پیش‌بینی مرگ روزانه تا ۸۰۰ مبتلا به کرونا در ایران در پی اشباع بیمارستان‌ها و کمبود سرم، ۴۱۱ فوتی جدید کرونا در کشور/ رکورد ابتلا و بستری روزانه شکست، هزینه ۱۴۰ میلیون تومانی بستری شدن در خانه

دوشنبه, 11ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

آمار وزارت بهداشت ایران نشان می‌دهد از ۱۰ مرداد تا ۱۱ مرداد، ۴۱۱ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان باختند. این آمار از افزایش ۳۸ درصدی شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در ایران نسبت به هفته گذشته خبر می‌دهد. 

رکورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در ایران در روز ششم اردیبهشت با ۴۹۶ نفر جان باخته‌ ثبت شد.

وزارت بهداشت ایران همچنین در این ۲۴ ساعت، شناسایی ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا را تأیید کرد.

از آنجایی که وزارت بهداشت آمار تفکیکی ارائه نمی‌دهد، بسیاری معتقدند آمار واقعی ابتلا و مرگ به مراتب از آن چیزی که اعلام می‌شود بیشتر است. 

 

  • پیش‌بینی ۸۰۰ مورد مرگ در روز

 

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، در برنامه خبر صدا و سیما گفت در صورت ادامه روند کنونی و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، میزان مرگ‌ ناشی از کرونا در ایران به حدود ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت در هفته نخست مرداد، ۱۸۰ هزار و ۲۵۷ بیمار سرپایی کرونا در کشور شناسایی شدند که نسبت به هفته قبل‌ از آن، حدود ۲۷ درصد افزایش داشته است.

به گفته خانم لاری، استان‌های مازندران، ایلام، گلستان، و سمنان بیشترین شمار مبتلایان را در هفته گذشته ثبت کردند. 

  • ادامه وضعیت بحرانی در گیلان و خوزستان، افزایش ۱۳۰ درصدی مبتلایان در مشهد

در‌ گیلان، ۱۶ شهرستان از ۱۷ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

لنگرود، ماسال و فومن نیز از وضعیت نارنجی (پرخطر) خارج شده و در  وضعیت قرمز (بسیار پر خطر) قرار گرفتند. 

آمار رسمی نشان می‌دهد در ۱۰ ماه گذشته، آمار بستری‌شده‌ها در گیلان بیش از ۵ برابر شده است. در حال حاضر،بیش از هزار و ۲۵۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های گیلان بستری هستند. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید در گیلان ۳۰ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند.

در مشهد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از افزایش ۱۳۰ درصدی مبتلایان در مشهد از ابتدای تیر خبر داد. 

مهدی قلیان همچنین گفت: «برای زیارت رفتن در حال حاضر وقت مشهد آمدن نیست و توصیه می کنم کسی به قصد زیارت از منزل خود خارج نشود.»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز می‌گوید ممکن است شرایط به گونه‌ای شود که از فضای پارکینگ بیمارستان‌ها‌ برای بستری بیماران استفاده کنیم.

مهدی کریمی گفت آمار مبتلایان به کرونا در آبادان، خرمشهر و شادگان « به شکل وحشتناکی» در حال افزایش است. 

او تأکید کرد که در جنوب غرب خوزستان تنها بیمارستانی که هنوز وارد چرخه کرونا نشده، بیمارستان شهید بهشتی آبادان است که اگر وضعیت به همین شکل پیش رود، آن بیمارستان نیز به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص خواهد یافت. 

 

  • معضل جدید کمبود سرم، هشدار سازمان غذا و دارو نسبت به پرشدن دوباره شیشه‌های واکسن

یکی از داروخانه‌دارهای تهران به «تجارت نیوز» گفت: «با اینکه سرم آب نمک است اما در تولید این دارو هم مشکل داریم.»

برخی نیز ادعا کرده‌اند که سرم جیره‌بندی شده و‌ ماهانه به هر داروخانه ۱۲ یا ۲۴ عدد سرم داده می‌شود.

رئیس انجمن‌ صنفی کارکنان داروخانه‌ها: قطع برق سبب کاهش تولید ⁧‫سرم⁩ شده است. هادی ابوی علت کمبود سرم را ناشی از «بی‌تدبیری مسئولان» دانست.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو می‌گوید خط تولید یکی از شرکت‌های تولید سرم، به دلیل بازسازی خطوط تولیدش متوقف شده است.

سید حیدر محمدی در گفتگو با خبرگزاری «ایسنا» گفت در جلسه‌ای با سرم‌سازان قرار شد آنها ماهیانه یک میلیون سرم بیشتر از ظرفیت قبلی‌شان تولید کنند. 

پیشتر، شقایق دهقان، بازیگر، در ویدئویی که بر روی صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد از کمبود سرم تزریقی خبر داد. خانم دهقان همچنین گفت برای بار سوم است که به ویروس‌ کرونا مبتلا می‌شود. 

 

 

سازمان غذا و دارو ایران درباره پر کردن ویال‌های خالی واکسن کرونا به دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سراسر کشور هشدار داد.

در این نامه گفته شده که گروه‌های «کلاهبردار» و «سودجو» ممکن است به دنبال پر کردن ویال های خالی واکسن «که به طور نامناسب دفع شده اند» باشند.

 

  • ۱۴۰ میلیون تومان برای بستری شدن در خانه

 

در حالی که ظرفیت بیمارستان‌های سراسر کشور رو به تکمیل است، «تجارت نیوز» در‌ گزارشی هزینه‌های بستری در بیمارستان و یا خانه را برآورد کرده است. 

در این گزارش آمده است که برخی از بیمارستان‌ها، بیماران را با شبی ۵ میلیون تومان در خانه بستری می‌کنند. 

«تجارت نیوز» نوشته که برخی از شرکت‌ها خدمات نگهداری از بیمار مبتلا به کرونا در خانه ارائه می‌دهند. 

هزینه دارو با بیمار است اما در این گزارش اشاره شده که شرکت‌ها، داروهایی که برای تهیه آنها باید ساعتها در صف ایستاد را نیز برای بیمار تهیه می‌کنند. 

«تجارت نیوز»، هزینه بستری شدن در خانه برای ۱۰ شب بستری، پرستار شبانه‌روزی، تهیه دارو، دستگاه اکسیژن‌ساز، و ویزیت سه پزشک متخصص را حدود ۱۴۰ میلیون تومان تخمین زده است.

از: صدای آمریکا

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.