بازداشت فعالان حقوق زنان در کابل به دست طالبان در پی اعتراض به حجاب اجباری

جمعه, 1ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

نیروهای مسلح طالبان در مقابل زنان معترض در کابل

نیروهای مسلح طالبان در مقابل زنان معترض در کابل

طالبان تعدادی از فعالان حقوق زنان در کابل را با یورش به خانه‌های آن‌ها پس از ضرب و شتم بازداشت کرده‌اند.

در روزهای گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن یک زن افغان در لحظه پراضطراب یورش نیروهای طالبان به خانه‌اش دیده می‌شود. او در این ویدئو فریاد می‌زند که طالبان در خانه‌اش را می‌کوبند و ضمن درخواست کمک، می‌گوید که فقط او و خواهرانش در خانه هستند.

 

آسوشیتدپرس در گزارشی هویت این زن را «تمنا زریابی پریانی» اعلام کرده و آورده است که نیروهای طالبان او و خواهرانش را شامگاه چهارشنبه، ۲۹ دی، در کابل بازداشت کرده‌اند.

این خبرگزاری روز پنج‌شنبه از در ورودی فلزی خانه خانم زریابی پریانی هم ویدئوهایی را منتشر کرده که درِ آپارتمان را فرورفته و کمی باز نشان می‌دهند.

در واکنش به انتشار گسترده ویدئوی خانم زریابی پریانی در شبکه‌های اجتماعی، ژنرال مبین خان، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، در توییتی، ویدئوی منتشرشده از سوی این فعال حقوق زنان را یک «نمایشنامه ساختگی» نامید.

خالد همراز، سخنگوی استخبارات طالبان نیز بدون این که خبر بازداشت فعالان حقوق زنان در کابل را تایید یا تکذیب کند در توییتی نوشته است که «توهین به ارزش‌های دینی و ملی مردم افغانستان دیگر قابل تحمل نیست».

اشاره‌ آقای همراز به تظاهرات روز یک‌شنبه در کابل است که طی آن معترضان به حجاب اجباری یک برقع سفید را آتش زدند.

گروه طالبان در هفته‌های گذشته با نصب پوستر و اعلان‌هایی در نقاط مختلف شهرهای افغانستان، برقع را به‌عنوان پوشش مورد تایید این گروه برای زنان افغان معرفی کرده‌ است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای طالبان که خود را مامور اداره اطلاعات معرفی کرده‌اند، همچنین در روزهای گذشته اقدام به بازداشت چند فعال حقوق زنان از جمله پاراوانا ابراهیم خیل کرده‌اند.

در همین حال رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو آزاد اروپا در گزارشی که روز پنج‌شنبه منتشر کرد از بازداشت یک فعال دیگر حقوق زنان نیز خبر داده که به دلایل امنیتی او و خانواده‌اش نخواسته‌اند نام او فاش شود.

در این گزارش همچنین آمده است که برخی از فعالان زن که از بانیان اعتراض روز یک‌شنبه به حجاب اجباری در کابل بوده‌اند از ترس نیروهای طالبان در روزهای گذشته به مکان‌های نامعلومی پناه برده‌اند.

در پی روی کار آمدن طالبان در افغانستان از اواخر مرداد امسال شرایط برای زنان افغان بیش از پیش سخت‌تر‌ و محدودتر شده است.

تعیین پوشش و نحوه حضور زنان در اماکن عمومی، منع تحصیل دختران و محدودیت‌های فزاینده در اشتغال و ممنوع بودن پخش برنامه‌های تلویزیونی که زنان در آن شرکت دارند، بخشی از قوانین جدید محدودکننده علیه زنان افغان است.

در پی اعلام این محدودیت‌ها زنان افغان در ماه‌های گذشته بارها برای اعتراض به خیابان آمده‌اند و در بسیاری موارد اعتراضات مدنی آن‌ها با دخالت نیروهای طالبان به خشونت کشیده شده است.

بیش از ۱۲۰۰ فعال مدنی و روزنامه‌نگار در ایران و افغانستان مرداد امسال با صدور یک بیانیه مشترک از جامعه جهانی خواستند که حقوق زنان را پیش‌شرط تمام مذاکرات با طالبان قرار دهد.

در این بیانیه، با اشاره به پیامدهای جنگ چهل ساله که زندگی زنان و کودکان را بیشتر مورد تهدید و تاثیر قرار داده، درباره «آینده تاریک» در پی «خشونت سازمان‌یافته علیه زنان توسط طالبان» از جمله تجاوز، ازدواج اجباری، خشونت‌های جنسی و جنسیتی هشدار داده شده بود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.