«حادثه» در تاسیسات اتمی نطنز یک روز پس از راه‌اندازی مجدد

یکشنبه, 22ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

استان‌وایر–  یک روز پس از اعلام راه‌اندازی دوباره «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» نطنز، دولت ایران اعلام کرد که بخشی از شبکه توزیع برق این تاسیسات دچار اختلال شده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، با استفاده از عبارت «حادثه» برای آنچه که به وقوع پیوسته گفت: «صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است.» 

به گفته او: «علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.»

با این حال،  مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در مجلس و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ایران، در واکنش به این حادثه در حساب توییتر خود نوشته است که «این اتفاق در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و در خلال تلاش ایران برای وادار کردن غربی ها به لغو تحریم‌ها بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است.»

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست هم گزارش داده است که اتفاقی که در تاسیسات نطنز افتاده «حادثه» نبوده و خسارات آن «بسیار سنگین‌تر» از آن است که مقام‌های ایران می‌گویند.

جروزالم‌پست نوشته است که که بر اساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد این حادثه در پی یک حمله سایبری، و احتمالا از سوی اسرائیل، صورت گرفته باشد.

تاسیسات نطنز در تیرماه سال گذشته هم یک بار در قسمت سالن مونتاژ سانتریفیوژها با یک انفجار تخریبی مواجه شده بود.

این انفجار موجب کند شدن روند تولید این نوع سانتریفیوژ شده و بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، این رخداد برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تاخیر مواجه کرد.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.