۴۸۲ فوتی دیگر کرونا در ایران؛ وزیر بهداشت: غفلت کنیم آمار مرگ‌ها ۴ رقمی می‌شود

سه شنبه, 27ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

در حالی که ۴۸۲ نفر دیگر طی شبانه‌روز گذشته قربانی کرونا در ایران شدند، سعید نمکی، وزیر بهداشت این کشور گفت: «به آمار۴ رقمی مرگ کرونایی برسیم باخته‌ایم.»

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز سه‌شنبه ۲۷ آبان با تاکید بر این که همچنان ۲۷ استان این کشور در وضعیت قرمز کرونا هستند، گفت شمار کلی جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در ایران به ۴۲ هزار و ۴۶۱ نفر رسیده است.

او ادامه داد که در شبانه‌روز گذشته ۱۳ هزار و ۳۵۲ مورد جدید دیگر از ابتلا به کرونا شناسایی شد و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۸۸ هزار و ۴۷۳ نفر رسید.

همچنین نمکی روز سه‌شنبه در یک نشست استانی در اصفهان نسبت به رعایت محدودیت‌های جدید که قرار است از هفته آینده اجرا شود، تاکید کرد و آن را «آخرین فرصت نظام سلامت برای تاب‌آوری» دانست.

وزیر بهداشت گفت: «اگر کوتاه بیاییم و غفلت کنیم بازی را می‌بازیم و مرگ‌های چهار رقمی خواهیم داشت و مرگ ۴ رقمی یعنی به ورطه‌ای می‌افتیم که نمی‌توانیم از آن نجات پیدا کنیم.»

نمکی ادامه داد: «غفلت از سوی مردم و مسئولان نظام یعنی پرتاب کردن آخرین تیر ترکش.»

او با تاکید بر این که «قدرت سرایت ویروس ۱۰ برابر و ابتلا خانوادگی شده است»، همچنین گفت: «تعطیلی بهتر از آن است که کاسبی آلوده شده و جان ببازد.»

پیشتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز از شیوع «ویروس جهش‌یافته اروپایی» در موج جدید کرونا در ایران سخن گفته بود. 

همچنین مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته بود که «ویروس کرونا جهش پیدا کرده و قدرت سرایت آن حدود ۱۰ برابر شده است.»

در حالی که بنا بر اعلام وزارت بهداشت، از میان مبتلایان جدید به کرونا طی شبانه‌روز گذشته، سه هزار و ۷۹نفر بستری شدند.، وزیر بهداشت ایران گفت که با توجه به «تغییر ویروس»، زمان بستری بیماران مبتلا «از پنج روز به ۹ روز» افزایش یافته است. 

او ادامه داد: «بر این اساس باید ظرفیت‌های بستری در همه شهرها افزایش پیدا کند.» اکنون بر اساس آمار رسمی، ۵۶۹۱ تخت از بخش‌های ویژه بیمارستان‌های سراسر کشور به مبتلایان کرونا اختصاص یافته که وضعیت جسمی وخیمی دارند.

همزمان، مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، درباره چگونگی اعمال محدودیت‌های جدید از روز شنبه آینده، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «با تصمیم قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، ممنوعیت تردد درون‌ شهری در شهر‌های با وضعیت قرمز از روز شنبه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح است.»

او ادامه داد: «با ابلاغ وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، ناوگان تاکسیرانی، تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌ها مشمول طرح منع تردد نمی‌شوند.»

تصمیم به ادامه فعالیت رانندگان تاکسی در حالی است که به گفته مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، این افراد «در صف نخست آسیب دیدگان قرار دارند».

از: ایران اینترنشنال

*****

۱۵۰ شهر و کلانشهر ایران به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند

قرار است برای جلوگیری از گسترش کرونا ۱۵۰ شهر و کلانشهر، از جمله تهران به مدت دو هفته تعطیل شوند. منع تردد درون شهری در مناطق قرمز از ساعت نه شب تا چهار صبح خواهد بود.    

عکس تزئینی

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پس از یک نشست ویژه این ستاد اعلام کرد، علاوه بر منع تردد بین‌شهری که از پیش وجود داشت، در شهرهایی که قرمز و نارنجی اعلام می‌شود فقط کسانی که دارای پلاک بومی آن شهر هستند اجازه تردد دارند. 

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، در این نشست آنلاین که با حضور رئیس جمهور حسن روحانی برگزار شد، مقرر گردید که در مناطق قرمز همه جا تعطیل است، به جز گروه شغلی شماره یک که مایحتاج ضروری شهروندان را عرضه می‌کنند. 

او در این راستا از نانوایی، سوپرمارکت، بیمارستان، مطب، داروخانه «و امثالهم» نام برد. 

علاوه بر این، ادار‌ه‌هایی که «غیرضروری هستند و نیازی به بازبودن شان نیست» با حداقل کارکنان کار خواهند کرد. در برخی ادارات فقط نگهبانان می‌توانند حضور داشته باشند. 

در اداره‌های مناطق قرمز حداکثر تا یک سوم کارکنان می‌توانندد حضور پیدا کنند. 

شمار کارکنان اداره‌ها در مناطق نارنجی حداکثر نصف کارکنان اداره باید باشد و در مناطق زرد حداکثر تا دو سوم کارکنان. 

دو هفته یا بیشتر

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌ها برای دو هفته در نظر گرفته شده است و اگر نیاز باشد بیشتر هم خواهد شد.

او در رابطه با محدودیت ترددهای خارج شهر گفت، خروج از شهرها جریمه ندارد اما اگر فردی به شهر دیگری وارد شد جریمه می‌شود. برای ورود ساکنان مناطق نارنجی به شهر دیگری ۵۰۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده و برای شهروندان قرمز یک میلیون تومان. 
درباره اداره‌ها هم جریمه‌ها تا سه ماه انفصال از خدمات دولتی تعیین شده است . 

رئیسی درباره چگونگی استفاده از وسائل نقلیه عمومی اظهار داشت: «جلسه ای در وزارت کشور درباره مترو، اتوبوس واحد، تاکسی‌ها و وسایل حمل و نقل برون‌شهری در حال برگزاری و بررسی است .

به گفته او، برنامه‌ای در دست اقدام است که بر أساس آن، حدود دو هفته دیگر به تمام افرادی که به کرونا مبتلا هستند و می‌خواهند با اتوبوس یا هواپیما مسافرت کنند بلیت فروخته نمی‌شود.  

افراد مبتلا به مدت ۱۴ روز حق سفر ندارند و باید در قرنطینه بمانند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.