۱۷۸۰ میلیارد تومان از منابع شرکت مس از کشور خارج شد!

یکشنبه, 10ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

mess

موافقت مجلس با تفحص از عملکرد شرکت صنایع مس

۱۷۸۰میلیارد تومان به عنوان برآورد عددی ما طی ماه‌های گذشته به واسطه فروش‌های خارجی در حساب‌های خارجی نگهداری شده است که البته با اقدامات وزارت اطلاعات و قوه قضاییه بخشی از این منابع به کشور برگشته است/ریخت و پاش‌های عجیبی در این شرکت رخ داده که ابهام دارد و باید بررسی شود.

قانون آنلاین-نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که ۱۷۸۰ میلیارد تومان طی ماه‌های گذشته توسط شرکت صنایع مس ایران در حساب خارجی نگهداری شده است که بخشی از این منابع با اقدامات وزارت اطلاعات و قوه قضاییه به کشور بازگشته است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی به عنوان یکی از تقاضا کنندگان تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران در صحن علنی امروز یک‌شنبه گفت: در زمان تعیین مدیر عامل سابق شرکت مس تذکراتی به رئیس جمهور و وزیر صنعت سابق برای تغییر مدیرعامل دادیم آن هم به خاطر نبود تخصص و داشتن سوابق این فرد در مجموعه شرکت‌های دیگر بود که این اتفاق رخ نداد. البته دغدغه‌های ما در مورد اقدامات رخ داده در این شرکت در کمیسیون اصل ۹۰ نیز مورد بررسی قرار گرفت.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه شرایط فعلی در مورد شرکت ملی مس با کمک وزارت اطلاعات بسیار بهتر شده است، گفت: البته با وجود اقدامات موثر وزارت اطلاعات برخی به ما توصیه می‌کردند که به دلیل تغییر دولت و تعویض مدیر عامل شرکت مس تحقیق و تفحص انجام نشود ولی باور ما بر این است که اکنون بهترین زمان برای آسیب‌شناسی است.

پورابراهیمی ادامه داد: برخی در این شرکت آمدند و تصور کردند که شرکت ملک خانگی و شخصی آنهاست، آن‌ها علی‌رغم تمامی تذکرات نمایندگان بد‌ترین اقدامات را در این شرکت مرتکب شدند.

پورابراهیمی نحوه وصول منابع خارجی را به عنوان یکی از موارد تفحص عنوان و اظهار کرد: اخیرا آقای اژه‌ای موضوع راه‌اندازی شرکت‌های خارجی را مطرح کرد. آن‌ها شرکتی در خارج از کشور ثبت کردند و منابع شرکت را به حساب شخصی ریختند. سپس اقداماتی انجام دادند که غیر قانونی است.

وی افزود: ۱۷۸۰میلیارد تومان به عنوان برآورد عددی ما طی ماه‌های گذشته به واسطه فروش‌های خارجی در حساب‌های خارجی نگهداری شده است که البته با اقدامات وزارت اطلاعات و قوه قضاییه بخشی از این منابع به کشور برگشته است.

نمایندهٔ مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: شرکت ملی مس به مجموعه‌هایی کمک‌های مالی کرده است این در حالی است که این شرکت شرکتی بورسی است و ۴۰ درصد سهام آن برای دارندگان سهام عدالت می‌باشد. ریخت و پاش‌های عجیبی در این شرکت رخ داده که ابهام دارد و باید بررسی شود.

پورابراهیمی بررسی موارد مربوط به مشکلات تولید را از دیگر بندهای تفحص از شرکت ملی مس عنوان و خاطر نشان کرد: در مورد عملکرد شرکت صنایع مس نه تنها در حوزهٔ مباحث اقتصادی و مالی اقدامات بسیاری وجود دارد بلکه در مورد مسایل مربوط به تولید نیز به خاطر عدم تخصص مدیر عامل شرکت کاهش تولید هستیم.

وی شرایط وخیم بهره برداری معادن، عدم اجرای طرحهای توسعه‌ای و پایین دستی و کاهش شدید صادرات را به عنوان بخشی از مشکلات فعلی شرکت صنایع مس برشمرد و گفت: اگر امروز شرکت صنایع مس روی پا است به خاطر افزایش قیمتهاست چون کار این شرکت به جایی رسیده است که برای پرداخت حقوق کارکنان خود از بانک‌ها وام می‌گیرد این در حالی است که شرکت ملی مس همواره میلیارد‌ها تومان سپرده داشته است.

به گزارش ایسنا، الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز به عنوان نمایندهٔ گروه دوم تقاضا کننده تفحص از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران در زمینه‌های مختلفی همچون اکتشاف، بهره‌برداری، ذوب، پالایش، تولید محصولات مس و موارد دیگر فعال است در این شرایط با وجومدی که ظرفیت مس ایران در دنیا ۳. ۲ درصد است شاهدیم که تولید ما تنها ۱. ۱ درصد می‌باشد

وی افزود: در سه سال گذشته مدیریت حاکم بر شرکت ملی صنایع مس مشکلاتی در ۴ زمینه تولید، نحوه فروش صادرات و اجرای پروژه‌ها به وجومد آمده است به طوری که تولید این شرکت در سال ۹۰، ۹۰۱هزار تن بود و در سال ۹۱ به ۸۲۱ هزار تن کاهش یافت و پیش بینی می‌شود که این میزان در سال ۹۲ به ۷۵۰ هزار تن کاهش پیدا کند.

نماینده مردم ورزقان، با بیان اینکه شرکت مس با مشکلاتی در حوزهٔ تولید و صادرات مواجه است، گفت: اکنون شاهد کاهش صادرات مس هستیم که این موضوع ناشی از کاهش تولید می‌باشد. به طوری که کل فروش سالانه شرکت مس بیش از ۲ هزار میلیارد دلار بوده که این میزان کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شد که شرکت مس ۳۰۰۰ میلیارد تومان سود داشته باشد که اگر سالانه چند درصد سود را به پروژه‌ها اختصاص می‌داد مشکلات فعلی‌اش را نداشت.
دهقانی با بیان اینکه شرکت ملی مس از قانون برنامه عقب است گفت: طبق قانون این شرکت باید تولید مس کاتود را به ۶۰۰ هزار تن در سال می‌رساند که خبری از این تولید نیست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه طبق قانون باید اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در همه جای کشو رعادلانه انجام شود گفت: برای نمونه با وجودی که مجتمع مس سونگون گویا ده سال است راه‌آندازی شده است اما پروژه‌های توسعه‌ای آن کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته است.

این عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به انحلال شرکت آی‌تی‌سی مربوط به صندوق بازنشستگی شرکت مس گفت: وجوه صادراتی این شرکت بیش از ۶۰۰ میلیون دلار بود که به شرکت و حساب شخصی انتقال پیدا کرده است البته وزارت اطلاعات و قوه قضاییه به این موضوع ورود پیدا کرده است و بخشی از سرمایهٔ ملی را به کشور بازگرداندند.

وی در پایان گفت که عقد قراردادهای دستوری در شرکت مس نیز مشکلات زیادی را به وجومد آورده است که با توجه به مجموع این شرایط امیدوارم نمایندگان به این تفحص رای مثبت دهند.

نمایندگان بعد از استماع اظهارات تقاضا کنندگان تفحص را ۱۵۰ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ رای با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران موافقت کردند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.