کرونا در ایران؛ ۸۴۰۴ بیمار جدید و ۷۸ قربانی دیگر، تائید شیوع گسترده در تهران، روزانه دو هزار تست مثبت در خوزستان، مرگ ۷۰ درصد قربانیان «در کمتر از ۲۴ ساعت»

پنجشنبه, 14ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

استاندار تهران از شناسایی «موارد فراوان مبتلا به ویروس جهش‌یافته در تهران» خبر داد و ​فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران شرایط پایتخت را «شکننده» و «ناپایدار» توصیف کرد.

به گزارش ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفندماه درباره آمار مبتلایان به ویروس جدید در این استان گزارشی ارائه نداد، اما با اشاره به تراکم جمعیت در آستانه سال نو و شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی، وضعیت کنترل بیماری در تهران را «نگران‌کننده‌» توصیف کرد.

در همین حال، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران هم با اشاره به مراجعه شش هزار بیمار سرپایی به بخش‌های درمانی در پایتخت طی یک شبانه‌روز گذشته، شرایط پایتخت را همچنان «شکننده» و «ناپایدار» عنوان کرد.

آقای زالی همچنین با بیان این که ۴۱ درصد از میزان مرگ و میر در تهران تاکنون مربوط به گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال بوده، از افزایش مراجعه بیماران زیر ۲۵ سال و بالای ۷۰ سال طی هفته گذشته خبر داد.

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه از شناسایی هشت‌ هزار و ۴۰۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا و جان باختن ۷۸ نفر دیگر بر اثر این بیماری طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به این ترتیب، آمار رسمی کل مبتلایان به کرونا تا امروز به یک میلیون و ۶۶۵ هزار و ۱۰۳ نفر و مجموع جان‌باختگان به ۶۰ هزار و ۴۳۱ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، ۳۷۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که پیش از این سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی برآورد کرده بود.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۱ شهرستان کشور که همگی در استان خوزستان واقع شده‌اند در وضعیت قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.

پیشتر ستاد مقابله با کرونا سفر به شهرهای قرمز و نارنجی را ممنوع اعلام کرده بود.

استاندار تهران هم امروز از اجرای محدودیت‌هایی در مورد شهرهای زرد و مسافرپذیر خبر داد که به گفته او شنبه آینده نهایی خواهد شد.

از: رادیو فردا

*****

کرونا در خوزستان؛ روزانه دو هزار تست مثبت، مرگ ۷۰ درصد قربانیان «در کمتر از ۲۴ ساعت»

استاندار خوزستان با اشاره این که هم‌اکنون روزانه تست کرونای دو هزار نفر در این استان مثبت می‌شود گفت که از این تعداد، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر حتما باید بستری شوند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، قاسم سلیمانی ‌دشتکی روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفندماه، همچنین تاکید کرد که تعطیلی دو‌هفته‌ای برای مرزهای خوزستان برقرار است، اما از تعطیلی این خوزستان هم‌چنان خبری نیست.

به دنبال بحرانی شدن وضعیت استان خوزستان به دلیل شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته، مقامات استانی در روزهای گذشته بارها خواستار قرنطینه این استان از ستاد ملی مقابله با کرونا شدند، ولی این درخواست‌ها تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

در همین حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داده است که «یک‌سوم موارد فوت کرونا» در خوزستان کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان بوده و پس از آن درگذشته‌اند.

فرهاد ابول‌نژادیان گفت: «۷۰ درصد از فوتی‌ها نیز به محض ورود به اورژانس، اینتوبه یا فوت شده‌اند؛ این اعداد نشان می‌دهد که مردم، دیر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.»

همزمان منابع درمانی این استان در روزهای اخیر بارها درباره کمبود پرستار و تخت برای رسیدگی به بیماران هشدار داده‌اند، طوری که این شرایط در نهایت منجر به اعلام «وضعیت ویژه» در استان خوزستان از روز سه‌شنبه شد.

رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مدیریت کرونای استان خوزستان نیز آماری از میزان سرایت ویروس کرونا در استان داد و گفت که هر بیمار مبتلا به کرونا در استان، ۱۲۳ نفر دیگر را بیمار می‌کند و تا زمانی که این عدد به کمتر ۱۰۰ نرسد، شیب بیماری در خوزستان نزولی نمی‌شود.

آقای نجاتی اما به آمار بیماران و جان‌باختگان این بیماری به‌ویژه پس از تائید شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته در این استان اشاره نکرد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم روز چهارشنبه با اشاره به این که بیشترین درگیری با کرونا در کشور در استان خوزستان وجود دارد از این استان با عنوان «یک استان آتشین از نظر گرفتاری با بیماری» یاد کرد.

ویروس جهش‌یافته کرونا اواخر دی‌ماه امسال در بریتانیا شناسایی شد و وزیر بهداشت ایران، ۱۶ بهمن ماه از شناسایی اولین مورد مبتلا به این ویروس در کشور خبر داد.

بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، در حالی که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

از: رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.