مرور چند پرونده‌ خبرساز نمایندگان مجلس ایران: از ‘سیلی به سرباز’ تا ‘اتهام تجاوز’

شنبه, 11ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

بهنام قلی‌پور، بی‌بی‌سی

...

توضیح تصویر،علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران متهم به کتک زدن یک سرباز راهنمایی رانندگی شده است.

“سیلی زدن” علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مجلس به سرباز وظیفه راهنمایی و رانندگی در تهران، به اندازه‌ای خبرساز شده که پرونده او را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان رسانده است.

محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس از این هیات خواسته در صورتی که “تخلف” آقای عنابستانی ثابت شود، با او “بدون مسامحه” برخورد کند؛ “تخلفی” که عنابستانی آن را رد کرده است.

این نماینده محافظه‌کار مجلس گفته او به صورت سرباز “سیلی” نزده، بلکه به گفته او این سرباز راهور بوده که به او “توهین” کرده است، اما پلیس می‌گوید که “مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز داریم.”

در فیلمی که از این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، سرباز وظیفه راهنمایی و رانندگی تهران می‌‌گوید این نماینده به او سیلی زده و برای اثبات گفته‌هایش خواستار بازبینی فیلم دوربین‌های مستقر در خیابان می‌شود.

دست‌کم دو فرد دیگر در این فیلم می‌گویند که شاهد بودند نماینده مجلس به صورت این سرباز سیلی زده است.

فیلمی هم روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که به نظر می‌رسد نشان می‌دهد این سرباز چطور کتک می‌خورد.

در پی بالا گرفتن انتقاد‌ها و اعتراض‌ها به این رفتار نماینده مجلس، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اعلام کرده پرونده را پیگیری خواهد کرد؛ موضوعی که برخی کاربران شبکه اجتماعی به آن واکنشی منفی نشان داده‌اند.

این کاربران می‌گویند بررسی این پرونده در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، احتمالا منجر به برخورد با سرباز خواهد شد و یا بازداشت کسی را به همراه خواهد داشت که از این صحنه فیلم‌برداری و سپس آن را منتشر کرده است.

..
توضیح تصویر،علی‌اصغر عنابستانی گفته او به صورت سرباز “سیلی” نزده، بلکه به گفته او این سرباز راهور بوده که به او “توهین” کرده است،

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس از نهاد‌های نوپا در ایران است که سال ۱۳۹۱ به خواسته آیت‌الله علی خامنه‌ای و مخالفت محمود احمدی‌نژاد فعالیت خود را آغاز کرد.

مهدی کروبی، رئیس پیشین مجلس از دیگر مخالفان این هیات، گفته بود تشکیل آن، به معنای پایان نهاد مجلس در جمهوری اسلامی است.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران هم در آن زمان تشکیل این هیات را در “حکم تیر خلاص” به مجلس به عنوان “مظهر جمهوریت نظام” ارزیابی کرده بود.

این هیات با وجود این مخالفت‌ها از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون به ده‌ها پرونده نمایندگان مجلس رسیدگی کرده، اما تاکنون گزارش دقیقی از عملکرد خود منتشر نکرده و علت آن هم “محرمانه” بودن عملکرد و پرونده‌های موجود در این هیات است.

نام این هیات طی ۹ سال اخیر همواره در پی صدور برخی احکام خبرساز در پرونده “تخلف” برخی نمایندگان مجلس خبرساز و حاشیه‌ساز بوده است.

علی مطهری؛ مشتری ثابت هیات

..
توضیح تصویر،علی مطهری در سال‌هایی که نماینده مجلس بود، به‌خاطر برخی از اظهار‌نظر‌هایش بارها به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس فراخوانده شد.

علی مطهری در سال‌هایی که نماینده مجلس بود، به خاطر برخی از اظهار‌نظر‌هایش به این هیات فراخوانده شد. مطهری یکی از نخستین مشتریان این هیات بود.

این هیات در سال ۱۳۹۲ اعلام جرم دادستانی تهران علیه او را به خاطر اظهاراتش درباره وقایع سال ۱۳۸۸ وارد ندانست.

آقای مطهری دی ماه سال ۱۳۹۳ نطقی خبرساز در انتقاد از ادامه حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی در مجلس بیان کرد که واکنش‌های بسیاری به همراه داشت و منجر به تشکیل پرونده‌ای برای او در هیات نظارت شد.

هفتم شهریور ماه سال ۱۳۹۵ هم ۲۰ نماینده مجلس با طرح شکایتی از مطهری در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، خواستار “تغییر رویه” او در مسائل سیاسی شدند.

سال ۱۳۹۶ پرونده‌ای برای آقای مطهری به خاطر انتقاد از ادامه حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این هیات باز شد که این هیات اظهارات او را “خلاف وظایف نمایندگی تشخیص” نداد.

آبان ماه سال ۱۳۹۸ هم ۱۰۰ دانشجو از علی مطهری به اتهام “اهانت به یک دانشجو” به این هیات شکایت بردند.

محمود صادقی؛ رویارویی با قوه قضاییه

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دست‌کم هشت پرونده در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان داشت که شامل دست‌کم ۱۶ اتهام از سوی شاکیانش بود.

برخی از این شکایت‌ها مربوط به دوران پیش از نمایندگی او بود که در این هیات مورد بررسی قرار گرفت و این هیات “۱۴ مورد آن را خلاف شأن نمایندگی تشخیص داد.”

این هیات سال ۱۳۹۵ اعلام کرد که سخنرانی این نماینده مجلس در دانشگاه شیراز، نطق درباره حساب‌های بانکی قوه قضاییه در صحن علنی مجلس و توئیت‌های او درباره قانون اساسی را خارج از وظایف نمایندگی تشخیص داده است.

خبرساز‌ترین این پرونده‌ها مربوط به نطق آبان سال ۱۳۹۵ آقای صادقی در صحن علنی مجلس بود که خواهان توضیح صادق لاریجانی درباره “شایعات” واریز میلیاردها تومان از وجوه قوه‌ قضاییه به حساب‌های شخصی‌اش شده بود.

چند روز پس از این اظهارات، حکم جلب آقای صادقی صادر شد و مأموران شبانه برای بازداشت او به خانه‌اش رفتند. او با این استدلال که نمایندگان مجلس در انجام وظایف نمایندگی مصونیت قضایی دارند در برابر بازداشت مقاومت کرد که این اقدام در زمان خود خبرساز شد.

اردیبهشت سال ۱۳۹۹ هم اعلام شد که آقای صادقی در این پرونده تبرئه شده است.

..
توضیح تصویر،محمود صادقی در مجلس ایران، خواهان توضیح مقام‌های مربوطه درباره “شایعات” واریز میلیارد‌ها تومان از وجوه قوه قضاییه به حساب‌های شخصی رئیس این قوه شده بود.

درگیری محمد باسط درازهی در گمرک

۲۶ آذرماه سال ۱۳۹۷ ویدئویی از محمد باسط درازهی، نماینده وقت سراوان در مجلس در منتشر شد که واکنش‌های بسیاری به همراه داشت.

این ویدئو نشان می‌داد درازهی با یکی از کارمندان اداره گمرک در تهران درگیری لفظی پیدا کرده و این کارمند را “با کلماتی زشت و لحنی توهین‌آمیز” خطاب قرار می‌دهد.

انتشار ویدئو باعث شد که بحث سوابق علمی این نماینده به میان کشیده شود؛ به طوری که برخی سایت‌های خبری مقاله‌هایی در باب “تقلب و سرقت علمی” او منتشر کردند و خواهان برخورد با او و نویسندگان همکارش شدند.

پرونده این نماینده چند روز بعد در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شد و این هیات در نهایت یک “تذکر شفاهی و کتبی به همراه درج در پرونده و کسر حقوق” برای او صادر کرد.

محمد باسط برای نمایندگی دوره یازدهم ثبت نام کرد، اما شورای نگهبان صلاحیت او را تایید نکرد.

سلمان خدادادی و رابطه با یک زن

آبان ۱۳۹۷ تصویری از صحبت‌های زنی به نام زهرا نویدپور در تلویزیون جمهوری آذربایجان پخش شد که حاوی جزئیاتی از ادعاهای او درباره سلمان خدادادی، نماینده وقت مجلس بود.

خانم نوید‌پور در این ویدئو آقای خدادادی را متهم به “سوءاستفاده جنسی” کرده و می‌گفت که این نماینده، خانواده‌اش را تهدید به مرگ کرده است.

۱۷ دی ماه همان سال خبر درگذشت خانم نوید‌پور منتشر شد که بعد مقام‌های قضایی اعلام کردند علت مرگ این زن، “خودکشی” بوده است.

این جنجال به قدری گسترش یافت که در نهایت پای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به این پرونده باز شد و این هیات در نهایت اعلام کرد که در این رابطه به نتیجه‌ای نرسیده است.

در نهایت ۹ مرداد ۱۳۹۹دیوان عالی ایران، سلمان خدادادی را از اتهام “تجاوز جنسی” تبرئه کرد، و او را به اتهام “ارتباط نامشروع”، به دو سال انفصال از خدمت و تحمل ۹۹ ضربه شلاق محکوم کرد.

...
توضیح تصویر،خانم نوید‌پور در ویدیویی که پیش از مرگش منتشر کرده بود، آقای خدادادی را متهم به “سوءاستفاده جنسی” کرده و می‌گفت که این نماینده، خانواده‌اش را تهدید به مرگ کرده است.

پرونده‌های پیدا و پنهان هیات نظارت

از مجموعه پرونده‌های تشکیل شده در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان طی ۹ سال اخیر اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما محمدجواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیئت نظارت در مجلس دهم اعلام کرده که ۲۵۰ پرونده در این هیات در دور دهم مجلس تشکیل شده بود.

حسن کامران، بهرام بیرانوند، احمد توکلی، مقداد نجف‌نژاد، علی مطهری و حمید رسایی، نادر قاضی‌پور و جواد کریمی قدوسی از جمله نام‌های آشنا در مجلس قبل هستند که برای آنها در هیات نظارت پرونده تشکیل شد.

برای برخی از آنها حکم برائت صادر شد و مابقی هم بدون صدور رای بلاتکلیف باقی ماند تا در دوره یازدهم مجلس به آنها رسیدگی شود.

با گذشت ماه‌ها از پایان مجلس دهم و رد صلاحیت ۹۰ نماینده آن از سوی شورای نگهبان برای شرکت در انتخابات دوره یازدهم مجلس، هنوز مشخص نیست کدام یک از نمایندگانی که در هیات نظارت مجلس دهم پرونده داشتند، حالا نماینده مجلس یازدهم هستند و سرنوشت پرونده آنها چه شده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.