‘کشته شدن رهبر جیش العدل’ در درگیری با نیروهای پاکستان یک هفته پس از سفر ظریف

چهارشنبه, 28ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

ایران و پاکستان با هم مرز مشترک دارند

ایران و پاکستان با هم مرز مشترک دارند

سه شهروند ایرانی در جریان تبادل آتش با نیروهای پاکستانی در خاک آن کشور کشته شده‌اند.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید این سه نفر “ملاعمر معروف به عمر شاهوزهی رهبر گروه جیش العدل و دو پسرش بوده‌اند”. منابع خبری پاکستان نیز این درگیری و کشته شدن این افراد را گزارش کرده‌‌اند. منابع خبری پاکستان می‌گویند که در جریان این درگیری چند پلیس نیز کشته شده‌اند.

خبرگزاری های ایران تصاویر اجسادی خون آلودی را منتشر کرده اند که می‌گویند متعلق به رهبر جیش العدل و فرزندانش است.

بر اساس گزارش‌ها درگیری شب گذشته در منطقه تربت بلوچستان پاکستان اتفاق افتاده است. رسانه‌های ایران می گویند منطقه درگیری از سوی نیروهای پاکستان محاصره است و تلاش برای یافتن دیگر اعضای جیش العدل ادامه دارد.

جیش العدل خود را “ارتش عدالت و برابری” و سنی به ویژه در استان سیستان و بلوچستان ایران معرفی می کند. این گروه در موارد متعدد، درگیری‌هایی مسلحانه با نیروهای نظامی و امنیتی ایران داشته است و مسئولیت چند حمله مسلحانه در مناطق مرزی جنوب شرق ایران را هم به عهده گرفته است.

حکومت ایران این گروه را تروریستی و وابسته به نیروهای اطلاعاتی عربستان سعودی و آمریکا می‌داند. اتهامی که این دو کشور رد می‌کنند. تیرماه سال گذشته آمریکا گروه جیش‌‌العدل را به فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور اضافه کرد.

درگیری نیروهای نظامی پاکستان با اعضای جیش العدل کمتر از یک هفته پس از سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به پاکستان صورت گرفته است. وزیر خارجه ایران در آن سفر از جمله با نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان دیدارهای جداگانه ای انجام داده بود.

محمدجواد ظریف هفته پیش در اسلام آباد با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرده بود
 
توضیح تصویر،

محمدجواد ظریف هفته پیش در اسلام آباد با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرده بود

 

در سال‌های اخیر گروه‌های مسلح در استان سیستان و بلوچستان ایران بارها نیروهای نظامی ایرانی را هدف قرار داده‌اند. ایران می‌گوید پاکستان با این گروه‌ها که تصور می‌شود پایگاه‌هایی در این کشور دارند، به اندازه لازم برخورد نکرده است.

جیش العدل که خبرگزاری های ایران می گویند رهبر آن از سوی پاکستان کشته شده، بارها مسئولیت حملات مرگبار در سیستان و بلوچستان را به عهده گرفته است. این گروه در سال های اخیر چند مرزبان ایرانی را کشته یا ربوده و پایگاه های سپاه و بسیج در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان حمله کرده است. حدود دو سال پیش جیش العدل مسئولیت ربوده بیش از ده نیروی مرزی ایران را به عهده گرفت.

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه مستقر در سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای کم سابقه اعلام کرده بود که نیروهای ایرانی “با خیانت و تبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک های ضد انقلاب ربوده شدند”.

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران در چند سال اخیر یکی از ناامن ترین مناطق مرزی این کشور بوده است. فعالیت گروه های مسلح بلوچ، مرز طولانی با پاکستان، قاچاق سودآور مواد مخدر، تبعیض گسترده و نارضایتی اهالی از مسئولان محلی و حکومت مرکزی و دسترسی آسان به سلاح همگی از عواملی معرفی شده اند که در تضعیف امنیت مرزی موثر بوده اند.

درگیری نیروهای پاکستان با افراد کشته شدن ایرانی در منطقه تربت بلوچستان پاکستان رخ داده
 
توضیح تصویر،

درگیری نیروهای پاکستان با افراد کشته شدن ایرانی در منطقه تربت بلوچستان پاکستان رخ داده

 

پیش از جیش العدل، گروه موسوم به “جندالله” شیوه ای مشابه با آن داشت. ایران عبدالمالک ریگی، رهبر آن گروه را بازداشت و اعدام کرد و مقام های ایران هم اعلام کردند که شبکه او را متلاشی کردند. دستگیری و اعدام ریگی، نتوانست به این حملات در سیستان و بلوچستان به طور کامل پایان دهد.

ایالت بلوچستان پاکستان هم از مناطق ناامن و کمتر توسعه یافته آن کشور محسوب می‌شود. علاوه بر ملی‌گرایان بلوچ که برای استقلال این منطقه فعالیت مسلحانه دارند، افراد مسلح گروه‌های اسلامگرای تندرو هم در سال‌های اخیر در این ایالت حضور داشته و به عملیات خشونت آمیز دست زده‌اند.

پس از اعدام عبدالمالک ریگی گروهی از بلوچ های پاکستان در اعتراض به اعدام او در کراچی تظاهرات کردند. این راهپیمایی را “جبهه ملی بلوچ” که خود را یک سازمان مدافع حقوق اقلیت بلوچ در پاکستان می خواند، سازماندهی کرده بود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.