احضار و شکنجه دو خواهر یک روزنامه‌نگار کرد ایرانی ساکن نروژ توسط نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی

پنجشنبه, 7ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

خواهران ارس‌زاده
پایگاه سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد طی روزهای اخیر اداره اطلاعات اشنویه در استان آذربایجان غربی دو زن را احضار و مورد شکنجه قرار داده و آز آنها خواسته‌اند که برادرشان که ساکن کشور نروژ است از فعالیت‌های خود دست بکشد.

به گزارش این سازمان حقوق بشری، این دو خواهر به نام‌های هاجر ارسزاده ۴۱ ساله و کلثوم ارسزاده ۳۸ ساله احضار و به مدت ۸ ساعت مورد بازجویی، آزار و شکنجه قرار گرفتند.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده ارسزاده، نیروهای اداره اطلاعات اشنویه طی سال‌های اخیر مدادم این دو خواهر را احضار و از آنها خواسته‌اند تا از برادر خود که روزنامه‌نگار و ساکن نروژ می‌باشد بخواهند که از فعالیت‌های خود دست بکشد.

این منبع که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود در ادامه گفت: «آخرین باری که این دو خواهر احضار شده‌اند از آنها خواسته‌اند تا نوشته‌ای را امضاء کنند و پس از آنکه از این کار سر باز زده‌اند اقدام به آزار و شکنجه آنها کرده‌اند به نحوی که بازو و دست هاجر آسیب جدی دیده و با توجه به عکس‌هایی که به هه‌نگاو رسیده است آثار کبودی بر دست ایشان مشهود است.»

سنار ارسزاده ۳۹ ساله و اهل اشنویه، از سال ۲۰۱۱ به عنوان پناهجو به کشور نروژ رفته و در روزنامه‌های این کشور فعالیت دارد و رویدادهای کُردستان را به زبان نروژی در این روزنامه‌ها پوشش می‌دهد.

وی همچنین سال ۲۰۱۵ اولین کتاب خود را تحت عنوان ‘ خورشید تاریک بر آسمان کوچه‌های باریک” را چاپ و منتشر نموده و کتاب دوم وی نیز آماده چاپ و انتشار است.

نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته همواره بر خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی در خارج از کشور فشار وارد کرده است.

هشت سال پیش، بیش از صد روزنامه نگار ایرانی خارج از کشور با انتشار بیانیه‌ای فشارها بر خانواده هایشان را محکوم کردند.

چهار سال پیش نیز گزارشگر سازمان ملل متحد، برای حفظ و اشاعۀ حق آزادی عقیده و بیان، “دیوید کی”، از ایران خواست به آزار کارکنان بخش فارسی “بی بی سی” پایان دهد. شماری از این افراد در ایران به «توطئه علیۀ امنیت ملی» متهم شده‌اند.

ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.