پیشنهاد مفصل سبزهای آلمان برای تصویب در بوندستاگ درباره نقض حقوق بشر در ایران

پنجشنبه, 3ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

پیشنهاد مفصل سبزها برای تصویب در بوندستاگ آلمان درباره ایران

۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰

از فوریه سال ۲۰۲۰، تعدادی از جوانان نیز به اتهام شرکت در درگیری های خشونت آمیز در اعتراضات به اعدام محکوم شده اند (dw.com). در اوایل سپتامبر ۲۰۲۰ ، نوید افکاری کشتی گیر به اتهام چاقو زدن به یک افسر امنیتی در حاشیه اعتراضات در تابستان ۲۰۱۸ به اعدام محکوم شد. این حکم در تاریخ ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۲۰، علی رغم اعتراضات بین المللی، بدون اطلاع قبلی اجرا شد. افکاری حتی از هرگونه تظاهر به رعایت روند قانونی یا دادرسی عادلانه نیز محروم ماند. شواهدی مبنی بر اینکه وی مرتکب جرم ادعایی نشده است وجود دارد و ادعای وی مبنی بر اینکه اعتراف وی در اثر شکنجه بوده، هیچگاه توسط دستگاه قضایی ایران بررسی نشده است. مجازات اعدام مجازاتی بیرحمانه و غیرانسانی است که حق اساسی زندگی کردن و کرامت انسانی را نقض می کند. ایران حتی در صدر لیست تاریک کشورهای در جهان در اعدام کودکان بزهکار قرار دارد (amnesty-todesstrafe.de).

علاوه بر این، کودکان و جوانان افغان به معنای واقعی کلمه به عنوان سرباز در جنگ سوریه به دام مرگ فرستاده می شوند (hrw.org). علاوه بر این، دولت ایران از طرق مختلف حقوق انسانی پناهندگان افغان را زیر پا میگذارد. این موارد شامل اخراج اجباری، محرومیت از تحصیل، کار اجباری، عدم دسترسی به مراقبت های پزشکی، محرومیت از آزادی جابجایی، جدایی اجباری خانواده ها، آزار جسمی منظم و سوء استفاده در مراکز بازداشت و تبعید میشود. (penaberresearchonline.org).

از زمان خروج یک جانبه ایالات متحده از توافق هسته ای وین و تشدید تحریم های ایالات متحده، مردم ایران از کمپین موسوم به “حداکثر فشار” دولت ترامپ رنج می برند. این تحریمها علاوه بر فساد و سوء  مدیریت، وضعیت اقتصادی ایرانیان را به طرز چشمگیری بدتر می کند. به عنوان مثال، یک پژوهش سازمان حقوق بشری دیده بان حقوق بشر در اکتبر ۲۰۱۹ نشان میدهد که ایران به سختی قادر به واردات بشردوستانه، از جمله داروها میباشد(hrw.org). علاوه بر این، ترس فزاینده از درگیری نظامی با ایالات متحده آمریکا بر مردم حاکم است و مردم ایران خود را هم از نظر داخلی و هم از نظر خارجی تحت فشار می بینند.

داروهای مورد نیاز فوری در ایران در بازار سیاه تهیه میشود، در بسیاری از موارد آنهم تنها با دلار یا یورو!

دوم: مجلس آلمان از دولت آلمان می خواهد که:

  1. از دولت ایران مصرا خواهان اجرای قانون، رعایت حقوق بشر و قوانین حقوق بین المللی باشد تا مردم ایران امنیت داشته باشند.
  2. سرکوب حقوق بشر و شهروندی در ایران را علناً و قاطعانه محکوم کند.
  3. از دولت ایران بخواهد که فوراً و بدون قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی را آزاد و احکام علیه آنها را لغو کند.
  4. مصرا بر این که دولت ایران به تعهدات بین المللی خود طبق میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بویژه آزادی بیان و آزادی مطبوعات که بخشی از آنست پایبند باشد.
  5. از تلاشهای جامعه مدنی ایران برای رعایت حقوق اساسی و انسانی، که زمینه ایجاد یک سیستم سیاسی آزاد، باز و دموکراتیک را فراهم میکند پشتیبانی نماید.
  6. به مردم ایران برای تولید، دسترسی و تبادل اطلاعات آزادانه و ایمن از طریق اینترنت و سایر رسانه ها یاری رساند.
  7. خواهان پایان دادن به تبعیض و آزار و اذیت مدافعان حقوق بشر، اقلیت های مذهبی و قومی، زنان، همجنس گرایان و مخالفان از دولت ایران شود و موارد خشونت پلیس و جنایت علیه بشریت را در محاکم قضایی بررسی کند تا خسارت قربانیان جبران شود، مجرمان محکوم شوند و اقدامات خلاف قانون بدون مجازات نمانند.
  8. همکاری با همتایان بین المللی برای بررسی موارد نقض حقوق بشر توسط مقامات ارشد دولت ایران، صرف نظر از اینکه این موارد در کجا و چه زمانی انجام یافته است.
  9. خواهان دادرسی عادلانه حقوقی همه بازداشت شدگان، آزادی فوری و بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشر زندانی و امکان درمان پزشکی مناسب زندانیان به ویژه در دوران بیمای واگیر کرونا شود.
  10. خواهان تشکیل یک هیئت عالی بین المللی برای صحبت مستقیم با دولت ایران و آزادی فعالان حقوق بشر مانند نسرین ستوده و لغو احکام صادره علیه آنها شود.
  11. در چارچوب اتحادیه اروپا، بطور هدفمند و مشخص مانع دادن ویزا به مقامات برجسته دولت و افراد مسئول نقض حقوق بشر و مسدود کردن دارایی های ایشان گردد.
  12. گفتگوی رسمی حقوق بشر در چارچوب اتحادیه اروپا را با پیش شرط ها و الزامات ویژه آغاز کند و مشاورتهای غیررسمی حقوق بشر را بدون اتلاف وقت به پیش برد.
  13. علناً از دولت ایران بخواهد که فوراً نقض حقوق بشر علیه افغانهای مقیم ایران و استخدام اجباری کودکان و جوانان به عنوان سرباز در جنگ سوریه توسط سپاه پاسداران را پایان دهد و به این افراد چشم اندازی برای زندگی آینده در ایران بدهد.
  14. از دولت ایران بخواهد که تصویب پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک (Optional Protocol to the Convention on the Rights of the Child on the involvement of children in armed conflict) درباره مشارکت کودکان در درگیری های مسلحانه توسط مجلس ایران را ادامه دهد.
  15. بودجه اضافی از طریق آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) برای حفاظت و مراقبت از پناهندگان کشورهای همسایه مانند افغانستان تخصیص دهد.
  16. مطابق قطعنامه ۱۳۲۵ سازمان ملل و قطعنامه های بعدی آن، از اقدامات ویژه ای برای محافظت از زنان و دختران در برابر خشونت های جنسیتی، به ویژه تجاوز جنسی و سایر انواع سوء استفاده جنسی حمایت کند.
  17. از دولت ایران بخواهد که همکاری با کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل را آغاز کند، به کمیساریای عالی حقوق بشر اجازه امکان مسافرت به ایران دهد و از این طریق با بحران شدید حقوق بشر و مصونیت از مجازات مقابله کند.
  18. از دولت ایران بخواهد با گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران همکاری کند و به ایشان اجازه ورود به ایران را بدهد.
  19. از دولت ایران بخواهد که از مجازاتهای غیرانسانی مانند شلاق دیگر استفاده نشود و مصرا بخواهد که بازداشت و حبس با حداقل اصول سازمان ملل در مورد رفتار با زندانیان مطابقت داشته باشد (قوانین نلسون ماندلا).
  20. از دولت ایران بخواهد که ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری ایران را اصلاح کند تا همه متهمان حق داشتن وکیل مدافع به انتخاب خود را داشته باشند و به دادرسی عادلانه مطابق میثاق مدنی سازمان ملل دسترسی داشته باشند.
  21. سفارت آلمان را به برقراری ارتباط منظم و فعالانه با مدافعان حقوق بشر در محل ملزم کند، به عنوان مثال اتاق هایی محافظت شده برای تبادل فکر و نظر آماده کند، امکان نظارت بر مراحل دادرسی علیه شاهدان را فراهم نماید، از گردآوری شواهد در مورد پیگرد شاهدان در محل برای مبارزه با مصونیت از مجازات حمایت کند و در باره حق مشارکت روشنگری نماید.
  22. برای مدافعان حقوق بشر که در معرض خطر عاجل قرار دارند، ویزاهای بشردوستانه را بیشتر و سریعتر صادر کند.
  23. به سفارت آلمان دستور دهد که هنگام صدور مجازات اعدام اصولا علیه آن اعتراض کند و از زندانیان مربوطه در زندانها برای علنی نمودن پرونده ایشان و مستند ساختن آن بازدید کند.
  24. حمایت از منع فوری مجازات اعدام، به ویژه علیه خردسالان، و اشاره به اینکه این کار نقض کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل متحد است که ایران نیز آن را تصویب کرده است.
  25. یک سیاست منسجم در زمینه های خارجی، تجاری و اقتصادی توسط آلمان و اروپا را به اجرا گذارد که عناصر اصلی آن حاکمیت قانون و رعایت حقوق بشر است.

برلین، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲، کارین گورینگ اکارد، دکتر آنتون هوفرایتر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.