رایزنی اروپا با دولت بایدن برای احیای برجام؛ آمریکا: هنوز برای بررسی پیشنهاد ایران زود است

چهارشنبه, 15ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز (عکس از آرشیو)

تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز (عکس از آرشیو)

یک سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه ۱۴ بهمن ماه گفته است که این اتحادیه در راستای لغو تحریم‌های ایران و احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در حال رایزنی با دولت جو بایدن، است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پیتر استانو تاکید کرده است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، « بسیار سخت» تلاش می‌کند تا توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته است که هنوز با ایران مذاکره‌ای نشده است و برای بررسی پیشنهاد ایران درباره بازگشت به برجام زود است.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته به جوزپ بورل پیشنهاد کرد که پا پیش گذاشته و برنامه‌ای برای «بازگشت هماهنگ» ایران و آمریکا به برجام تنظیم کند.

محمدجواد ظریف، از وجود «سازوکارهایی» گفت که می‌تواند اقدامات آمریکا و ایران را در مسیر بازگشت به برجام «هماهنگ» و «همگام» کند.

پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرده است، ما در حال مذاکره با دولت آمریکا هستیم تا ببینیم این تحریم‌ها برداشته شود و بتوانیم به طور کامل برجام را اجرا کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روز سه شنبه گفت، هنوز برای بررسی پیشنهاد ایران درباره بازگشت به برجام زود است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است: ما هنوز با مقام‌های ایران مذاکره‌ای نداشته‌ایم و انتظار ندارم تا زمانی که اقدامات اولیه انجام شود، ما چنین کاری بکنیم.

به گزارش رویترز، منظور ند پرایس از اقدامات، رایزنی‌های دولت جو بایدن با متحدان و شرکا و همچنین کنگره این کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است، در این فرایند گام‌های (بسیاری) وجود دارد تا به نقطه‌ای برسیم که مستقیما با ایرانی‌ها وارد تعامل شویم و مایل باشیم هرگونه پیشنهادی را بررسی کنیم.

به رغم این که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به بازگشت آمریکا به برجام ابراز تمایل کرده است، اما چگونگی بازگشت ایالات متحده به این توافق و همچنین اجرای تعهدات برجامی ایران به یک مساله مناقشه برانگیز تبدیل شده است.

پیشنهاد محمد جوا ظریف نیز در همین راستا مطرح شده است. اما به گزارش رویترز به نظر می‌رسد که آمریکا در این زمینه تعجیلی ندارد.

بر اساس توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام در سال ۱۳۹۴، ایران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا تعلیق شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از برجام، خواستار توافق گسترده‌تری با ایران بود که بتواند علاوه بر اصلاح این توافق، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در بر بگیرد.

در همین راستا، دولت دونالد ترامپ برای آوردن ایران به پای میز مذاکره از سال ۲۰۱۷ با سیاست«فشار حداکثری» تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده است.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با دولت ترامپ خودداری کرد و در واکنش به تحریم های آمریکا از نیمه اردیبهشت ۹۸، همزمان با سالگرد خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، طی مراحل گوناگون از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرده است.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.