دیده‌بان حقوق بشر خواهان ‘بازخواست افراد مسئول’ در تیراندازی سراوان شد

جمعه, 8ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

توضیح ویدئو،

نقش سوخت ‌بری در معیشت مرز نشینان استان سیستان و بلوچستان ایران

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های ایران خواسته درباره تیراندازی به سوخت‌بران در استان سیستان و بلوچستان، تحقیقاتی فوری و شفاف انجام دهند.

این سازمان حقوق بشری خواهان بازخواست افراد مسئول در تیراندازی سراوان و پرداخت خسارت به قربانیان آن شده است.

روز دوشنبه ۴ اسفند نیروهای امنیتی به سوی کسانی که قصد باز کردن جاده‌ای مسدود در منطقه‌ مرزی بم‌پشت برای انتقال سوخت به پاکستان را داشتند، شلیک کردند.

رسانه‌های محلی از کشته شدن دست کم ده نفر در تیراندازی نیروهای امنیتی خبر دادند. مقام‌های ایران گفته‌اند دو تا سه نفر در جریان این تیراندازی کشته شده‌اند.

یک روز بعد معترضان با تجمع در سراوان به ساختمان فرمانداری حمله کردند و پلیس برای متفرق کردن آنها گاز اشک‌آور شلیک کرد.

از آن زمان جو امنیتی شدیدی در شهرهای استان سیستان و بلوچستان برقرار شده و بنا بر گزارش‌ها دسترسی به اینترنت به شدت مختل شده است.

دیده‌بان حقوق بشر امروز جمعه ۲۶ فوریه (هشت اسفند) در بیانیه‌ای خواهان “تحقیق فوری، شفاف و بی‌طرف” درباره تیراندازی در مرز پاکستان شده و از مقام‌های ایران خواسته “ضمانت کنند که ماموران مرزی بیشترین احتیاط ممکن را برای احترام به حق حیات و دیگر حقوق بشر به خرج دهند.”

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز از بررسی روند “تحویل جسد یک نفر ایرانی” از سوی پاکستان خبر داد و گفت این موضوع از سوی مرزبانان دو کشور در حال بررسی است. پیشتر استاندار سیستان و بلوچستان گفته بود دو نفر از کشته‌شدگان تیراندازی مرزی “در خاک پاکستان بوده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به گزارش‌ها درباره قطعی اینترنت موبایل در چند منطقه استان از جمله زاهدان و سراوان از جامعه بین‌الملل خواسته به مقامات ایران فشار بیاورد تا “فورا همه محدودیت‌ها به دسترسی به اینترنت را لغو کند و در آینده دست به چنین قطعی‌هایی نزند.”

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به آمار رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران گفته است که ۹۵ درصد کاربران اینترنت در سیستان و بلوچستان از طریق خدمات موبایل به اینترنت وصل می‌شوند.

این سازمان گفته است “در طول سه سال گذشته مقامات ایران به شکلی فزاینده از قطعی گسترده اینترنت در دوره‌های ناآرامی و اعتراض استفاده کرده‌اند تا دسترسی به اطلاعات را برای گروه‌های محلی و ناظران بین‌المللی مختل کنند. قطعی اینترنت ناقض چندین حق، از جمله حق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات، و حقوق انجمن و تجمع مسالمت‌آمیز است.”

جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ دسترسی به اینترنت در ایران را بیش از یک هفته قطع کرد و در آن زمان هم استان سیستان و بلوچستان آخرین منطقه‌ای بود که بعد از حدود دو هفته به اینترنت وصل شد.

وزارت خارجه آمریکا هم روز پنج‌شنبه با ابراز نگرانی از ” گزارش‌های مربوط به قطع اینترنت و خشونت دولتی علیه سوختبران و معترضان” مقام‌های ایران را “به پایبندی به تعهدات خود در قبال حقوق بشر و آزادی های اساسی از جمله آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز” فرا خوانده بود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.