۵ تجمع کارگران و معلمان در یک روز؛ به حقوق و قرارداد ما رسیدگی کنید

سه شنبه, 18ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

استان وایر– پنج تجمع اعتراضی توسط کارگران و معلمان برگزار شد. عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، حق بیمه پرداخت نشده، حقوق معوقه، عدم هم‌سان‌سازی حقوق و نقض عدالت دستمزدی از دلایل برگزاری تجمعات امروز کارگران و معلمان بود.

هشتاد و پنجمین روز اعتراض در هفت تپه

کارگران بخش صنعت مجتمع نیشکر هفت تپه از روز یک‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ به دلیل عدم محاسبه حقوق ایام اعتصاب، کار در کارخانه را متوقف کرده‌اند.
کارگران با اشاره به بی‌توجهی کارفرما در پرداخت مطالبات مزدی می‌گویند: «دو ماه حقوق طلب‌کاریم و در آستانه سومین ماه قرار داریم که کارفرما نه تنها پولی به حساب کارگران واریز نکرده بلکه گفته است کارگرانی که در روزهای اعتراض در محل کار خود حاضر نبوده و کار نکرده‌اند، مستحق دریافت حقوق کامل نیستند و حقوق و اضافه‌کاری‌ آن‌ها کسر خواهد شد.» در مقابل، کارگران به این موضوع  واکنش نشان دادند و با کار نکردن در بخش صنعت، به رای کارفرما اعتراض کردند.

کارگران هفت تپه می‌گویند: «طبق عرفی که در هفت تپه بوده، کارفرما باید مانند سال‌های گذشته در زمانی که کارگران به دلیل مشکلات ایجاد شده به صورت قانونی مطالبه‌گری صنفی می‌کنند و در این ایام امکان کار کردن نیز ندارند، حقوق کامل بپردازد.»

کارگران هفت‌تپه درباره مطالبات کارگران غیر نیشکری که هم‌چنان در مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان شوش جمع می‌شوند نیز می‌گویند: «انتظار این است که شرایطی برایشان فراهم کنند که بار دیگر در مزارع چغندر قند یا سایر بخش‌های هفت تپه مشغول کار شوند.»

به گفته آن‌ها، فرماندار شوش وعده داده بود باقی حقوق‌ معوقه تا ۱۰ شهریور ماه پرداخت می‌شود اما هنوز خبری از پرداخت نیست. شش روز از وعده‌ای که برای پرداخت حقوق داده بودند، گذشته است اما هنوز خبری از پرداخت حقوق‌های تیرماه نیست.

کارگران شرکت هفت تپه با اعلام این که در حال حاضر دو ماه حقوق معوق تیر و مرداد را طلب دارند، می‌گویند: «هم‌چنان منتظر پرداخت این حقوق‌ها هستیم. خلع ید امید اسدبیگی، کارفرمای شرکت هفت تپه اصلی‌ترین خواسته کارگران است و امیدواریم زودتر این مطالبه تحقق پیدا کند.»

از ۸۵ روز پیش، کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه به دنبال عدم پرداخت حقوق‌ها در سال جدید، تصمیم به اعتصاب و اعتراض علنی گرفتند. تجمعات اعتراضی آن‌ها در۸۰ روزی که از آن می‌گذرد، تنها در ایام عاشورا و تاسوعا (هشتم و نهم شهریور) برگزار نشد. در دور تازه اعتراضات، کارگران با تجمع روزانه در مقابل فرمانداری شهر شوش، خواستار رسیدگی مقامات به شش مطالبه اصلی خود شدند؛ پرداخت حقوق معوقه،‌ تمدید دفترچه بیمه، بازگشت به کار همکاران اخراجی، بازداشت امید اسدبیگی،‌ مدیرعامل شرکت،‌ خلع ید کارفرما و بخش خصوصی و بازگرداندن ثروت‌های اختلاس‌شده به کارگران.

دومین روز تجمع اعتراضی کارکنان مخابرات روستایی

دومین روز تجمع اعتراضی کارگزاران و کارمندان مخابرات روستایی در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد. کارکنان مخابرات روستایی تجمع خود را در اعتراض به عدم هم‌سان­‌سازی حقوق آن‌ها با سایر کارمندان رسمی مخابرات و نقض عدالت دستمزدی در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار کردند. آن‌ها خواستار پایان دادن به برخورد تبعیض‌آمیز و برقراری رابطه حقوقی مبتنی بر قرارداد با خود هستند. این افراد با وجود سابقه بالای ۲۵ساله کاری، هنوز حقوق کف قانون کار را از مخابرات دریافت می‌کنند.

دبیر «کانون انجمن‌های صنفی کارگری کارگزاران مخابرات روستایی کشور» با اعلام این که مهم‌ترین خواسته آن‌ها رفع تبعیض مزدی در مخابرات است، مطالبات معترضان را در چهار دسته معرفی کرد: «خواسته اول، پایبندی مخابرات به توافق‌نامه دوم خرداد ۹۸است. این توافق‌نامه با حضور نمایندگان مجلس بین کارگران و مخابرات تنظیم شد. دومین خواسته، رفع تبعیض در پرداخت حقوق، مزایا و رفاهیات بین کارگران مخابرات روستایی و کارکنان مخابرات شهری است که خواسته بسیار مهمی است. این خواسته عرف کارگاه است و محمل قانونی دارد. خواسته سوم، انعقاد قرارداد دائم با تعدادی از این قشر زحمت‌کش مخابرات روستایی است. هنوز قرارداد با آن‌ها منعقد نشده درحالی که قرارداد دائم، رای حل اختلاف و دیوان عدالت است. در نهایت خواستار واریز بیمه معوقه تعدادی از پرسنل، مربوط به قبل و بعد سال ۸۸ هستیم.»

قربان زاده درباره این تجمع گفت: «از ۱۵ استان کشور، ازجمله خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین، گیلان، همدان، خوزستان، لرستان و هرمزگان به تهران آمدیم و مقابل مجلس جمع شدیم تا شاید نمایندگان مجلس صدای دادخواهی ما را بشنوند.»

دومین روز تجمع آموزشیاران نهضت سوادآموزی

پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی برای دومین روز متوالی همراه با خانواده‌هایشان در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در ادامه تجمع دیروز، شب گذشته را به همراه خانواده‌ خود در خیابان و پارک حوالی ساختمان مجلس سپری و صبح امروز، دومین اعتراض خود را برگزار کردند.

به گفته نماینده آموزشیاران نهضت سوادآموزی، تجمعات اعتراضی این گروه از پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی تا مشخص شدن وضعیت شغلی‌ آن‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. معترضان می‌گویند: «برخی نمایندگان مجلس پیش‌تر وعده پی‌گیری وضعیت شغلی آن‌ها را با طرح حذف آزمون برای همه مشمولین وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده بودند و آن‌ها منتظر علنی کردن آن در صحن هستند.»

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ماهشهر

کارگران شهرداری ماهشهر نیز در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و پایین بودن سطح دستمزدها مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کردند. آن‌ها از شهردار و اعضای شورای شهر می‌خواهند تا وضعیت بد معیشتشان را در نظربگیرند و به قوانین مزدی عمل کنند.

یکی از این کارگران با اعلام این که در تابستان داغ ماهشهر مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان و نظافت خیابان‌ها بوده‌اند، می‌گوید: «طرح طبقه‌بندی مشاغل یک حق قانونی است. همه کارگران تحت پوشش قانون کار باید از این حق بهره‌مند باشند. نمی‌توان به هیچ بهانه‌ای این حق را از کارگران سلب کرد.»

کارگران شهرداری سربندرهم که در همسایگی ماهشهر قرار دارد، در اعتراض به پرداخت نشدن چندین ماه دستمزد و سایر مطالبات خود دست از کار کشیده و در مقابل ساختمان شهرداری این شهر دست به تجمع اعتراض زدند.

آن‌ها پیش از این بارها به علت پرداخت نشدن چندین ماه حقوق و سایر مطالبات خود، دست به تجمع زده بودند اما تاکنون به خواسته آن‌ها پاسخی داده نشده است. یکی از کارگران حاضر در این تجمع می‌گوید: «در این شرایط اقتصادی و افزایش نرخ کالاها، مطالبات صدها نفر از کارگران شهرداری سربندر چندین ماه است که پرداخت نشده و اعتراضاتی که تاکنون داشته‌ایم بی‌نتیجه مانده‌اند.»

به گفته کارگران شهرداری سربندر ، دست‌کم شش ماه حقوق پرداخت نشده دارند و بیمه و پاداش سنوات آن‌ها هم پرداخت نشده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.