موتورسواران هم به جمع پناهندگان پیوستند!

دوشنبه, 1ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

سایت کوردانه: سیروان عنایتی: پس از انتخابات ابهام برانگیز ۲۰۰۹ و مشکلاتی که در دوران ریاست جمهوری اخیر محمود احمدی نژاد (رئیس جمهور پیشین ایران) برای مردم این کشور پیش آمد طیف گسترده ای از مردم ایران (خواسته یا ناخواسته ) ناچار شدند که کشور را ترک کنند. گروهی از ایرانیان مستقیما به اروپا گریختند و عداه ای هم خود را به کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه یا دیگر کشورهای همجوار ایران معرفی نمودند. مشکلات کنونی ایران هم اکنون به حدی فراگیر ونابسامان شده است که نه تنها نخبگان جامعه همچون اساتید دانشگاهها وروزنامه نگاران و … ناچار به فرار می شوند بلکه اخیرا ورزشکاران بسیاری تحت عنوان خیانت به میهن – توهین به رهبر و اقدام علیه امنیت ملی برای نجات جان خود ناچار به فرار شده اند. یکی از این ورزشکاران ایرانی – آقای غلام رضا خواجوی (عضو رسمی فدراسیون بین المللی موتورسواری ایران) است به ترکیه فرار کرده و چندین سال است که به امید حمایت بین المللی از سوی سازمان ملل در اسفبارترین شرایط پناهندگی در ترکیه زندگی می کند. به همین منظور رادیو کوردانه گفتوگوی ویژه ای را با این ورزشکار بین المللی ایرانی انجام داده است و تا طی این گفتوگو دلایل ترک کشور و مشکلات دیگر پناهندگان در ترکیه روشن تر شود.
گفتگو از:
سیروان عنایتی – خبرنگار کوردانه در ترکیه

gholamreza khakajavi2

کوردانه:
جناب آقای غلام رضا خواجوی به عنوان یک ورزشکار حرفه ای (عضو رسمی فدراسیون بین المللی موتورسواری ایران) وضعیت ورزشی کشور را در تمام زمینه ها چگونه ارزیابی می کنید؟

غلام رضا خواجوی:
بی نهایت وحشتناک.
آنچه که هم اکنون هست بیشتر توسط دوران پهلوی ساخته شده است. رژیم کنونی ایران طی چند دهه اکثر مراکز ورزشی به ویژه (مربوط به بانوان ) را ویران کرده است وآنها را به مراکز اسلامی ومذهبی تبدیل نموده است. متاسفانه رژیم سرکوبگر اسلامی از همان روز اول با گفته های بنیان گزار رژیم (خمینی ) در ذهن مردم این باور را گنجانده بود که:
من ورزشکار نیستم اما ورزشکاران را دوست دارم!!!
اما پس از گذشت سی وچند سال آیت آلله خامنه ای رهبر وقت ایران عملا این جمله را به گونه ای دیگر تغییر داده است که :
من ورزشکار نیستم اما در عمل ورزشکاران را شکنجه و اعدام می کنم.
جالب است بدانید که اینجانب حدودا از سن بیست سالگی به صورت حرفه ای کار موتور سواری را اغاز نموده ودارای ایده های جدیدی برای بهبود و پیشرفت فدراسیون موتورسواری و سیستم آن بودم و پیرامون همین موضوع نامه هایی به مسئولین فدراسیون ارائه کردم که به علت نوشتن آن نامه ها در چند مورد تهدید هم شدم . به ویژه به این خاطر که در پایان نامه ها به این مساله اشاره کرده بودم که در زمان رژیم آخوندی هیچ تغییری در سیستم موتورسواری ایجاد نشده است و هرچه هم که داریم مربوط به فعالیتهای دوران شاه است.

کوردانه:
همانگونه که می دانید طی شش سال اخیر تعداد زیادی از ورزشکاران مرد وزن (چه مطرح در سطح کشوری وچه بین المللی ) ناچار شدند به اروپا بگریزند و یا خود را به دفتر کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل در کشورهای همجوار ایران مانند عراق وترکیه مراجعه کنند. از طرف دیگر با توجه به اینکه خودشما هم اکنون در ترکیه پناهجو هستید دلایل این مشکلات را چه می دانید؟

غلام رضا خواجوی:
متاسفانه باید اعتراف نمود که پس از انتخابات ناسالم و دروغین ۲۰۰۹ درایران نه تنها ورزشکاران بلکه معلمین – دانشجویان و حتی هنرمندان هم ناچار به ترک کشور شدند و من بر این باورم که این طیف از ایرانیان پناهجو (چه در اروپا وچه در ترکیه) دارای یک مشکل مشترک هستند . در واقع نسل جدید ورزشکاران و هنرمندان و … دیگر به دنبال مذهب وخرافات و ائمه ی اطهار و … نیستند . بلکه خواستار تغییرات بنیادی وساختاری در نظام کلی کشور هستند و می خواهند به جای آنکه (خامنه ای ) به عنوان نماینده ی ارشد خدا جوانان را سرکوب کند طبقه ی روشن فکر وآگاه به مسایل روز جهان برکشور حکومت کنند. به عنوان مثال یک ورزشکار مانند اینجانب که به عضویت فدراسیون موتورسواری ایران درآمده ام تمایل دارم مقامات کشور سال به سال برای ورزش من هزینه کنند. نه اینکه درآمد نفت کشور و دیگر سرمایه های ملی ایران را برای فعالیتهای تروریستی در منطقه وجهان به هدر دهند. من و دیگر ورزشکاران ایران خواستار انهدام رژیم تروریستی – آخوندی هستیم که بتوانیم در فضایی آزاد نفس بکشیم.

gholamreza khakajavi
کوردانه:
به عنوان یک ورزشکار طی این سالها چه انتقاداتی نسبت به دولت ایران ومقامات آن دارید که موجب شده است که شما به خاطر مشکلات ورزشکاران با مسئولین فدراسیون دچار اصطکاک شوید؟
غلام رضا خواجوی:
در تمام کشورهای دموکراتیک جهان تمام طیفهای جوانان حق داشتن یک سری روزنامه ها ورادیو ها ومجله های تخصصی را دارند. در ایران یک سری مجله های تخصصی موتورسواری هست که تنها و تنها مطالب از پیش فیلتر شده از طرف فدراسیون وسانسورگران رژیم در این نشریه انتشار می یابد. اما این حق مسلم نویسندگان این مجلات است که دیدگاههای خود را آزادانه بنویسند و انتقادات خود را به مسئولین مرتبط ونیز دولت حاکم بر ایران انعکاس دهند حتی اگر این انتقادات به وضعیت ورزش کشور از سوی رهبر ایران خوشایند نباشد. زمانی که اینجانب مقاله ای می نویسم و پس از نشان دادن به سردبیر مجله ودیگر کارکنان این نشریه با توهین وتهدید شدید مواجه می شوم آیا شما به عنوان یک ورزشکار امید دارید که در چنین کشور اسلام زده ای ورزش ایران به آینده ی درخشانی دست پیدا کند؟
کوردانه:
همانگونه که خبرگزاریها و سازمانهای حقوق بشری گزارش داده اند جنابعالی پس از مشکلات مربوط به فدراسیون و فعالیتهای ورزشیتان ونیز اصطکاک با مسئولین فدراسیون موتورسواری ناچار شدید به ترکیه فرار کنید. دلایل فرار شما از کشور وپناه آوردن به دفتر سازمان ملل در ترکیه چه بوده است؟

غلام رضا خواجوی:
مشکلات ورزشی اینجانب وتمایل شدید به گسترش پروژه هایم در زمینه ی (موتور – ریس) یک بخش کوچک از مشکلات من با سیستم کلی رژیم ایران بوده است. اما به دلیل جو فاشیستی – اسلامی در ایران بسیاری از جوانان کشور یا به کلی دین و خدا را انکار می کنند و یا به مذهبی انعطاف پذیرتر و واقعی تر روی می آورند. صادقانه بگویم من هم تا مدتی در حالت ابهام بودم و حتی به خاطر کردار غیر انسانی رژیم فاشیستی در ایران به کلی از خدا ودین برگشته بودم و به هیچ چیزی باور نداشتم. اما مدتی با مسیحیان فعال وراستگو در ایران در ارتباط بودم و همین موجب شد که من قلبم را به مسیح بدهم واز جهنم رژیم اسلامی بگریزم. سپس از سوی دوستان خانواده وبستگان ترد شدم و در چندین مورد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از سوی مزدوران رژیم تهدید شدم و از آنجایی که مدام اخبار مربوط به شکنجه و اعدام مسیحیان (مانند یوسف ندرخانی ) را می شنیدم ترسیدم و به ترکیه پناه آوردم .

کوردانه:
وضعیت کنونی پرونده ی شما در کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل ترکیه به چه صورت است؟

غلام رضا خواجوی:
متاسفانه از آنجایی که تعداد زیادی از پناهجویان از کشورهای دیگر به ترکیه هجوم می آورند و به دلیل محدودیت تعداد وکلا بدون شک زمان مصاحبه وروش مصاحبه ی وکلا باعث می شود که پناهجو دچار استرس شدید شود وبیشتر پناهجویان به دلیل فراموش کردن و یا اشتباه درتاریخها و مکانها دچار تناقض می شوند. از سوی دیگر ترجمه ی سلیقه ای مترجمین مشکل دیگر پناهجویان در ترکیه است (و به گمان اینجانب شاید در اروپا هم مشکل ترجمه ی سلیقه ای از معضلات پناهندگان ایرانی وغیر ایرانی باشد) . اکنون هم با اینکه پرونده ام بسته شده است اما همچنان استوار به عنوان یک فعال مطبوعاتی در رسانه ها وسایتها ی مخالف رژیم ایران برای دفاع از حقوق اقلیتهای مذهبی مطلب می نویسم و امیدوارم اینگونه فعالیتهای اینترنتی و رسانه ای من ودیگر هموطنان پناهجو بتواند برای جلوگیری از اعدام و شکنجه ی غیر انسانی (بهیئیان – مسیحیان نو ایمان و… ) موثر واقع شود.

کوردانه:
به عنوان آخرین سوال چه درخواستی از سازمانهای مدافع حقوق پناهندگان ورسانه های حامی پناهجویان دارید:

غلام رضا خواجوی:
بدون شک حمایت این سازمانها و ارسال نامه های اعتراضی از سوی این نهادها به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل – آنکارا در مورد پرونده ی پناهجویانی مانند اینجانب می تواند به مسئولین (یو.ان) نشان دهد که ماتنها نیستیم. از طرف دیگر رسانه ها می توانند فریاد اینجانب ودیگر پناهجویان بی دفاع را از قاره ای به قاره ی دیگر برسانند. من و تمام پناهجویان ترکیه از تمامی فعالین حقوق بشر در هر نقطه ای از جهان که باور به حقوق انسانی پناهنده دارند ومی توانند برای بهبود وضعیت ما پناهجویان گامی بردارند تقاضا می کنیم با مسئولین کمیسیاریای عالی پناهندگان مکاتبه کنند و به آنها نامه بنویسند و نسبت به سهل انگاری و بی توجهی انها به پرونده ی ما اعتراض کنند .
درخاتمه از تمامی ایرانیان متعهد به حقوق انسانی ملت ایران می خواهم در هر نقطه ای از این کره ی خاکی که هستند با قلمهای خود برای واژگونی رژیم استبدادی جمهوری اسلامی تلاش نمایند.
…………………………
درخواست ویژه:
از تمامی مدافعین حقوق بشر در جهان و نیز سازمانهای مدافع حقوق پناهندگان ورسانه های افشاگر می خواهیم در اسرع وقت برای رسانه ای کردن مشکلات غلام رضا خواجوی – پناهجوی ایرانی در ترکیه تماس بگیرند و به دفتر (یو.ان) ترکیه پیرامون بسته شدن پرونده ی وی به آدرسهای زیر اعتراض کنند.(لطفا هنگام ارسال نامه با فکس به دفتر – یو.ان – آنکارا مشخصات پرونده ی ایشن را درج نمایید).
تلفن تماس آقای خواجوی در ترکیه:
۰۰۹۰۵۴۳۸۴۷۹۳۱۷
شماره پرونده در (یو.ان): ۳۸۵-۰۹C02981
تاریخ تولد:۰۴-۰۲-۱۹۶۴
……………………………….
قابل توجه هموطنانی که می خواهند نامه ی اعتراضی خود را به بسته شدن پرونده ی آقای خواجوی را به دفتر سازمان ملل ارسال نمایند لطفا به این آدرس ایمیل و این شماره فکسهای سازمان ملل در ترکیه- آنکارا نامه ی خود راارسال نمایند:
۰۰۹۰۳۱۲۴۴۱۱۷۳۸

همچنین عزیزانی که می خواهند از طریق پست اقدام به حمایت کنند به این آدرس نامه ی خود را پست نمایند( آدرس پست به زبان ترکیه نوشته شده است و شما هم در زمان پست به همین زبان بازنویسی کنید):
BMMYK
Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği Sancak Mah. Tiflis Cad.552.Sokak No:3
۰۶۵۵۰ Ankara – Türk ya (Turkey)


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

لینک از سایتهای دیگر به این مطلب

  1. پناهجو