آلمان: در نگرانی آمریکا از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شریک هستیم

پنجشنبه, 10ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

هایکو ماس از ایران خواسته است که به تمام تعهدات برجامی خود عمل کند.

هایکو ماس از ایران خواسته است که به تمام تعهدات برجامی خود عمل کند.

وزیر خارجه آلمان می‌گوید مادامی که ایران اسرائیل را تهدید می‌کند و از سوریه تا لبنان و یمن امنیت منطقه را برهم می‌زند، این کشور در نگرانی آمریکا از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شریک است.

هایکو ماس روز سه‌شنبه هشتم مهرماه در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد با این‌همه، لغو برجام ما را به تحریم تسلیحاتی ایران نزدیک نخواهد کرد؛ برعکس در بهترین حالت لغو برجام ایران را به تولید بمب هسته‌ای نزدیک تر خواهد کرد.

وی گفت به همین دلیل دیگر اعضای برجام هر چه در توان دارند برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

آقای ماس همچنین از ایران خواست که به تمام تعهدات برجامی خود عمل کند.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا ۲۰ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران که در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم برجام تعلیق شده بودند، با فعال کردن مکانیسم ماشه دوباره اجرایی شدند.

آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران به اجرا گذاشت. جمهوری اسلامی نیز یک سال بعد به‌صورت مرحله‌ای از تعهدات برجامی خود عدول کرد.

آمریکا می‌گوید مکانیسم ماشه را فعال کرده و تحریم‌های تسلیحاتی ایران که قرار است طبق برجام، ۲۷ مهر امسال لغو شود، به قوت خود باقی خواهد ماند.

قبلا اعضای اروپایی برجام نیز گفته بودند با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران موافق هستند، اما آمریکا عضو برجام نیست و نمی‌تواند از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.

با این‌حال آمریکا هشدار داده است هر شرکت و دولتی که با ایران معامله تسلیحاتی داشته باشد، تحریم خواهد شد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان به‌عنوان اعضای اروپایی برجام می‌گویند به تلاش «بی وقفه» خود برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهند.

این سه کشور اروپایی تاکید کرده‌اند که همچنان به «اجرای کامل» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سال ۱۳۹۴ در پیوند با توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی تصویب شد، پایبند هستند.

چین و روسیه، دو عضو دیگر برجام، بر حفظ این توافق تاکید کرده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.