رئیس سازمان غذا و دارو: فشارهای زیادی برای صدور مجوز واکسن‌ داخلی کرونا وجود دارد

یکشنبه, 23ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

رئیس سازمان غذا و دارو بدون نام بردن از افراد یا نهاد خاصی، از اعمال «فشارهای زیاد برای صدور مجوز تزریق عمومی واکسن‌های داخلی» خبر داده است.

محمدرضا شانه‌ساز که شامگاه شنبه، ۲۲ خرداد در شبکه دوم تلویزیون حکومت ایران سخن می‌گفت، تاکید کرد که «دو واکسن رازی و برکت قابلیت تزریق عمومی دارند، اما تا کارهای علمی این دو واکسن به نتیجه نرسد، وزارت بهداشت مجوز تزریق عمومی نمی‌دهد».

واکسن کرونای برکت قرار است توسط ستاد اجرایی فرمان امام، مهم‌ترین نهاد اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، تولید و توزیع شود و به گفته مسئولان این ستاد بخش عمده بازار تولید و توزیع واکسن به این موسسه اختصاص خواهد داشت.

واکسن رازی نیز توسط موسسه دولتی «تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی» تولید شده است.

در روزهای گذشته با اعلام خبر رسمی اتمام ذخیره‌ واکسن کرونا در چندین شهر، هم‌چنین نبود واکسن کافی برای تزریق دُز دوم، بسیاری از شهروندان دچار نگرانی و سردرگمی شده‌‌اند.

در همین حال برخی از مسئولان از احتمال «تزریق ترکیبی واکسن‌ها» یا «جایگزینی واکسن‌های مشابه ایرانی با نوع خارجی» در دُز دوم خبر داده‌اند.

از جمله مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد کرونا و محقق واکسن کوو ایران برکت چند روز پیش گفته بود که با توجه به کم بودن مقدار واکسن در دنیا افرادی که در مرحله اول با واکسن‌های خارجی واکسینه شدند، می‌توانند برای تزریق دُز دوم از واکسن ایرانی برکت استفاده کنند.

خانم محرز، پیشتر درباره تزریق واکسن متفاوت در دُز دوم گفته بود که کشورهای مختلف هنوز به «نتیجه قاطع» درباره امکان انجام چنین کاری نرسیده‌اند.

بسیاری از مسئولان و کارشناسان داخلی درباره تزریق واکسن غیرمشابه در نوبت دوم ابراز تردید کرده و انجام آن را تنها در صورت مطالعات دقیق، اثربخش و بدون عوارض جدی توصیف می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی همچنین گفته است که بر اساس برآورد وزارت بهداشت تا پایان پاییز ۱۲۰ میلیون دُز واکسن داخلی تولید خواهد شد و بر این اساس وعده داده است که تا آخر پاییز حدود ۷۰ درصد از جمعیت کشور واکسینه شوند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت در روز یک‌شنبه، تاکنون ۴ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۳۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸۲۷ هزار و ۱۰۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۵ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۶۳۹ دُز رسیده است.

بر اساس تازه‌ترین آمارهای رسمی که وزارت بهداشت ایران منتشر می‌کند، با جان باختن ۱۸۷ بیمار دیگر در یک شبانه‌روز گذشته بر اثر کرونا، مجموع کل قربانیان به ۸۲ هزار و ۹۸ نفر رسید.

بر پایه این گزارش هم‌چنین بیش از سه میلیون و ۲۸ هزار نفر در کشور تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که پیش از این، سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار وزارت بهداشت برآورد کرده بود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.