هشدار رییس نظام پزشکی به روحانی درباره بازگشایی زودهنگام اماکن مذهبی و آموزشی

پنجشنبه, 4ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

دو روز پس از درخواست علیرضا مرندی،‌ پزشک معتمد و مشاور رهبر جمهوری اسلامی برای بازگشایی حرم‌ها و مساجد، محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، به حسن روحانی رییس جمهوری این کشور درباره بازگشایی «غیرضروری و غیرقابل‌کنترل» مکان‌هایی چون اماکن مذهبی و آموزشی هشدار داد.

ظفرقندی، روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت، در نامه‌ای سرگشاده به روحانی، با تاکید بر «اولویت حفظ جان و سلامت مردم و انسان‌ها بر همه امور دیگر» نوشت: «با توجه به شرایط اپیدمیولوژیک کنونی بیماری در کشور و بر اساس اصول مسلم علمی و تجربیات جهانی، هرگونه تعجیل در بازگشایی غیرضروری و غیرقابل‌کنترل مکان‌های تجمعی از قبیل اماکن مذهبی، مدارس، دانشگاه‌ها و … موجب گسترش و سرکشی مجدد بیماری و آسیب جان و سلامت مردم و هدر رفتن زحمات گذشته و فرسودگی کادر درمانی کشور خواهد شد.»

در حالی که پیشتر روحانی از تلاش برای تسریع در بازگشایی اماکن مذهبی سخن گفته بود، رییس نظام پزشکی ایران خواستار «اتخاذ تصمیم مستقل و علمی و با رعایت مصالح و اولویت مقوله سلامت مردم» شد.

او در این زمینه بر دو اصل «حدود ضرورت‌های قطعی در بازگشایی اماکن و مراکز» و «امکان نظارت اجرایی و کنترل اصول بهداشتی فعالیت‌ها در آن مراکز» تاکید کرد.

روحانی، روز یکشنبه ۳۱ فروردین، درباره بازگشایی اماکن مذهبی گفت که قرار بود تا پایان اردیبهشت این اماکن تعطیل باشد، اما با فشار علیرضا اعرافی، رییس حوزه علمیه قم قرار شد «در نیمه اردیبهشت مجددا شرایط را برای حضور مردم در این امکان مقدسه بررسی کنیم.»

پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، مسئولان اماکن مقدس چند هفته با بسته شدن این اماکن مخالفت کردند. به تازگی احمد مروی، تولیت حرم امام رضا در مشهد، از تهیه «شیوه‌نامه بازگشایی» اماکن مقدس با «رعایت ضوابط بهداشتی» خبر داد.

مرندی، رییس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و مشاور رهبر جمهوری اسلامی نیز روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت، در نامه‌ای به روحانی خواستار بازگشایی مساجد و صحن‌های حرم‌ها شد. او نوشت که «احتمال انتقال بیماری کرونا از این طریق در قیاس با سایر مصادیق بسیار کمتر است.»

در حالی که تنها در تهران بیش از دو هزار پارک و بوستان وجود دارد، یک مقام ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز چهارشنبه سوم اردیبهشت‌، از بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌ها خبر داد.

دولت روحانی اصناف و فعالیت‌های اقتصادی «کم‌خطر» را از ۲۳ فروردین در استان‌ها و از روز ۳۱ فروردین در تهران بازگشایی کرد.

بر اساس اطلاعاتی که به ایران‌اینترنشنال در روز ۲۱ فروردین‌ماه رسید، روحانی در جلسه روز ۱۹ فروردین شورای عالی امنیت ملی گفته بود که حتی اگر دو میلیون نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست بدهند،‌ به دلیل وضعیت اقتصادی نمی‌توان کشور را تعطیل کرد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.