نوبل آلترناتیو ۲۰۲۰ به نسرین ستوده رسید

پنجشنبه, 10ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

حبس طولانی نسرین ستوده منتقدان بسیاری دارد

بنیاد “نیک زیستن” در سوئد جایزه برندگان جایزه سالانه خود را اعلام کرده و نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری زندانی در ایران، یکی از آنها است.

اوله وون اوکسکول، مدیر این بنیاد، گفته برندگان امسال جایزه در “مبارزه‌شان برای برابری، مردم‌سالاری، عدالت و آزادی شریکند.”

از خانم ستوده برای “مبارزه در راه عدالت در نظامی ناعادلانه” و همچنین به عهده گرفتن وکالت فعالان سیاسی و دیگر قربانیان سرکوب در ایران تقدیر شده است.

نسرین ستوده، که در حال گذراندن مجازات حبس ۱۲ ساله‌اش در زندان اوین است، به تازگی در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی اعتصاب غذا کرده بود و چند روز پیش اعتصاب خود را شکست.

اوله وون اوکسکول، مدیر بنیاد نیک زیستن نسرین ستوده را، که نامش در صدر برندگان جایزه اعلام شد، برای “کنشگری بی‌باکانه به بهای گزاف برای پیشبرد آزادی‌ها و حقوق بشر در ایران” ستود.

به جز نسرین ستوده از ایران، برایان استیونسون، وکیل و فعال حقوق سیاهان از آمریکا، لوتی کانینگهام، فعال محیط‌زیست و حقوق بومیان از نیکاراگوئه و آلس بیالیاتسکی، فعال حقوق بشری از بلاروس برنده این جایزه اعلام شده‌اند.

آقای وون اوکسکول گفت انتخاب این افراد “تهدیدهای فزاینده” علیه دموکراسی در سراسر جهان را برجسته می‌کند.

جایزه نیک زیستن از سال ۱۹۸۰ که پیشنهاد بنیانگذار آن برای اضافه کردن دو جایزه نوبل محیط زیست و توسعه رد شد، به افرادی اهدا می‌شود که برای حفظ محیط زیست، حقوق بشر، توسعه پایدار، سلامت و صلح تلاش می‌کنند.

نسرین ستوده، برنده امسال این جایزه، پیش از این نیز در سطح بین‌المللی تقدیر شده و از جمله جایزه ساخاروف به او داده شده است.

خانم ستوده یکی از ده‌ها مدافعان حقوق بشر و وکلای دادگستری است که در ایران به زندان انداخته می‌شوند.

امیرسالار داوودی وکیل حقوق بشری دیگری است که در حال گذراندن حبسی طولانی است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.