مقام وزارت بهداشت ایران: وعدهٔ واردات ۲۰ میلیون واکسن فایزر خالی‌بندی است

سه شنبه, 2ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، روز دوشنبه اول شهریور، خبر امکان واردات ۴۰ میلیون دُز واکسن از طریق طرح کواکس را تکذیب و آن را «خالی‌بندی» توصیف کرد.

آقای جهانپور در صفحه توئیتر خود نوشت که «سهمیه ایران از محل سازوکار کواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن کروناست که سفارش‌گذاری شده و ۲.۲ میلیون آن تحویل شده است».

این اظهارنظر واکنش به خبری است که پیش از این ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، اعلام کرده و گفته بود «امکان واردات تا ۲۰ میلیون دُز واکسن فایزر از طریق آلمان و ۲۰ میلیون دُز واکسن آمریکایی جانسون اند جانسون از بلژیک طی طرح کواکس برای ایران در نظر گرفته شده است».

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در توئیت خود تأکید کرده که «اگر شنیدید ۲۰ میلیون دُز واکسنی خاص از کواکس قابل ارائه است، شما با یک خالی‌بندی مواجه شده‌اید، جدی نگیرید!»

موضوع واکسن کرونا در ایران ماه‌هاست که به یک موضوع جنجالی تبدیل شده است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دی ۱۳۹۹ خرید واکسن‌های بریتاینایی و آمریکایی را ممنوع کرد.

همزمان «ستاد اجرایی فرمان امام» که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، تبلیغات گسترده‌ای را مبنی بر تولید گستردهٔ واکسن ایرانی برکت آغاز کرد و کیانوش جهانپور نیز یکی از مقامات وزارت بهداشت بود که در این تبلیغات نقش گسترده‌ای ایفا کرد.

اما ناتوانی این ستاد در تولید انبوه واکسن مؤثر و ممنوعیت واردات واکسن‌های غربی به ایران سبب شد آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران طی یک ماه اخیر به‌شدت افزایش پیدا کند تا نهایتاً رهبر جمهوری اسلامی ناچار شد اعلام کند که واکسن به هر طریق تأمین شود.

در حال حاضر دولت ایران به طور عمده از واکسن‌های چینی سینوفارم استفاده می‌کند و تلاش کرده است با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون، آمار مرگ‌ومیر را کاهش دهد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.