه تهران عملا جای امنی نیست و همه بچه‌ها نگران هستند هم نگران دانشجویان بازداشت‌شده و هم نگران امنیت خودشان در خوابگاه.»

امیر شریفی در پیام توییتری دیگری نوشت: «تحصن سکوت جلوی در خوابگاه مورد تجاوز قرارگرفته‌ی دانشگاه تهران. امشب برای عرض اندام در برابر تحصن‌مان چند ده موتور یگان ویژه را به رخ‌مان کشیدند. از امشب دیگر همه خوابگاه‌ها ناامن‌اند. خوابگاه دانشگاه تهران ناامن‌تر. معلوم نیست صبح در کجا بیدار شویم.»

amir sharifi@amirshgk

تحصن سکوت جلوی در خوابگاه مورد تجاوز قرار گرفته ی .امشب برای عرض اندام دربرابر تحصنمان چند ده موتور یگان ویژه را به رخمان کشیدند. از امشب دیگر همه ی خوابگاه ها ناامنند. خوابگاه دانشگاه تهران ناامن تر. معلوم نیست صبح در کجا بیدار شویم…

View image on Twitter
See amir sharifi’s other Tweets

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران: «اسامی دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه تهران به دلیل مخالفت خانواده‌های آنها تاکنون اعلام نشده و خبری از وضعیت و محل نگهداری آنها در دست نیست.»

تداوم بازداشت‌ها و فضای امنیتی در تهران

همزمان شوراهای صنفی دانشجویان از بازداشت زانیار احمدپور دانشجوی کارشناسی اقتصاد، میثم سلیمانی دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک و ارشد اتابک دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات عرب در جریان تجمع دانشجویان دانشگاه کردستان در روز چهارشنبه گذشته خبر داده است. محمد اسماعیلی، دانشجوی کارشناسی ارشد عکاسی دانشگاه تهران همچنان در بازداشت به سر می‌برد و از محل نگهداری و وضعیت فاطمه محمدی، از بازداشت‌شدگان تجمع روز یکشنبه در میدان آزادی تهران نیز هیچ خبری در دست نیست.

کمپین حقوق بشر در ایران با استناد به شاهدان عینی از “ادامه فضای امنیتی و نظامی” حاکم بر تهران و استقرار “نیروهای لباس‌شخصی، گارد ویژه، ماشین‌های سیاه متعلق به گارد ویژه و موتورسوارها در خیابان‌ها و میادین” پایتخت ایران خبر داده است.

طبق این گزارش: «بازداشت‌ها ادامه دارد و حسین معصومی و ویدا ربانی از فعالانی که طی روزهای گذشته در ارتباط با تجمعات مردمی در اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراین توسط سپاه، از سوی نیروهای امنیتی با تماس تلفنی تهدید شده بودند روز چهارشنبه بازداشت شده‌اند.»

ضیا نبوی، از فعالان دانشجویی، روز پنجشنبه در پیامی توییتری نوشت: «دیروز عصر توی خیابون انقلاب دیدم که لباس‌شخصی‌ها جوانی رو کشان کشان به سمت خیابون فخر رازی بردند. دوستانش که سر تقاطع ایستاده بودند می‌گفتند که فقط از تصویر اون طرف خیابون و ازدحام یگان ویژه عکس گرفته بود! خلاصه اگر اینقدر حضورتون مایه شرمندگیه از محاصره دانشگاه دست بردارید.»

Zia Nabavi@ZiaNabavi1

دیروز عصر توی خیابون انقلاب دیدم که لباس شخصی‌ها جوانی رو کشان کشان به سمت خیابون فخر رازی بردند.
دوستانش که سر تقاطع ایستاده بودند می‌گفتند که فقط از تصویر اون طرف خیابون و ازدحام یگان ویژه عکس گرفته بود!
خلاصه اگر اینقدر حضورتون مایه شرمندگیه از محاصره دانشگاه دست بردارید.. https://twitter.com/mik_inverse/status/1217567151537770496 

کوچکِ دَرَّنده خو هستم@mik_inverse

نسخه ى اصلاح شده ى پنجاه تومنى …

View image on Twitter
۱۰۱ people are talking about this

پنهانکاری سه‌روزه حکومت ایران درباره سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک سپاه پاسداران، ‌آتش اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و آبان‌ماه گذشته را دوباره در چند روز گذشته شعله‌ور کرد. این حرکت‌های اعتراضی نیز با شعارهایی که رأس قدرت و مجموعه نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌داد، باز هم مانند اعتراضات پیشین با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه شد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.