خطیب‌زاده: جنگ ما با اسرائیل شروع شده است

جمعه, 9ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران. © تسنیم

سعید خطیب‌زاده، سخنگو و معاون وزارت امور خارجۀ ایران، در نشست جهانی صلح در نورماندی، واقع در شمال فرانسه، گفت که جنگ جمهوری اسلامی ایران با اسرائیل آغاز شده است. خطیب‌زاده که این سخن را در پاسخ به روزنامۀ اسرائیلی “ماریو” ایراد می‌کرد، در تأئید ادعای خود گفت که اسرائیل با حملات خود قصد نابودی برنامۀ صلح‌آمیز اتمی ایران را دارد.

خطیب‌زاده همچنین گفت که اسرائیل برای رسیدن به این مقصود دانشمندان اتمی ایران را ترور کرده است. وی در ادامه اسرائیل را دولتی تروریستی و منشاء تمام مشکلات منطقه خواند. خطیب زاده همچنین اسرائیل را متهم کرد که تمام تلاش خود را برای به شکست کشاندن مذاکرات وین به منظور احیای برجام و تحریک جنگ میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی به کار بسته است.

خطیب زاده سپس در پاسخ به این پرسش خبرنگار “ماریو” که آیا بازگشت ایران به برجام مانع از عملیات نظامی اسرائیل خواهد شد، گفت که “اسرائیل هم اکنون به سیستم تحقیقاتی و غیرنظامی ایران زیان‌های سنگینی وارد آورده است.” او افزود : “همه از تهدید اتمی ایران سخن می‌گویند، اما اسرائیل صدها سلاح اتمی دارد بی آنکه هرگز پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی را امضا کرده باشد.”

سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی در ادامه اما گفت که خاورمیانه خسته و فرسوده از جنگ است و باید رویکرد تازه‌ای برای حل مسائل منطبق با قطعنامه‌های سازمان ملل جستجو کنیم. خطیب زاده در ادامه همۀ طرف‌های درگیر را به جستجو یک راه‌حل سیاسی فراخواند.

با این حال، سعید خطیب زاده در اظهاراتی جداگانه و شدیداللحن گشایش سفارت اسرائیل در بحرین را که با حضور یائیر لاپید، وزیر امور خارجۀ اسرائیل، صورت گرفت محکو م کرد و از آن به عنوان “اقدام‌ خفت بار حاکمان بحرین” یاد نمود. معاون وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، سپس هر گونه تلاش “برای تثبیت حضور” اسرائیل در منطقه و البته در نزدیکی مرزهای ایران را “عامل تنش زایی و ناامنی” خواند و مدعی شد که مردم منطقه مخالف روند عادی‌سازی مناسبات سیاسی دولت‌های خود با اسرائیل هستند.

پیش از این سعید خطیب زاده برگزاری رزمایش سپاه پاسداران در مرزهای جمهوری آذربایجان را اقدامی علیه حضور نظامی اسرائیل در مرزهای ایران و تهدید امنیتی آن علیه جمهوری اسلامی خوانده بود. دیروز پنجشنبه سی ام سپتامبر، سعید خطیب زاده در گفتگو با روزنامۀ فرانسوی لوموند گفت که با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دولت ابراهیم رئیسی مذاکرات وین را برای احیای برجام از سر نخواهد گرفت.  

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.